Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Må man ha plastfilm på treflisen eller kan man eventuelt lakke dem??
For så vidt jeg skjønner er plasten der for å unngå fukt i flisen eller er det andre grunner??
Skjønner ikke helt hva du mener; mine blader er i carbon...
Tenker du på betrekningen på orginalbladene? Jeg ville ikke eksperimentert med noe som surrer rundt mellom 1500-2000 rpm iallefall. Er de skadet ville jeg rett og slett erstattet de med nye; treblader koster vel "ikkenoe"?
hehe ja det er ikke dyre men hvorfor kaste noe som er bra i utgangspunktet???
Grunnen til at jeg spørr er at plasten på bladene mine forsvant fra midten og utover da jeg var å fløy i kulda!!Tror ikke plasten likte kulda noe særlig...ser den er blitt slapp på den andre bladet også..
Fikk noen tips om type plastbetrekning men ikke noen som ga meg en god forklaring på om det gikk eller om hvorfor det eventuelt ikke går å feks lakke bladene...
ThomasB!!!Om man lakker bladene eventuelt legger et tynt epoxylag på dem ville ikke dette binde treverket opp like godt som plasten eventuelt bedre??
Har ikke så mye penger at jeg liker å kaste noe som kan la seg reparere!!!
Hmm; kanskje det finnes ett marked for ubrukte orginalblader til raptor?
Kanskje det funker med krympestrømpe? Jeg er litt betenkt på å kludre med bladene selv, men ser helt klart poenget.
Litt viktig å stramme trekket på treblader før du bruker de; jeg har gjort det en gang (før jeg ikke gadd å drive mer med treblader). Gjorde det ved å holde de i dampen fra en kasserolle med kokende vann.
Ja det skal gå ann å bruke krympestrømpe fikk jeg tips om her, skal vist være sterkere en orginalplasten..
Faren med feks epoxy er vel helst om man dynker alt for mye på og at det da blir tungt som fy...men legger en tynt på så burde det vel gå skulle jeg tro...Plasten er jo ikke akkurat så sterk at det gjør noe og ryker den så er det jo ingenting som holder flisen tilbake, noe epoxyen derimot hadde gjort da den er innbundet i selve treverket...
For det er jo ikke snakk om å lage et skal som har lagt seg på utsiden av treverket...Men trekke seg inn i treverket så det binder..
HEi.
Jeg var i samme tankeloop i fjor høst som du er nå.. Hvorfor kaste noe som lar seg reparere.
Først bestilte jeg en spesiell krympelast spesielt egnet for rotorblad fra Norwegian Modellers. Tilsammen kosta de 140 kroner inkl. frakt.
Disse var vanskelig å få bra, spesielt endene. Det endte med at jeg ga opp.
Siden kjøpte jeg kontaktpapir (sånn blank film man ofte bruker for å trekke bøker). Dette funka veldig bra. Det var enkelt å legge på, og har ikke hatt noen problemer med at den i ettertid "bobler"seg.
Balanseringen gikk fint, og har sjekket balansen på bladet ett par ganger siden også. har ikke trengt å "reblalansere" på nytt.
Disse bladene har jeg flydd med ganske mye, og er veldig fornøyd.
Husk bare å legge litt flid i å få endene bra. De kan om nødvendig varmes litt opp med en lighter for å forme/forsegle dem.
Kantaktpapiret/plasten har en fin egenskap med at den blir seig ved oppvaming, så den brennes ikke hull på.
Men husk... All tukling med rotorblad skjer på eget ansvar.
Du må selv veie opp risikoen å fikse skada blader, kontra å kjøpe nye.
Heli er fali det!!
Hans Idar Haldorsen
Alta
Sceadu Evo 50
T-Rex 450 SE
E-starter
U Can Do 3D Elektro
Great Planes Revolver 50
Blader skal i utgangspunktet aldri repareres! Mange av oss har sett hvordan det kan gå... Om du legger på ny krympeplast så kan det selvfølgelig bli bra, men bruk tid på å få det ordentlig. Husk å balanser bladene etter å ha tukla med de.
En annen ting: Blader til Raptor koster ca 120,- Har man ikke råd til å kjøpe nye, så er kanskje helikopter feil hobby....? Det er gøy å reparere ting, men husk at dette er farlige greier så ikke ta unødige sjanser.
Kan ikke helt se at et treblad som ryker skal være farlig for så mange andre enn heliet om man ellers tar normale forholdsregler (les: avstand)
Noen har kanskje begrenset budsjett og vil bruke pengene så rasjonellt som mulig.
Noen syns det er gøy å gjøre ting selv, det er liksom en del av hobbyen.
Men ellers så er det vel en veldig liten del av hobbyen som er "rett hobby"
Tintin? Har du sett ett blad ryke i luften? 2 ganger har jeg sett det i luften og vi har alle sett hvor langt disse bladtippene forsvinner i ett krasj. Nei, det er så absolutt ikke noe å leke med. En tretipp med bly går lekende lett gjennom luften og flyr fort 70-100m før det lander. Står det noen i veien, så har man en stygg ulykke. Den normale sikkerhetsavstanden vi bruker ved flyving, er en kalkulert riskiko og er oftest mer enn god nok. Men vi behøver ikke å "fikse" mer enn nødvendig på de vitale delene på helikopteret.
Nei jeg har ikke det skal jeg innrømme og trebladene mine har ikke blytupp og dermed begrenset rekkevidde.
På den annen side så snakker vi ikke om å lime blader men å erstatte plast.
Hvor ofte skjer det pga ufagmessig rep og hvor mange ganger fordi brukeren har for høy rotorhastighet eller feil i produksjon og hvor ofte treffer de noen....360 grader å fyke ut på og 1/2 av disse på å treffe noen sånn ca for de fleste...
Er forsåvidt enig i at man ikke skal ta sjanser men om man skal gardere seg mot alt så burde man vel heller drive med sjakk eller noe og aldri forlate huset sitt eller aldri gå hjem for det er jo i hjemmet at flest ulykker skjer.
Så lenge man skjønner hva man driver med så skjønner jeg ikke problemet...hadde ikke hatt meninger med å trekke om et blad om jeg hadde et godt produkt å kle det med men mitt problem med blader lar seg sjelden løse med et plasttrekk....
er enig med tom erik at man reparerer ikke skadte blader, har selv sett blader som ryker i lufta og dette vil nok de fleste unngå.
tintin har man et begrenset budjett vil man i værtfall ikke oppleve at bladene ryker for det blir dyrt, da er nok det billigste og kjøpe ett sett nye blader. ett sett nye treblader til raptor koster ikke stort mere enn og kjøpe ny betrekning til bladene.
Blader koster mer enn kontaktpapir og de ryker neppe noe før av ny betrekning. Jeg skjønner alle argumentene emn vi har ikke alle samme måte å gjøre ting på eller samme prioriteringer og det må være ok.
Det er andre ting det er viktigere å gjøre "på rett måte".
Har selv ikke begynt med å trekke om enda men ser ikke at det skal være problematisk. Tok mitt første sett Trex blader på fredag da jeg var uoppmerksom 1 1 sek for mye inne i stua, karbonsett, endte med å bestille nye av samme sort + 1 sett nye sort treblader til tross for at jeg har i alle fall 3 sett liggende.....
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment