Unconfigured Ad

Collapse

Nybegyner tips...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oly.jonny
    • Sep 2005
    • 332

Nybegyner tips...

Eg er svært ny i heli har aldri flyd før i går.
    Eg hadde akuret fått heliet igjen fra lodding og skulle teste om det var strøm på bateriet.Det eg ikkje viste var at heile greia var snud opp ned slik at 0%gass var 100% gass og 100% gass var 0% gass.
    Eg pluga til og slo på senderen. Eg tok sakte stikka opp til 50% før bladene rørte på seg. eg syns de rørte på seg litt fort so eg tok stikka fort ned på 0% igjen. Men for det toskete heliet var det 100& gass og heliet fløy rett i ovnen( eg var inne)
    Resuløtat 1 stk Knekt rotorblad.
    derfor vil eg be alle nybegynere om å skru løs motoren før testing.

Mvh Oly.
    Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
    -T-rex 450 HDE
    -E-sky honey bee fp(pulverisert)
    Status: Skulelei
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Hva slags heli?
    Dette går normalt ikke an med f.eks. en Twister da man ikke får esc'en til å armere om throttle kanalen er reversert.

En Align esc ville gå i programmeringsmodus om du gjør dette.

Comment

• TeGe
      • May 2005
      • 117

Re: Nybegyner tips...

Originally posted by oly.jonny
      Eg pluga til og slo på senderen.
      Slå alltid senderen på først og koble batteriet til helikopteret etterpå.
      Og når du er ferdig, kobler du helikopteret av før du slår av senderen.....

Comment

• pleym
        • Dec 2001
        • 909

Det er en god ide som du sier, å sjekke at ting går riktig vei

Vet ikke helt hvordan de heli kontrollerne fungerer, men de andre kontrollerne jeg har er ihvertfall sånn at om throttle ikke står i null når jeg står på, så "armeres" throttlen så snart jeg drar den til null.

Det betyr: (og dette har jeg gjordt noen ganger )
        Om throttle kanalen er reversert, og jeg slår på tingene med throttlestika i null (selvfølgelig) så skjer ingenting. Det skjer heller ingenting når jeg gir full gass for å se om det funker, og da skjønner jeg som regel ingenting (man lærer jo aldri). Som den rene selvfølgelighet drar jeg til meg stikka igjen (for den kunne vel finne på å starte), og det er da tingen våkner til liv. Heldigvis har jeg aldri ødelagt noe på denne måten, men jeg kjenner andre som har bedrevet ufrivillig innendørsflyging

Comment

• sskogen
          • Feb 2005
          • 403

Virkelig "spennende" blir det dog først når man har fått feil retning på throttle-servoen på et fuel-heli.

Man "tror" man har tomgang, kobler til gløder, tar frem starter, og "VROOOOOOOOOM!".

Sist gang jeg så det, var den en 91 C-Spec som spiste opp clutch-lineren sin på noen sekunder. clutchbellen av blåsvart etterpå!

(Og jeg tror dette var siste gang eieren av dette helikopteret ikke trippelsjekket retning før han forsøkte starte)

//Svein
          Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• Samsung
            • May 2003
            • 184

Originally posted by pleym
            (man lærer jo aldri). Som den rene selvfølgelighet drar jeg til meg stikka igjen (for den kunne vel finne på å starte), og det er da tingen våkner til liv.
            Har gjort dette en gang. Ingenting ble ødelagt. Det var fingeren som fikk ungjelde og nå etter nesten et års tid kan jeg konstatere at det ble et lite arr. Var heldigvis bare en liten cd-rom motor

Comment

• oly.jonny
              • Sep 2005
              • 332

Originally posted by pleym
              Det er en god ide som du sier, å sjekke at ting går riktig vei

Vet ikke helt hvordan de heli kontrollerne fungerer, men de andre kontrollerne jeg har er ihvertfall sånn at om throttle ikke står i null når jeg står på, så "armeres" throttlen så snart jeg drar den til null.

Det betyr: (og dette har jeg gjordt noen ganger )
              Om throttle kanalen er reversert, og jeg slår på tingene med throttlestika i null (selvfølgelig) så skjer ingenting. Det skjer heller ingenting når jeg gir full gass for å se om det funker, og da skjønner jeg som regel ingenting (man lærer jo aldri). Som den rene selvfølgelighet drar jeg til meg stikka igjen (for den kunne vel finne på å starte), og det er da tingen våkner til liv. Heldigvis har jeg aldri ødelagt noe på denne måten, men jeg kjenner andre som har bedrevet ufrivillig innendørsflyging

Det var netopp det som skjede eg for min del lå bare en halv meter fra galskapmaskina då den for av gåre... heldigvis i ein ana retning.
              -T-rex 450 HDE

Comment

• oly.jonny
                • Sep 2005
                • 332

Originally posted by Tintin
                Hva slags heli?
                Dette går normalt ikke an med f.eks. en Twister da man ikke får esc'en til å armere om throttle kanalen er reversert.

En Align esc ville gå i programmeringsmodus om du gjør dette.
                Det var en hornet fp.
                -T-rex 450 HDE

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

Et tips er å lære seg hva lysene en del mindre helier har betyr.
                  På f.eks. Twister/Esky og tilsvarende så viser lysene at du er ute og sykler så da kan man jo redde seg inn.
                  Kunnskap gjør at man gjør færre tabber.

Comment

Working...