Hei,
jeg har nå fått plukket frem mitt dragonfly FP heli igjen og fikk endelig sjansen til å fly litt utenfor simulatoren min. Til min store glede viste det seg at treningen i simulator har hjulpet - for nå bar det rett opp i (forsøk på) hovering uten angst og forvirring
Vil vel ikke påstå at jeg har teken helt inne, men mye artigere å trene på årntli!
Jeg tok det igrunnen pent og holdt meg til tail-in hovering, men varierte høyde - litt med vilje og litt med hvordan trekken på stedet var (eller er det bare jeg som er for treg på throttle stikka?). Uansett - til slutt klarte jeg å lande ganske pent på "landings-pappen" - med vilje også og alt så lyst ut.
Når tiden så var kommet til neste takeoff gikk det ikke så bra. Takeoff gikk fint, men så meldte problemene seg. Jeg merket at heliet var veldig tregt i responsen, noe jeg lynraskt konkluderte med at nok skyldtes dårlig batteri (hadde jo flydd litt på samme batteriet allerede) - så jeg bestemte meg for å sette det ned og ta det med til laderen, men noe annet var feil skjønte jeg, for helikopteret lystret meg ikke, og det gikk som det måtte. Ingenting knakk i krasjen (takk for gressplener) men når jeg tok en liten servo-sjekk etterpå oppdaget jeg at den servoen som styrer frem/tilbake ikke reagerte på stikke-input.
Etter en liten operasjon på hagebordet (byttet om servo-kontaktene på 4-i-boksen) fant jeg ut at stikkesignalene ble riktig mottatt og at feilen måtte ligge i servoen. Da skrudde jeg løs den pinnen som sitter i servoen, slik at servoen ble helt uavhengig av resten av delene, for å sjekke om det var noe som holdt den i "vranglås" eller noe, men fortsatt var det ingen bevegelse i den. Etter en tid med feilsøking oppdaget jeg noe annet som kan si noe om servoens tilstand - selv om jeg ikke utenpå kunne se noe bevegelse (eller høre noe tegn til det) - Jeg kjente nemlig at den ble varm etterhvert. Så noe må jo "stå på" inni der..?
En annen observasjon jeg gjorde var at den andre servoen (som jeg opplevde som treg etter takeoff (høyre-venstre servoen)) noen ganger (muligens avhengig av posisjonen til den andre servoen) også var veeeldig treg - men flyttet jeg på den andre servoen kunne den bli rask i reaksjonen igjen.
Det jeg lurer på er:
1) om det finnes noe håp for at servoen min kan "gjenoppstå"
2) er det trolig at den sporadiske "tregheten" som er i den servoen som fungerer kan skyldes den ødelage servoen, eller er det et tegn på at også den er i ferd med å synge på siste verset?
3) Hva er vanlige årsaker til at en servo ryker / hva kan jeg gjøre annerledes i fremtiden for å unngå dette?
Fortsatt god sommer!
jeg har nå fått plukket frem mitt dragonfly FP heli igjen og fikk endelig sjansen til å fly litt utenfor simulatoren min. Til min store glede viste det seg at treningen i simulator har hjulpet - for nå bar det rett opp i (forsøk på) hovering uten angst og forvirring


Når tiden så var kommet til neste takeoff gikk det ikke så bra. Takeoff gikk fint, men så meldte problemene seg. Jeg merket at heliet var veldig tregt i responsen, noe jeg lynraskt konkluderte med at nok skyldtes dårlig batteri (hadde jo flydd litt på samme batteriet allerede) - så jeg bestemte meg for å sette det ned og ta det med til laderen, men noe annet var feil skjønte jeg, for helikopteret lystret meg ikke, og det gikk som det måtte. Ingenting knakk i krasjen (takk for gressplener) men når jeg tok en liten servo-sjekk etterpå oppdaget jeg at den servoen som styrer frem/tilbake ikke reagerte på stikke-input.
Etter en liten operasjon på hagebordet (byttet om servo-kontaktene på 4-i-boksen) fant jeg ut at stikkesignalene ble riktig mottatt og at feilen måtte ligge i servoen. Da skrudde jeg løs den pinnen som sitter i servoen, slik at servoen ble helt uavhengig av resten av delene, for å sjekke om det var noe som holdt den i "vranglås" eller noe, men fortsatt var det ingen bevegelse i den. Etter en tid med feilsøking oppdaget jeg noe annet som kan si noe om servoens tilstand - selv om jeg ikke utenpå kunne se noe bevegelse (eller høre noe tegn til det) - Jeg kjente nemlig at den ble varm etterhvert. Så noe må jo "stå på" inni der..?
En annen observasjon jeg gjorde var at den andre servoen (som jeg opplevde som treg etter takeoff (høyre-venstre servoen)) noen ganger (muligens avhengig av posisjonen til den andre servoen) også var veeeldig treg - men flyttet jeg på den andre servoen kunne den bli rask i reaksjonen igjen.
Det jeg lurer på er:
1) om det finnes noe håp for at servoen min kan "gjenoppstå"
2) er det trolig at den sporadiske "tregheten" som er i den servoen som fungerer kan skyldes den ødelage servoen, eller er det et tegn på at også den er i ferd med å synge på siste verset?
3) Hva er vanlige årsaker til at en servo ryker / hva kan jeg gjøre annerledes i fremtiden for å unngå dette?
Fortsatt god sommer!
Comment