Unconfigured Ad

Collapse

Nybegynner

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jhm
    • Mar 2005
    • 6

Nybegynner

Hei.
    Det gjelder en eldre jr apex pcm. Har ikke manual

Kjenner ingen helipiloter som jeg kan spørre..
    Noen som kan hjelpe meg med en kort Norsk forklaring på desse menyene?

Number - Function - Default position
    11 - Reverse switches - Normal.
    12 - Travel adjust - 42 to 213.
    13 - Dual rate - 100%.
    14 - Exponential - Linear.
    15 - Sub trim - 0.
    16 - Hold switch position - 42 & inhibit.
    18 - Throttle curve - Linear.
    31 - Elevator D/R switch - Separate.
    47 - Revo gain - 0%.
    48 - Acc gain - 0%.
    55 - Mode select - Heli.
    56 - Model select - As previously set.
    68 - Pitch curve - Linear.
    75 - Servo test 1.
    76 - Servo test 2.
    77 - Fail safe memory - Hold.
    85 - PCM/PPM - PCM.
    86 - Stopwatch - 0.00
    87 - Alarm timer - 0.00
    88 - Integrating timer - As previously set.
    kr.
  • Flydude
    • Jun 2004
    • 509

15 - sub trim: Her kan du trimme inn servoene på forhånd, og da kan du igjen senere, under flyging, trimme til det er helt bra. Skal du trimme inn større forskjeller er det å anbefale å stille inn på flyet isteden, da mye sub trim påvirker hvor langt servoen kan gå den samme veien når du beveger på den...

85 - Her bestemmer du om du skal sende signaler på PPM eller PCM signaler. PPM er det samme som FM, noe jeg tror er det vanligste å bruke, uten å ha sjekket det statisktisk

86 - Stopwatch oversettes til stoppeklokke. da kan du se hvor lenge du har fløyet ved å sette den opp mot en knapp på senderen og starte den når du starter å fly.

87 - Stoppeklokke som teller nedover (antageligvis) og sier fra når den er på 0,00. Hvis du vil vite når du har fløyet f.eks. 10 min. Greit hvis du vet sånn ca hvor lenge tanken varer ved normal flyging...

Kan noen flere, men vet ikke heeeeelt hvordan jeg skal forklare det, eller om det er helt riktig
    Simen

Why drink and drive, when you can fly so high?!

Comment

• Harpoon
      • Nov 2003
      • 168

Jeg kjenner ikke den spesifike radioen men da en del av disse utrykkene er generelle for computer radioer skal jeg gjøre ett forsøk.

11 - Reverse switches - Normal.
      Endre rotasjonsretning på servoen. Benyttes hvis rotasjonsretningen på servoen ikke passer overens med hvor støtstangen må festes .
      12 - Travel adjust - 42 to 213.
      Endepunkts justering på servoen for å hindre at servoen står å presser utover de utslagsområdet som er tilgjengelig (bør justeres inn mekanisk hvis mulig)
      13 - Dual rate - 100%.
      Samme som over men slås av og på mens du flyr. Begrenser rorutslag. (Gir mer stabil modell) På heli kan dette ofte kobles sammen med en IDLE Up innstilling.
      14 - Exponential - Linear.
      Brukes normalt for å få større følsomhet rundt midtområde på stikkene. Dvs en rorbevegelse rundt midten gir mindre servoutslag enn i endepunktene på stikka. Gir mer mer stabil modell (brukes av stort sett alle med computer radio). OBS feil innstilling kan gi motsatt effekt som er veldig uheldig
      15 - Sub trim - 0.
      Justere servoens nullpunkt eller midt posisjon. (Bør justeres inn mekanisk så langt som mulig)
      16 - Hold switch position - 42 & inhibit.
      Litt lite informasjon kan være trottle hold som benyttes for å låse gassen på tomgang (benyttes for å trene autorotasjon)
      18 - Throttle curve - Linear.
      Pitch og gass mikses sammen på en kanal (gass stikka) denne regulerer da både pitch og gass normal ved hjelp av en kurve mix på 5 eller flere punkter. Linear vil si at punktene på trottle kurven er rett.
      31 - Elevator D/R switch - Separate.
      Av/på bryter dual rate for høyderor stikka se 13
      47 - Revo gain - 0%.
      Revolution mixning. Mix mellom pitch på hovedrotor og pitch på halerotor for å dempe vri moment i helien ved endring i pitch på hovedrotor. (Settes normalt av ved bruk av en moderne såkalt heading hold gyro)
      48 - Acc gain - 0%.
      Litt lite info. kan være acceleration mix. Ved egen servo på throttle og egen på mixture nålen. (Lite brukt)
      55 - Mode select - Heli.
      Velge mellom ulike programoppsett på radio normalt HELI, ACRO og GLIDER programmer med undervarianter på en computer radio
      56 - Model select - As previously set.
      Velge en spesifik fly / heli modell som er lagret i modellminne
      68 - Pitch curve - Linear.
      Se punkt 18 men da for pitch (bladvinkel) på hovedrotor
      75 - Servo test 1.
      Test av servo på en bestemt kanal ???
      76 - Servo test 2.

77 - Fail safe memory - Hold.
      Minneområde som inneholder posisjoner som servoene skal gå til hvis mottageren mister kontakten med senderen.
      85 - PCM/PPM - PCM.
      Modulasjon PPM = FM PCM = Puls Code Modulation (Digital) kort fortalt
      Er avhengig av hvilken type mottager man har har man PPM skal dette velges alternativ PCM. Kun PCM har fail safe og er derfor noe dyrere. Skal også være bedre mot forstyrrelser men det strides de lærde om
      86 - Stopwatch - 0.00
      Stoppeklokke benyttes ved konkuranse eller for å holde øye med flytiden med hensyn til fuel / batteri forbruk
      87 - Alarm timer - 0.00
      Som over
      88 - Integrating timer - As previously set.
      Hvor lenge senderen har vært på. ?

Cheers
      Anders

Comment

• jhm
        • Mar 2005
        • 6

Takk

Tusen millioner takk. Har stresset mye med dette.. Har en shuttle jeg har flydd 10 l. fuel med, men nå er den knust. Har kjøpt helt ny Raptor 50 v2 tror det skal gå fint, bare noen småting jeg stusser på men det må jeg ta når jeg har bygget ferdig.
        kr.

Comment

• Harpoon
          • Nov 2003
          • 168

Ja bare sett i gang å fly. Når jeg begynte med heli lærte jeg at kunsten å fly ligger på bunnen av ett 200 liters fat med fuel.

Jeg har ikke nådd bunnen av fatet ennå men kan såvidt skimte bunnen.

Anders :P

Comment

• Flydude
            • Jun 2004
            • 509

Håper du bare snakket billedlig, og at du ikke HAR et 200 liters fat med fuel?!
            Simen

Why drink and drive, when you can fly so high?!

Comment

• Harpoon
              • Nov 2003
              • 168

LOL Ja selvfølgelig. Fuel er vel til en viss grad ferskvare så å ha flere års forbruk lagret er ikke lurt av også andre åpenbare grunner.

Anders

Comment

• ThomasB
                • Aug 2004
                • 1305

200 liter er flere års forbruk??? bruker jo 4 liter hver gang jeg er ute å flyr jeg. går fort unna noen liter da... men så er jo 90 motorene ganske tørste da 50 turer på flystripa er jo ca ett år, hvis man tar en tur i uka, og 4 liter hver gang vil jo bety 200 liter det.4 liter er jo ca 6 tanker på raptor 90n.. hehe, hadde faktisk ikke tenkt sånn på det men.... det er jo 20 liter i hver kartong jeg kjøper og .. Når det er sagt er det jo ikke hver gang jeg rekker av med 6 tanker heller da
                Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                www.airheads.no

Comment

Working...