Unconfigured Ad

Collapse

Helikopter i hus - Noen små problemer!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kian
    • Jul 2005
    • 41

Helikopter i hus - Noen små problemer!

Hei dere!
    I dag kjøpte jeg meg et E-sky Honey Bee...

Har forresten allerede klart å ødelegge festet til rotoren, så bestilling er lagt inn på elefun.net

Men en ting jeg la merke til (før det gikk i bakken).

Når jeg ga throttle, så beveget det seg frem og til venstre (dette er vel vanlig?) Men så gikk det bakover.. og Deiset ned i bakken på siden.. (noe som da resulterte i at rotorhub eller hva det heter, knakk)

Jeg sjekket at swashplate osv var riktig innstilt (altså sentrert)...
    Noen som har noen tips om hva som kan være feil/ikke justert?

Den er forøvrig brukt, så burde jo vært satt opp OK.

takker for alle svar!

(PS: Er det forresten noen i Eidsvoll-traktene som kjører helikopter og har lyst til å prøve-fly det for å stille det inn for meg?)
  • ThomasB
    • Aug 2004
    • 1305

disse små heliene er ikke så lette å fly, og det er ikke så mye som skal til før man gjør en liten feil som fører til kræsj. antageligvis så er det er fingerfeil, som kan være problemet , når det er sagt så hender det jo at du kan få en glitch, siden 4-1 boksen på disse ikke innehar verken verdens beste mottaker, gyro eller fartsregulator. Men som sagt, antagelig stikkefeil. det er ingen grunn til at den plutselig skal gå bakover av seg selv.
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

Comment

• Theodor
      • Nov 2001
      • 510

Re: Helikopter i hus - Noen små problemer!

Det er vanlig at helikopteret heller svakt over mot ene siden ved takeoff men dette skal ikke gi mye utslag. At det gikk framover skylles vel heller trimming eller han bak stikkene (som erfaringsmessig har litt å si ang. helikopterets bevegelser...). Disse små maskinene kan fort skifte mening om hva de vil hvis man ikke er observang...

Originally posted by kian
      (PS: Er det forresten noen i Eidsvoll-traktene som kjører helikopter og har lyst til å prøve-fly det for å stille det inn for meg?)
      Se i Pilot databasen på hjemmesiden min. Ligger du ikke i den er du velkommen til å lage deg en "profil"

Theodor Bastberget

Airplanes are for people who can't fly helicopters!
      http://www.modellhelikopter.no

Comment

• kian
        • Jul 2005
        • 41

Takk for raskt svar folkens!

Jeg innser vel at det er nok MEG feilen ligger hos mest sannsynlig.. Men tror allikevel helikopteret ikke er riktig stilt inn..

Er det noen butikker, foruten elefun.net, som selger deler til E-sky i Oslo/Akershus?

Kristian

Comment

• Supra25
          • Sep 2003
          • 1825

Heisann Kristian,

Hvis det ikke er bråhast kan jeg godt ta en titt på hjulvisper'n din til uka. Holder til på Mogreina, nesten et steinkast unna
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

Comment

• ThomasB
            • Aug 2004
            • 1305

smallsize i oslo har twister. det er samme heli.
            www.airheads.no

Comment

• kian
              • Jul 2005
              • 41

Supra25: det hadde vært veldig fint!

Jeg bor på Dal, så det er jo ikke lange stubben!

Du får melde i fra her på forumet når du har tid!

Takk for svar ThomasB, fant også ut at Hobby-mix på Kløfta også fører deler til E-skyen

Comment

• ThomasB
                • Aug 2004
                • 1305

da er det i boks da. håper du får mange gode flyturer med den
                www.airheads.no

Comment

• kian
                  • Jul 2005
                  • 41

Heisann! Fikk training-kitet mitt i dag... Og må si det hjalp ikke veldig... sliter veldig med å få det stabilt etter take-off... Virker ikke som om det lystrer veldig til mine kommandoer

Har trent litt med Aerofly-simulator.. Men det hjalp ikke stort...

Jeg må også ha veldig mye trim for at swashplate skal stå rett før takeoff... Er det noe måte å fikse dette på? Eller er dette "vanlig"?

Comment

• ThomasB
                    • Aug 2004
                    • 1305

flytt f.eks hele armen på servoen en tann å se om det hjelper noe på swash plata. den bør jo stå forholdsvis level.
                    www.airheads.no

Comment

• kian
                      • Jul 2005
                      • 41

Hoho! I dag hadde jeg mine første skikkelig turer med helikopteret! Har så vidt begynt å få kontroll, etter en del trening på aerofly!

Men jeg legger merke til.. Helikopteret trekker en god del til venstre fortsatt... Snur seg rundt litt også liksom.. Prøver å korrigere dette, men uten veldig mye hell!

Er det evt noe som kan gjøres med gyro?

Comment

• ThomasB
                        • Aug 2004
                        • 1305

justere opp gain litt, og bruke trimmen til det ikke "stikker" på egenhånd da
                        www.airheads.no

Comment

• Bit
                          • Oct 2003
                          • 304

Kan man justere følsomheten på stikka? Må gjøre veldig store utslag på stikka for å rette det opp når det begynner å legge seg over på en side.

sliter også med at nesen går til venstre hele tiden. Er det Gain eller proportional som er løsningen?
                          Bjørnar, Trondheim
                          bkhans-1@broadpark.no
                          Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
                          Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

Comment

• j-gov
                            • Oct 2004
                            • 198

Hei, selv om jeg er ganske fersk på dette, så tar jeg sjansen på å skrive noen ord, fløy selv twister en stund, å det var stor sett bare plag.
                            min erfaring er at disse FP helikoptrene er mye vanskeligere å fly enn større marskiner, når jeg fløy twister så var det minst en smell i uka, nå har jeg fløyet en 30 marskin i et år uten en skade, flyr fremdeles kyosho så jeg har ikke råd til å kræsje.

men et par ting om mini helis:

- pga liten vekt blir di veldig ustabil i lav høyde,dette på grunn av bakke effekten, hvis du har godt om plass, ta det høyere å se om det blir stabilt.
                            - 4-1 boksene kan som sagt være litt vimsete, twistern fikk tildels anfall hvis ikke antennen var helt ut.
                            - di er trege i responsen, kommer di først på utur, tar det tid å rette dem opp.
                            - Lav spenning på batterie gir vimsete hale.
                            - Med trenings understell blir di enda vanskeligere å fly!!.

Dette er mine erfaringer, så hvis det er noen som er uenige så bare si fra, er som sagt bare en ferskis

mitt tips er, ikke bruk for mye penger på deler til denne, legg heller inn noen kroner å kjøp et litt større elektro helikopter som zap 400, trex etc, eller dra til å kjøp en Raptor 50 med en gang, blir sikkert til det før eller siden uansett

Comment

• ThomasB
                              • Aug 2004
                              • 1305

hehe. Bit har nok alerede en raoptr 50 serru
                              www.airheads.no

Comment

Working...