Unconfigured Ad

Collapse

Helikopter for nybegynner

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • magaa
    • Sep 2005
    • 5

Helikopter for nybegynner

Er det noen av dere med peiling som kan anbefale meg et helikopter som er lett å bruke og som ikke er så dyrt. Helst ikke mer enn 3000.

Har sett litt på dette: [http://hobbymix.no/mix/produkt.asp?kat=4&pid=2354] Hva synes dere om dette?

Har aldri drevet med dette før, og jeg håper dere kan hjelpe meg
    Takker for svar!
    [/url]
  • sskogen
    • Feb 2005
    • 403

Uten å ta frem igjen den klassiske mikroelektrisk vs fuelheli, og uten å ha selv tatt i modellen, må jeg si dette om modellen.

Jeg har sett relativt ikke-kyndige personer klare å fly denne. Innendørs. Og Innendørs er stikkordet her: Så liten og lett modell vil bli kasteball i noe som minner om vind. Selv en litt tyngre modell som Kyoshos EPCaliber M24 har som felt i feilsøkingsdelen av bruksanvisningen at "vind fra airconditioner blåser på helikopteret".

Så, hvis det er et innendørs mikrohelikopter du vil ha, er sikkert denne helt fin. Hvis du skal bruke den utendørs, anbefaler jeg seriøst å se på noe litt større, spesiellt hvis dette er første erfaring med helikopter.

Anbefaler deg også å investere i en god simulator. Denne vil du spare inn på mengden deler du slipper å bruke (opp).

//Svein
    Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• magaa
      • Sep 2005
      • 5

takk for svar!

Hvis det er helt vindstille ute, passer det å fly den ute da?
      Kan du anbefale meg en god simulator?

Comment

• sskogen
        • Feb 2005
        • 403

Igjen, jeg kjenner ikke personlig til dette helikopteret, utenom at jeg har sett en relativt "rookie" fly det (han har riktignok lang erfaring fra rc-bil), og har lest testene av det. Personlig ville jeg nok si at så vindstille at en slik maskin gjør seg utendørs blir det sjeldent i dette landet, spesiellt for en nybegynner. (Seriøst: For en nybegynner ville jeg nok anbefalt en 50-størrelse glow-maskin, men dette er nok endel utenfor det budsjettet du har lagt opp til)

Når det gjelder gode simulatorer, er vel "standarden" Reflex XTR og Realflight G3. Begge disse krever relativt ny PC for å fungere greit. Selv bruker jeg Aerofly Pro, siden PCen min ikke helt møter systemkravene til de nyere simulatorene. (Dual P3Xeon2M 550MHz, 1024mb ECCRam, AMR scsiraid, ATI Radeon9250/128M).

For ett par nummer siden var det test av dette helikopteret i det britiske bladet RCM&E, og de konkluderte med at dette var et helt ok nybegynnerhelikopter, som var stabilt, men at den overhodet ikke taklet vind.

En ting som er verdt å merke seg når det gjelder helikoptere, er at du ofte får akurat hva du betaler for. Det som gjerne gjør et helikopter dyrt, er presisjonen på produksjonsutsyret, og antallet kulelagere som gjør at ting går lett og ledig. Mange tror at fordi et helikopter er "lite", er det lettere å håndtere. Jeg var i sin tid en av dem :P. La oss bare oppsummere at dette var feil. Et lite helikopter har mindre masse som "holder det påplass" når det blir utsatt for vind. Vær oppmerksom på at i et lite rom (selv en stue er et lite rom, i forhold til en gymsal), vil etterhvert rotoren på helikopteret lage såpass mye turbulens at det kan bli spennende å fly. Spesiellt for nybegynnere. Helikoptere er ikke "selvflydde".

At man kaller et helikopter stabilt, er et relativt begrep. Twister/Bell er stabil til å være et fixed-pitch mikrohelikopter. Dette betyr ikke at den er stabil f.eks. i forhold til et stuebord eller lignende. Helikoptere har flere ganger blitt definert som "1000 dyre deler som desperat forsøker å komme vekk fra hverandre!" Dette er faktisk ikke så langt unna sannheten.

Du sier at du har 3000 kroner du er villig til å legge i dette. Har du tenkt på reservedeler inklusive i dette, eller er 3000 kroner hva du er villig i å starte med, for deretter ha løpende kostnader på reservedeler? Tro det eller ei, de fleste crash skjer i begynnelsen av modellheli-"karriæren", og på et helikopter merkes ofte crash BEST på lommeboken.

Grunnen til at jeg kommer med disse advarslene er overhodet ikke for å skremme deg vekk ifra hobbyen. Helikopter er UTROLIG gøy (og hadde ikke været vært så *sensurert* ekkelt nå, hadde jeg vært ute med Raptoren min istedetfor å svare deg!), men det er ikke en veldig BILLIG hobby. Og den HOLDER seg relativt dyr, siden man etterhvert som man har mestret hovring, og kanskje også litt forward flight, prøver seg på litt mer akrobatisk flyging. Denne akrobatiske flygingen (spesiellt med et fixed-pitch heli) har en tendens til å resultere i at man finner nye og interessante måter å bruke opp deler på. Been there, done that. Btw: Kyosho EPCaliber M24 (også fixed-pitch, men med klassisk rotor+hale) _KAN_ loope, du trenger bare relativt mye fart først.

Det jeg sa om at dess større modellen er, dess mer nybegynnervennlig er den, er forresten en sannhet med modifikasjoner. En maskin med 600mm rotorblader som holder 1800RPM på rotorhodet er fordømt avskrekkende. Du har ikke "veldig lyst" til å stikke snuta iveien for rotoren, for å si det slik. På dette området er nok definitivt en mikromaskin med fixed-pitch (mindre rotor, lavere hastighet) vesentlig mindre skremmende.

*sigh*

Uansett: Tenk igjennom hva du skal bruke maskina til, og om du har et egnet innendørsområde å lære deg å fly den på FØR du investerer. Hvis ikke risikerer du å kaste pengene ut av vinduet, uten egentlig få noe annet enn frustrasjoner igjen for dem. Og bare så du vet det: Det er veldig frustrerende å sitte og vente på godvær så man kan ta med heliet ut og fly.

//Svein

Svein Skogen

Comment

• ThomasB
          • Aug 2004
          • 1305

du kan og bruke Ikarus sin som heter aerofly pro deluxe. den har meget naturtro fysikk, og er i mine øyne på linje med G2/G3
          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
          www.airheads.no

Comment

• arntum
            • Sep 2002
            • 252

Hei.

Har selv Twister Bell 47 og er komplett nybegynner. Har tilgang til gymsal, og da er det utrolig kjekt å fly denne modellen (og kjempelett)!!
            Men innendørsmodell er det. Har en kompis som har samme modell, og han har fløyet utendørs to ganger i såkalt vindstille. Begge gangene gikk det rett vest!!

Har også en Twister CP som jeg trener på i samme gymsal: Det er straks mye vanskeligere. Gymsalen er 20 X 10 m og det føler jeg er i det minste laget for denne modellen. Denne kan kanskje fly utendørs i vindstille, men jeg får se. Det blir i alle fall lenge til.

Arnfin
            ........................................
            Fly:
            Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
            Seamaster (Irvine 53 2-takt)
            Wingo (Phasor 15-3)
            Soarus Sports El.glider (600 børste)
            E-Starter (Axi 2212-24)
            ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
            C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
            Formosa (Himax C2812-1200)
            Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
            Cessna Skywagon 185 elektromodell
            Heli:
            Twister Bell 47
            Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
            Radio:
            Graupner/Jr MX-12
            Spektrum DX7

mail: arntum@broadpark.no

Comment

• magaa
              • Sep 2005
              • 5

Skal kjøpe en av de simulatorne du anbefalte Jeg har ikke så store muligheter til å fly inne eller i en gymsal, så da kjøper jeg heller et som tåler litt vind.. hvor mye mer kommer et sånt helikopter til å koste? Kan dere anbefale meg et?

Comment

• ThomasB
                • Aug 2004
                • 1305

hvis du tenker på hakket større en Twister, så er det jo flere å velge i mellom. JR kommer med en som heter Parkmite(som jeg skal ha meg selv ), menst Align sin T-rex er bra, og Zoom/Zap/åhvadenåalleheter hehe, og er gode helikoptre som tåler å tas med ut, uten at en fjert i feil retning tar med seg maskinen og du blir stående med lang nese. [/u]
                www.airheads.no

Comment

• magaa
                  • Sep 2005
                  • 5

passer de for nybegynnere?

Comment

• sskogen
                    • Feb 2005
                    • 403

Altså, hvorvidt t-rex er egnet for nybegynnere er en diskusjon som stadig vekk dukker opp her. Gjerne etterfulgt av en krangel om mikroelektrisk versus fuel.

Dersom du har mulighet til å dra til en modellheliklubb, og fly på feltet deres, vil jeg anbefale deg å satse på noe litt større, som en Raptor 50 eller Sceadu Evo 50. Hvis ikke, er t-rexen sikkert helt grei

//Svein

Svein Skogen

Comment

• ThomasB
                      • Aug 2004
                      • 1305

T-Rex er en fin begynner modell det. men den kommer fort på 5-6 lapper ink. radio. sjekk www.xmode.no
                      www.airheads.no

Comment

• magaa
                        • Sep 2005
                        • 5

usj, 5-6 000 blir for mye..kommer jo sikkert til å krasje en del også må jeg i tillegg kjøpe simulator! Så mye har jeg ikke

Kan dere anbefale meg en som er litt større enn twister, som ikke er så veldig dyr?

Takk for mange svar!

Comment

• ThomasB
                          • Aug 2004
                          • 1305

hehe. problemet er at etter twister er det ikke noe spesiellt før t-rex/zoom. men jeg vil anbefale deg å se på rcmarked.no å se om det ligger noe brukt der. da kan det hende du får tak i en billig
                          www.airheads.no

Comment

• kian
                            • Jul 2005
                            • 41

Jeg hadde en E-sky HoneyBee FP som mitt første heli... Og hadde jo også selvsagt en del kræsjer med den... (men det er ganske billigere deler)
                            Det som som regel ryker er rotorhuben.. og den koster vel 80 kroner på elefun.net..

Det er ikke et veldig bra helikopter, men lærer du først å hovre med den sånn høvelig, så er det ikke noe stort problem å gå over til noe større...
                            Med større mener jeg 30-50 maskiner... (Jeg har nå en Raptor 50).

E-skyen kjøpte jeg i Juli, og nå har jeg 50 maskin... En blir fort bitt av basillen for å si det slik!!

Uansett lykke til!

Comment

Working...