Unconfigured Ad

Collapse

Nybegynner helikopter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KTL!
    • Sep 2003
    • 295

Nybegynner helikopter

Heisann!

Jeg har tenkt og kjøpe meg ett helikopter om noen uker...men vet ikke helt hvilket jeg skal kjøpe(ikke el heli..)

Har sett litt på Raptor 50..er det en grei modell for en nybegynner?

Går det greit og bruke Hitec optic 6 radioen min på helikopter?
  • Isak
    • Apr 2004
    • 680

Raptor 50 er et utmerket nybegynner helikopter. Da har du så det holder lenge.

Let litt i forumet så finner du mengder med stoff om nybegynnere og helikopter, samt masse info om raptor.

Vet ikke om radioen din..
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

tror du kan bruke radioen din da det står i spesifikkasjonene at den har helikopter program
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• ThomasB
        • Aug 2004
        • 1305

optic 6 er en helt ok radio til bruk med helikopter. den har omtrent samme program som eclipse 7, men er bare billigere. vil anbefale deg å gå til innkjøp av en god gyro når du skal investere i helikopter. Futaba GY401 med S9254 servo er mye brukt og meget bra samt enkel å sette opp. tror ikke markedet har noe lignende til en fornuftig pris....
        Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
        www.airheads.no

Comment

• sskogen
          • Feb 2005
          • 403

R50v2 er sikkert en helt fin nybegynnermaskin, og utifra at noen av verdens dyktigste 3D-piloter også bruker R50v2 som treningsmaskin, burde det være en helt grei maskin å vokse med også.

Når det gjelder opticen, så holder denne som radio mens du er på nybegynnerstadiet, men vær oppmerksom på at du ikke vil ha kanaler nok til å sette en governor på heliet, ei heller til å ha f.eks. en "copilot".

(husk at gyroen spiser to kanaler, en for halekontroll, og en for remote-gain).

Støtter også det ThomasB skrev om 401/9254 som god førstegyro. Den er "plug-and-play". Bare husk å lese manualen på den skikkelig. Spesiellt på side to dette rundt hva en blinkende led på gyroen betyr (gjengangerspørsmål. Husk å ha satt opp senderen din med heading-hold , ellers vil ikke gyroen boote skikkelig!).

//Svein
          Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• KTL!
            • Sep 2003
            • 295

Tror jeg kommer til og kjøpe en Raptor50 med gy401+servo til den

hvilke servoer og mottaker burde jeg bruke til kopteret?
            helst ikke det dyreste..

takker for alle svar

Comment

• ThomasB
              • Aug 2004
              • 1305

svein: ikke tull med at det ikke er mulig å bruke governor på den, for det er ikke sant. gv 1 settes opp etter stikka, ikke på bryter om det ikke er det der, så det er fullt mulig.

Jeg ville brukt JR 8301 eller futabaS9252, evt kanskje JR DS811 som ett billigere alternativ. på gassen kan du bruke en vanlig standard servo. hvis du skal bruke hitec sender med pcm som det er på optic 6, ville jeg kjøpt en pcm mottaker. husker ikke betegnelsen på hitec sin, men den heter ettelleranna med 07qpcm eller noe. sikket helt ok. har brukt masse hitec mottakere uten problemer.

Thomas
              www.airheads.no

Comment

• sskogen
                • Feb 2005
                • 403

Hitec sin PCM mottager heter HPD-07RH, og har basically alle de vanlige pcm-funksjonene.

For de som lurer, hitec bruker 9 bit opløsning på PCMen sin (512 step).

Når det gjelder bruk av GV-1 uten ekstra kanal, var rådet mitt noe "farget" av at jeg har en personlig motforestilling imot enhver "gadget" som ikke kan slåes av.

Jeg stoler på elektronisk hardware omtrent så langt som jeg kan kaste den. Og jeg stoler på programvare omtrent like langt som jeg kan kaste programmereren. (og ja: Jeg har litt for lang tid innen is/it-bransjen).

//Svein
                Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• ThomasB
                  • Aug 2004
                  • 1305

nå gir jo ikke gv 1 mer turtall enn det du har bedt den om selv. har ikke hørt om andre problemer enn at det hender at sensorene tar kvelden, og det reulterer bare i at du bruker kurvene dine, som bør være så gode som mulig uansett governor eller ikke.
                  www.airheads.no

Comment

• KTL!
                    • Sep 2003
                    • 295

Nå har jeg fått meg ett helikopter..
                    det ble en brukt raptor30 og en JR PCM9X radio
                    på helikopteret er det GY401\S9254 og 4 JR DS811

gleder meg til og teste det

Comment

• ThomasB
                      • Aug 2004
                      • 1305

GRATULERER. håper du får masse god flyging ut av det. du has skaffet deg ett pålitlig utstyr som er veldig kapabelt der ihvertfall. Du kjøpte den tilfeldigvis ikke i hønefoss vel?
                      www.airheads.no

Comment

• KTL!
                        • Sep 2003
                        • 295

Originally posted by ThomasB
                        Du kjøpte den tilfeldigvis ikke i hønefoss vel?
                        Nei

Comment

• ThomasB
                          • Aug 2004
                          • 1305

kjenner on siom akkurat solgte en R30 med OS32 med DS811 og gy401 serru. men den var uten radio men med GV-1 9 kanals mottaker og karbon blader for 5000
                          www.airheads.no

Comment

• Raptor
                            • Sep 2003
                            • 837

Governor ???

Ser noen allerede maser om governor. Glem det. Det er noe en nybegynner ikke trenger å tenke på enda. Du har allrede nok å justere og tenke over samt lære. Lær deg heller pitchcurvenes mysterier før du tenker på dette med governor samt lær deg først å fly uten.

Raptor er det beste utgangspunkt å begynne på delemessig sett. Det er en trygg og enkel maskin. Til de første timene så kan du bruke treblader. Når du begynner å fly kan du koste på carbon. ikke før og ikke minst få noen til å hjelpe deg med grunninstillingen før du prøver deg. Radiomessig ville jeg valgt Futaba 9C eller JR9XII og servoene som følger med radioen. Ikke lag det dyrere enn det trengs såfremt du ikke har flust med gryn. Ellers sier jeg bare ikke skynd deg for jeg pleier å si til alle skynd deg sakte. Hopp aldri over trinn for du får garantert nedturer og alle har vi også vært nybegynnere med samme utgangspunkt.

Lykke til!
                            Mvh.
                            Rolv Leirro

Comment

Working...