Unconfigured Ad

Collapse

Rotor blader av tre?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sailor
    • Jan 2005
    • 20

Rotor blader av tre?

Står på terskelen til å bestille rotorblader av tre til min Raptor 60. Da jeg er litt i tvil om egenskapene til disse, (ref. tidligere diskusjoner her på forumet), ville det vært fint å få kommentarer fra de med erfaring.

Har fått det inntrykk at treblader kun kan brukes til hovring og lettere flyging. Har derfor først som sist valgt å bruke carbonblader, siden disse har bedre egenskaper. Men det kan jo fort bli dyrt for en nybegynner! (2,5 kræsj på femti tanker! )

Trebladene som fulgte med Raptoren min, rev jeg plasten av. Etterpå leste jeg her på forumet at denne skulle beholdes på! (Iallefall kunne nå ungene bruke de som sverd!) Slik er det å være nybegynner på egen hånd. Av skade blir man klok, men sjelden rik!

Siden prisen av et sett carbonblader kanskje utgjør 40-75% av hva en Raptor kræsj koster, ser man seg selvfølgelig rundt etter alternativer. Spesielt da jeg går med tanker om å prøve "inverted" flyging.

Så til de med erfaring med bruk av treblader. Kan disse anbefales/brukes når det gjelder å lære seg inverted/3D?
  • ThomasB
    • Aug 2004
    • 1305

det går nok, men du bør ikke ha for høy headspeed på rotoren din, da det er det som er utslagsgivende. men ett sett med billige NHP blader i 68 cm får du hos martinsen-hobby i hønefoss da. de har endel slike liggende på ei hylle å støve ned. mener å huske å ha sett 68 cm der. tipper ca 350-400 kr settet jeg, da det er utgått modell, men de virker jo uansett. i forhold til de nye er jo største foskjellen at de nye har annen tipp.
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

Comment

• Sailor
      • Jan 2005
      • 20

Takk for svar ThomasB!

Forespørsel om blader er sendt til Martinsen i Hønefoss!

Hva ansees som en safe headspeed for treblader 60 size? (660mm)

Forresten er det noen som kan si om det er stor forskjell i flyegenskaper mellom en 50 og en 60 raptor?

Ser at 60 utgaven er fjernet hos de norske forhandlerene. Det syns jeg ikke noe særlig om, men tolker det dithen at 50 utgaven er tilnærmet like bra!

Lurer allerede på å anskaffe en modell nummer 2. Er det lurt å velge en 50, eller ta en ny 60? Deler til 60 har jeg jo, og kræsjprisen er jo tilnærmet den samme! Noen kommentarer?

Comment

• ThomasB
        • Aug 2004
        • 1305

jeg ville gått for en 50. grunnen til at 60 er borte, er pga at det blir mer og mer 90. det er samme heli, med lenger blader, halebom, og annen giring. 50n er noe kveikere enn 60n, pga av at den er endel lettere. har selv både 50 og 90.
        www.airheads.no

Comment

• Te-raptor
          • Jul 2004
          • 693

Eller hva med bensin-heli? Flyr du mye er det ikke tvil om at de lave driftskostnadene merkes!
          For ikke å snakke om alt utstyret du slipper å dra på...
          Bare kopter radio og en liten bensinkanne. Lande når du blir sliten og ikke fordi tanken er tom; (30-40 min. flytid på tanken)
          Terje

Comment

• Tom Erik
            • Feb 2004
            • 1601

Bensinmotor = vibrasjon og kjøleproblem.
            Vibrasjon = mye vedlikehold og dårlig utnyttelse av halegyro.

Konklusjonen = Skal du fly mye til en rimelig penge og med gode egenskaper? I såfall: Don`t mess with the formula ,- kjøpe en Raptor 50-size med OS50 Hyper. Det er ett oppsett som funger, er rimelig og som flyr enormt bra. Passer såvel nybegynner som ekspertene.
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Ikke for å rote det til men han som spør har vel en R60 allerede...

Comment

• Tom Erik
                • Feb 2004
                • 1601

Oups, gikk litt fort...
                Tom Erik Smedal
                www.artistic3D.net
                www.photopia.no

Comment

• Sailor
                  • Jan 2005
                  • 20

Ser helt klart poenget angående driftsutgifter. 90 size er nok kun for søndagsflyging av samme grunn! 60 size utgaven er alikevel ikke så mye dyrere idrift enn en 50.

Ser en bort fra drift-/anskaffelseskostnader, som er litt høyere for 60, så har nok 50 utgaven EN stor fordel fremfor 60. Du er mere avslappet når det gjelder frykten for et kræsj. Ikke bare pga. kostnader, men også pga. mindre størrelse og krefter.

Derfor startet jeg også denne tråden for å høre litt om erfaringene med treblader. Kan disse brukes til å teste ut nye øvelser på Raptor 60, så fjernes iallefall den "økonomiske frykten" (Fordi: Prisen av et sett carbonblader utgjør så stor del av kostnadene ved kræsj).

Comment

• ThomasB
                    • Aug 2004
                    • 1305

kjøp glassfiber blader da vel. de tåler bra med turtall, og er nesten like bra som ett sett skikkelige carbon blader.K&S har billige glassfiber blader. som jeg skrev har martinsen billige bladre. håper du får bra tilbud på disse. gi gjerne tilbake melding. jeg har selv hatt 60, og bygd om til 90. kræsj kostnadene er nok ikke så fo9rskjellige fra en 50 maskin egentlig, men etter en boomstrike på 90n, så hadde det passet lommeboka bedre å gjort det på 50n da, for å si det slik.
                    www.airheads.no

Comment

• Sailor
                      • Jan 2005
                      • 20

Det kan vise seg at du kom med et veeeeldig bra tips der ThomasB!

Har enda ikke fått svar fra Martinsen, men ser at Rotor Hobby i Singapore fører carbon-forsterket glassfiberblader til 2/3 av hva rene carbonblader koster. Ca. 370NOK for å være nøyaktig. Merket er Funkey!

For å slippe moms og holde seg innenfor loven, skulle det la seg gjøre å få sendt iallefall to sett blader tenker jeg. Får være litt raus og sende de som gave til min "bedre halvdel"!

(Fribeløpet for at moms ikke skal påbeløpe er på 1000 NOK når det gjelder gaver. Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil her!)

Må tilstå at jeg ikke har vurdert glassfiber i det hele tatt! Har antatt at disse lå prismessig likt med carbon eller over. Men der tok jeg altså feil! Men utvalget og butikkene som fører glassfiber blader er ikke akkurat så stort da!

Tar en endelig bestemmlse når jeg har hørt noe fra Martinsen på Hønefoss!

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Om du først skal be noen forfalske en tolldeklarasjon og smugle greiene inn er det vel ikke så viktig om man holder seg til grenser som gjelder for lovlig import eller hva?
                        Du kan jo glatt kjøpe 10 sett og be ham sette verdi til kr 999,- + gave eller verdi kr 199,-
                        Alle 3 variantene er vel omtrent like "lovlige"

Comment

• Sailor
                          • Jan 2005
                          • 20

Hei Tintin,

Legger ved et skriv fra Toll- og avgiftsdirektoratet.

Vil gjerne høre din tolkning av skrivet i forhold til din siste kommentar. Mener du fortsatt at man må forfalske tolldeklarasjoner dersom man får sendt forsendelser som gave? (Verdi under 1000,- NOK)

--------------------------------------------------------------------------

Toll- og avgiftsdirektoratet: Rundskriv 2003/484 (arkiv)

Finansdepartementet har med virkning fra 3. juli 2003 hevet grensen for toll- og avgiftsfritak for gaver fra utlandet til 1000 kroner. Som en følge av dette, er det foretatt følgende forskriftsendringer:

I Forskrift av 12. desember 1975 (nr. 12) om beregning og oppkreving av merverdiavgift ved innførsel av varer.

§ 5 første ledd nr. 1 første punktum skal lyde:

1. Gavesendinger av verdi under kr 1000,-.

II Forskrift av 12. desember 1975 nr. 1 om toll- og avgiftsfritak for visse gavesendinger som føres inn til bruk for vedkommende selv eller dennes familie.

§ 1 skal lyde:

Varer i gavesendinger av verdi under kr 1000,- kan leveres avgiftsfritt når varene innføres til bruk for vedkommende selv eller dennes familie. Fritaket gjelder ikke brennevin, vin og tobakksvarer (herunder sigarettpapir) og heller ikke masseforsendelser av varer fra utlandet til en eller flere adressater her i landet.

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Tja, med tanke på nicket ditt så kanskje du selv besøker Singapore?

Hvis ikke så gjelder den regelen du lister opp nemlig ikke. Du lister forøvrig ikke hele saken kun den siste endringen, kanskje det man blir lurt av for det finnes mer tekst.
                            Noen som tror at hvis man kjøper varer i en utenlandsk butikk og ber dem gavepakke det og adressere til en kompis, nabo eller kona så kan man bruke gaveregelen og det er altså ikke tilfelle.

Den gjelder kun fra/til privat avsender og avsender må i det minste befinne seg der varene kommer fra på forsendelsestidspunkt, tror faktisk man må høre hjemme der, det siste er en antagelse, det øvrige er ikke det.

Mer av den opprinnelige teksten:
                            Gavesendinger med verdi under kr 500,-.
                            Gavesendinger med verdi under kr 500,- fra privatperson til privatperson er fritatt for deklarasjonsplikt og oppkreving av toll og avgifter. For disse gjelder samme regler for deklarasjon og fødselsnummer som for varer med verdi under kr 200,-.
                            Om Rotorgutta i Spore sender en gave til din kone så gjelder altså ikke dette ettersom det er du som kjøper den i en utenlandsk butikk men avsender er en butikk.
                            Beklager om det var et skår i gleden men så lett er det altså ikke, hadde det vært det hadde min kone ganske enkelt blitt overøst med gaver og trolig åpnet hobbybutikk i kjelleren med meg som daglig leder..

Om du selv seiler innom er det en annen sak..

Comment

• Sailor
                              • Jan 2005
                              • 20

Til ThomasB
                              Fikk mail fra Martinsen idag om at de bare hadde NHP blader med lengde 640mm og 660mm, og 4mm hull. Så det ble ikke helt klaff, men det var jo verdt et forsøk! (Martinsen fikk nå iallefall sjekket lageret sitt!)

Jeg tror ganske sikkert at jeg vil prøve disse glassfiberbladene. Igjen, takk for tipset!

Til Tintin!
                              Angående den andre saken om fritak av moms for gavesendinger. Det kan hende du har rett angående det med privatperson til privatperson, men hvordan forklarer du beløpet du oppgir på 500,- ? Her har det tydeligvis kommet nye lover etter 3 juli 2003, som du Tintin vet om! Fortell! (Informer også Tollvesenet da de oppgir feil beløp på internettsiden sin! Du får helt sikkert fortjent ros når du tipser dem om dette.)

En annen ting, kunne du poste en link hvor du fant utklippene dine, siden du har hele saken og ikke bare bruddstykker!

Kanskje er det er best å avslutte denne diskusjonen sålenge det tydeligvis bare er oss to som deltar. Jeg tror ganske sikkert at jeg kan pådra meg magesår om jeg skal fortsette å diskutere dette med ,(forumets), ”Prinsessen som ingen kunne målbinde!” ! (Jfr. tidligere diskusjoner her på forumet!)

Så til hver enkelt med interesse for saken, ta kontakt med den riktige offentlige instans, og sjekk opp fakta. Legger ved noen linker hvor jeg fant mitt utklipp.

Gavesendinger - endring av beløpsgrense

Apropos om å besøke Singapore! Har desverre ikke fått sjansen til å besøke Singapore ennå, men to sesonger i Antarktis har jeg da fått med meg. (Bare så synd med utvalget av RC butikker der. .....eller kanskje ikke!) Akkurat nå på transit til Las Palmas, og der er jo heller ikke så værst!

Tråden er avsluttet for min del, og så setter vi over til Tintin og de siste forskriftsendringer!

Comment

Working...