Unconfigured Ad

Collapse

Manglende kontakt mellom tx og rx!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HappyRappy
    • Feb 2005
    • 109

Manglende kontakt mellom tx og rx!!

Gutten skulle ut å fly i det flotte været i dag, tanket opp og gjorde alt klart.Skrudde på radione så mottakeren på helien..Ikke en dritt skjedde...
    For en uke siden i Levanger fønka alt fint, nå var alt dødt..Nyoppladdede batterier, og det eneste som er gjort utenom det er å bruke senderen på G2 simmen, og ja husket å slå over fra sim til Raptor oppsett på radioen..
    Sjekket kontakter og det ser greit ut servoene beveger seg når jeg slår den på og av men ikke sånn radioen er stilt..
    Kan det rett og slett være krystallene som har tatt kvelden i enten mottaker eller sender eller begge deler???
    Radioen er en JR 3810 ADT
    Raptor 50
    Trex 500 esp
    JR 3810 ADT
  • HappyRappy
    • Feb 2005
    • 109

Jaja mensan!! Jaggu fikk jeg det til å virke alikevell. Hva som var galt må gudene vite, Kobla på og av sjekka og dobbeltsjekka allle ledninger og kontakter skrudde på og av senderen og plutselig så begynte ting og virke...først veldig hakkete men så for fult!!!Merkelige greier gitt..sjekka det gjentatte ganger på nytt men fant ingen feil..
    Så var det flytur..Hovra rundt og prøvde å stå stille i vinden..Hadde begynt å blåse innen jeg fikk det i lufta..Opp og ned som en jojo grunnet vinden og kaldt som F!! -5 og kastevind er ikke deilig, det virket også som om plasten på hovedrotorbladene ikke likte kulda heller for plutselig forsvant det fra midten og ut på det ene bladet..
    Er det mulig å få kjøpt ny plast eller må man eventuelt trekke om med noe annet???
    Gyroen min er en sg-1 snurredass og jeg måtte stadig korrigere mens jeg hovra for å klare å holde halen i ro..hadde vinden bare holdt seg til en rettning så hadde det vel vært greit men det gjorde den ikke...Dritten kom i fra alle kanter....
    Så nå går jeg og lurer på om jeg skal kjøpe meg en sånn der HH gyro futuba 401 gyro som så mange maser om her på forumet..hadde kansje blitt litt enklere å fly i vinden med den???
    Erd et noen som har en anelse om hvorfor radioen tidligere ikke virket for så å virke knirkefritt igjen, så kom med råd og tips takk!
    Raptor 50
    Trex 500 esp
    JR 3810 ADT

Comment

• roTore
      • Sep 2003
      • 140

Anngående problemet du hadde; Du sier servoene "reagerte" når du slo på, men ikke i samsvar med radio. Du sier også at du har gammeldags gyro; denne hører du vel godt når den snurrer; hørte du det når alt stod på?

Jeg mistenker dårlig kontakt ett sted på heli; enten i batteripakken, bryteren eller i pluggen inn på mottageren. Mistanken styrkes med at du sier det begynte å fungere når du plugget om igjen det hele. Prøv å rens alle kontakter.

Comment

• ThomasB
        • Aug 2004
        • 1305

jeg kan skrive under på at dårlig kontakt er skummelt. jeg hadde ett hjemmeloddet batteri i min raptor 50v2 for en 4 mnd tid siden. det resulterte i at den ramla ned for meg, og jeg fikk ikke være med i det hele tatt. det kunne blitt en skummel oppleveles hvis den hadde funnet ut at skulle slutte å fungere på tur opp, og ikke på tur ned som min gjorde. reparasjon på 1200 kr med nye carbon blader det gitt
        Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
        www.airheads.no

Comment

• ThomasB
          • Aug 2004
          • 1305

jeg kan skrive under på at dårlig kontakt er skummelt. jeg hadde ett hjemmeloddet batteri i min raptor 50v2 for en 4 mnd tid siden. det resulterte i at den ramla ned for meg, og jeg fikk ikke være med i det hele tatt. det kunne blitt en skummel oppleveles hvis den hadde funnet ut at skulle slutte å fungere på tur opp, og ikke på tur ned som min gjorde. Ble reparasjon på 1200 kr med nye carbon blader det gitt
          www.airheads.no

Comment

• HappyRappy
            • Feb 2005
            • 109

Snurredassen snurra den, og når jeg slo på og av på helien så reagerte servoene..Når jeg sier den ikke reagerte i samsvar med radioen er at når en vanligvis slår på mottakeren etter at senderen er slått på så stiller alt seg inn etter hvordan stikkene står på Senderen..Dette gjordet det da ikke i det heletatt..Det eneste som sagt skjedde var at servoene reagerte et meget kort øyeblikk så var det stilt, Uansett stikkestilling på sender..
            Det ble liv i det hele til slutt merkelig nok og jeg hadde en flytur, og i skrivende stund sjekka jeg det igjen og alt virker normalt....
            Hadde til og med opp motakeren og sjekka for irr og anna dritt men kunne ikke se noe og kontaktene viser heller ingen tegn på irrdannelse eller lignende..
            Raptor 50
            Trex 500 esp
            JR 3810 ADT

Comment

• torgeir
              • Oct 2003
              • 398

Har opplevd det sammen, men i et depronfly og inflight. Skjedde to ganger. Det resulterte i at flyet gikk rett i bakken. Ingen reaksjon på stikke input og regulatoren pep at den ikke hadde kontakt. Begge gangene fungerte alt i det jeg satte foten utenfor bilen vel hjemme igjen.

Det viste seg at krystallet i RX var gåent. De er litt lunefulle sånn sett!
              Torgeir K. Haugstad

Comment

• HappyRappy
                • Feb 2005
                • 109

Takk torgeir!
                For kjøpe meg noen nye krystaller og sjekke om det er det som gjør det..
                Helien har jeg utstyrt med treningsunderstell og har nesten styrta ved to tilfeller grunnet plutselig og mere og mere tiltagende vibrasjon i understellet, det har faktisk blitt så ille at det har vært vanskelig å holde kontrollen.
                Det har mulig gjort noe med krystallet i mottakeren, har ingen aning om hva de tåler og ikke tåler!!!..
                Raptor 50
                Trex 500 esp
                JR 3810 ADT

Comment

• ThomasB
                  • Aug 2004
                  • 1305

ved stor viberasjoner så kan du og riste snurredass gyroen ut av "bane", da kan det oppstå en farlig situasjon der du mister kontrollen HELT. bare vær klar over det. sett det ned hvis viberasjonene tiltar
                  www.airheads.no

Comment

• HappyRappy
                    • Feb 2005
                    • 109

Takk ThomasB!!
                    Har gjort det når det blir for ille..Tar ingen sjanser nei!!!
                    Noen som vet hvordan man blir kvitt vibrasjonene som oppstår i trainerunderstellet??
                    Mitt er laget av plastrør påmontert noen plastballer, festet i midten er en enkel trekloss hvor rørene er fastskrudd...Ser orginallaget ut(fabrikk altså)..
                    Raptor 50
                    Trex 500 esp
                    JR 3810 ADT

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Flere måter å bli kvitt ristingen, første er vel å gjøre heliet så vibrasjonsfritt som mulig.
                      Om ristingen tiltar og stabiliserer seg på et høyt nivå har du antagelig truffet resonansfrekvensen for understellet med turtallet ditt.
                      Kan løses ved å bruke annet turtall, kortere understell (frekvensens senkes), lengre understell, vekter på understell, carbonstenger i stedet for plast etc etc. Alt som endrer resonansfrekvensen. Ikke kapp det i 2 for det er nok ikke første resonansfrekvensen du har truffet og halverer du det så vil det fortsatt riste.

Du kan eksperimentere ved å flytte ballene dine, de på understellet altså...ja treningsunderstellet...til helin

Comment

• HappyRappy
                        • Feb 2005
                        • 109

Hehe Tintin!!
                        Ja noen andre baller hjelper det neppe å flytte på for bli kvitt resonansen i helien..flytter en andre baller så er det vel helst pitchen i toneleiet som endrer seg!!!
                        Det stemmer med at det dukker opp på et vist turtallsområde, nemlig rundt der jeg har helien i hover...For prøve å kjøre med høyere turtall tenker jeg i første omgang, så eventuelt flytte ballene eller korte inn på stengene vist det ikke gir seg!!

Men ingen har svart meg på om det finnes ny plastbetrekning til hovedrotorbladene i flis ennå...Gjør det det eller må man eventuelt trekke dem om med en eller annen plastfilm, eller kansje går det ann å lakkere dem??? For hva er egentlig den plasten på flisen til forutenom å beskytte mot fukt???
                        Raptor 50
                        Trex 500 esp
                        JR 3810 ADT

Comment

• Tintin
                          • Jan 2005
                          • 4631

Fyll plastrørene med noe, lim f.eks., tyngde endrer frekvens, eller stapp lit ledning inne.
                          Den filmnen er jeg sikker på at du får på en hobbysjappe.

Comment

• HappyRappy
                            • Feb 2005
                            • 109

Hmm det var ingen dum ide...byggskum må jo være tingen da..lett men stivt!!!!
                            For rørene er veldig fleksible, rene fluestengene gitt, så ikke så rart at det vibrerer veldig i dem...

Ok skal sjekke med ei eller annen sjappe..
                            Men det går ikke an å lakke flisen da???
                            Raptor 50
                            Trex 500 esp
                            JR 3810 ADT

Comment

• Kråka
                              • Mar 2004
                              • 199

Krympestrømpe til batteripakker er det samme som til rotorblader av tre. Den som Robbe og Graupner har er langt sterkere enn den sprøe jeg har fått fra asiatiske leverandører..
                              Bygger bedre enn jeg flyr...
                              ARF? Nei takk!

Comment

Working...