Unconfigured Ad

Collapse

Ny bruker/trøbbel med HB CP2

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tliel
    • Apr 2014
    • 5

Ny bruker/trøbbel med HB CP2

Hei, og velkommen til meg!

Etter den siste tids finvær har jeg bestemt meg for å rote frem mitt Honey Bee CP2 av ukjent årgang for nok en gang å gjøre et forsøk på å få det i lufta.
    Har ikke hatt det fremme på vel 2 år, da jeg etter en del knall og fall støtte på problemer type manglende løft, samt manglende interesse/tålmodighet til å finne og fikse problemet.
    Nå som jeg atter en gang tok fatt på oppgaven merket jeg meget fort at problemet strekker seg utover min kunnskap på dette området, som forøvrig ikke dekker mye (les: minimalt).
    Ei heller har Google vært til hjelp, og derfor kommer jeg her, med hvitt flagg i hånda, og håper noen kan hjelpe.

Problemet er simpelt forklart at helikopteret presses ned mot bakken heller enn å få løft når det throttles opp, bladene vris mer og mer negativt etter hvert som mer kraft tilføres.

Swashplaten er i vater, og bladene er parallelle med flybar i nøytral posisjon. Swashplaten trekkes nedover og bladene vris med negativ vinkel ved økt kraft - er det her problemet ligger? Skal swashplaten egentlig bevege seg opp, eller er det noen linker som er satt på feil? Eller er jeg rett og slett på villspor?

Setter pris på all tilbakemelding!

- Thomas
  • jonny
    • Sep 2010
    • 710

Jeg kjenner ikke til det heliet, men vil tro det er en av to alternativer.
    1. Feil i radio oppsett. Swashmix for pitch er feil reversert , eller servoene er feil reversert under oppsett.
    Det finner du ut ved å sjekke om bladene og swashplaten går rett vei ved stikkeinput. Normalt når du tar høyre stikke forover eller til venstre så skal swash tippe samme vei når du ser heli bakfra. Om det gjør det, så er det nok swashmix for pitch som er feil.
    2. Linker er feil montert . på mange heli går swashplate opp ved positiv pitch, men det finnes unntak.

Sjekk manual og se om noen erfarne nær deg kan se over.
    Hvilken radio har du, og hvor i landet bor du?

Edit: det ser ut for meg som om du skal ha positiv pitch når swash går ned. Isåfall virker det som om rotorhodet ditt er feil montert.
    Last edited by jonny; 28-04-14, 21:56.
    ---------------------------------------------
    Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
    Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
    Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
    Mikado logo 600 3D Vbar
    Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

Comment

• tliel
      • Apr 2014
      • 5

Takk for svar!

Swash følger høyre stikke, sett bakfra tipper den frem/bak ved stikke frem/bak, og tipper til venstre ved stikke til venstre, og høyre ved stikke til høyre.

Radioen jeg har var en medfølgende E-sky EK2-0406 (Ikke 0406A).

Skal se over rotorhodet i morgen med litt mer våkne øyne og melde tilbake!

- Thomas

Comment

• bjeff
        • Jul 2007
        • 2010

Det beste rådet jeg kan gi deg er: kjøp et nytt helikopter. HB CP2 er ikke mulig å fly for en nybegynner. Det vet jeg, for jeg har vært i den samme situasjonen etter at en selger lurte meg til å kjøpe den som første heli. Etter at jeg lærte meg å fly, tok jeg fram CP2 på nytt, og bestemte meg for at jeg skulle klare å fly det. Det jeg fant, var at bl.a. hodet var feilmontert. Etter at jeg satt det sammen på nytt, var det mulig å fly, men ikke godt å fly.
        Anders Eiebakke
        90078513

Comment

• Morten Brun
          • Nov 2011
          • 343

Jeg hadde samme opplevelse som Bjeff. Ett godt heli å starte med er de små msrx eller mcpx heliene fra Blade. De tåler det meste og det er mange som kan hjelpe deg med dem.

Comment

• scheien
            • Mar 2014
            • 82

Originally posted by Morten Brun
            Jeg hadde samme opplevelse som Bjeff. Ett godt heli å starte med er de små msrx eller mcpx heliene fra Blade. De tåler det meste og det er mange som kan hjelpe deg med dem.
            Slenger på Nano CPX på denne. Litt mindre enn mcpxen, og tåler mye bank
            - Nano CPX med diverse options.
            - T-Rex 450L

Disse fjernstyrtes med en dx6i.

Comment

• Morten Brun
              • Nov 2011
              • 343

Du kan fly disse med denne radioen hvis du vil spare litt penger i starten: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...y_Mode_2_.html

Comment

• bth
                • Dec 2003
                • 1638

Ser ut som det er noe feil med overføringene fra swash til bladholdere. Det er riktig at swash skal gå nedover når pitch skal øke.
                Legger ved et par bilder som viser riktig overføring.
                Click image for larger version

Name:	SANY3960.jpg
Views:	1
Size:	101.3 KB
ID:	607642
                Click image for larger version

Name:	SANY3959.jpg
Views:	1
Size:	106.9 KB
ID:	607643

Tok noen turer med min også for noen dager siden:
                Last edited by bth; 29-04-14, 11:36.
                Bfight 210
                De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                Phoenix RC Club

Comment

• tliel
                  • Apr 2014
                  • 5

Da har jeg sett over rotorhodet, og det var feil montert (EK1-0229 var opp ned) - nå fungerer helikopteret som det skal! Takk for gode svar!

Det blir nok et mindre, mer lettflydd helikopter før eller siden, men det er ikke høyeste prioritet for tiden, og nå har jeg i det minste muligheten til å "fly" til den tid kommer!
                  Last edited by tliel; 29-04-14, 20:33.

Comment

Working...