Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytips mottas med stor takk!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flytips mottas med stor takk!

    Sliter med å fly mitt Dragonfly v4. Føler at det ikke gjør som jeg vil, hehe... Går greit å ta av, men med en gang det er i lufta må jeg begynne å korrigere og da blir det bare værre og værre helt til det går galt. I tillegg har det veldig lett for å snu seg rundt slik at jeg får det mot meg, noe som gjør ting mye vanskeligere siden alt blir omvendt... Og dersom jeg føler jeg mister kontrollen kutter jeg gassen i frykt for å ødelegge rotor osv, noe som fører til at understellet har blitt knust, selv med treningsunderstell... :P

    Vil ting bli lettere med en større/mer avansert modell, eller bør jeg kunne fly dette helt uten problemer før jeg kan gå videre?

    Blir forresten modellen enklere å fly uten treningsunderstell pga turbulens osv rundt "ping-pong"-ballene?

  • #2
    Re: Flytips mottas med stor takk!

    Originally posted by skiern
    Vil ting bli lettere med en større/mer avansert modell, eller bør jeg kunne fly dette helt uten problemer før jeg kan gå videre?
    Uten tvil lettere med større/mer avansert/bedre heli. Av de jeg har prøvd av disse småloppene så har det nesten vært som å balansere ei folkevogn på enden av en lang brøytepinne..

    Tar du f.eks. steget opp til en T-Rex eller lignende så vil det være en helt annen verden, men også en dyrere verden såklart.
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

    Comment


    • #3
      Hei,

      Jeg og mange andre har vært der du er nå, og jeg tror nok det er bare å fortsette å øve. Min erfaring er at man blir alt for "stiv" i stikke-bevegelsene. Prøve å få mye bevegelser og med "minst" mulig utslag.

      Alle bevegelser du setter i gang må du også stoppe ved å korrigere i mot. Fokuser på å komme i forkant av helikopteret. Du vill etter hvert lære deg hvordan helikopteret reagerer og da vil dette går mer automatisk.

      På denne type helikopter har du veldig lav hastighet på rotoren. I tillegg har du begrenset motor-effekt når du "gir på": Det blir enklere når du bruker begge stikkene i kombinasjon.

      Det er også et problem med at motorene går varme (speielt halen motoren). Dette resulterer i dårligere effekt. Ettersom du ikke har HeadHold gyro vil ikke dette bli tatt hensyn til og du må derfor korrigere med større og større utslag på halen mens du flyr. Jeg har ikke prøvd det selv, men det finnes kjøle-ribber til motoren på dragonfly.

      Kjøp deg evt. en simulator før du kjøper deg noe større helikopter. RealFligth G2/G3 har også små el. helikopter som du kan trene med. (Det er også fullt mulig at andre har det og - men denne vet jeg har det).

      Lykke til - og stå på
      - Erik -

      ------------------------------------------
      Logo 600SX + 6003D
      Logo 400SE

      Futaba 18MZ

      Comment


      • #4
        For å svare på en ting om gangen: Ja en større maskin er mere stabil.

        Nå må jeg si at jeg ikke kjenner veldig til helikopteret ditt, men jeg mener å erindre at Dragonfly er en fixed-pitch maskin, og at eneste "justering" du har for høyde dermed er å endre rotorturtall. Dette bidrar ikke veldig positivt til stabiliteten.

        Helikopter med "collective pitch" (vs cyclic pitch) kontroll, har gjerne et vesentlig høyere rotorturtall, noe som også bidrar til stabilitet.

        Downsiden med dette er at det høyere turtallet også kan oversettes til at mengden energi i rotorbladene er høyere ved anslag i crash. Oversatt til Norsk betyr dette at du må påregne mere skader ved crash enn på en fixed-pitch maskin. Siden et rotorhode med collective også er mer komplekst, er det flere ting som kan ryke, og som kjent: Murphys lov om helikoptere er at ting "ryker fordi de har MULIGHET til det".

        Men jo: Større maskiner er lettere å fly.

        Med ETT unntak. En maskin med 600mm "knivblader" i karbonfiber som holder 1800rpm på rotorhodet virker fordømt avskrekkende. Den virker omtrent like innbydende til nærkontakt som en gressklipper snudd opp ned. Tro meg, etter å ha sett rotorhodet på en 50-størrelse maskin på kloss hold, er du 110% sikker på at den vinner i en brytekamp. Dette gjør det selvfølgelig ekstra nervøs, fordi når den setter snuta mot deg, og ser deg rett i hvitøyet, vet du underbevisst at du allerede bør KUNNE håndtere maskina i nose-in, fordi det er for sent å lære det der-og-da.

        Så ja: Rent teknisk er en større maskin lettere å fly, fordi den er mer stabil. Hvorvidt den psykisk er lettere å mestre er en helt annen diskusjon. Uansett: Lykke til videre!

        //Svein
        Med forbehold om dårlige dager:

        Svein Skogen

        Comment


        • #5
          Hei og takk for gode tips og oppløftende ord

          Jeg har nå fått FMS opp å gå, og har også lastet ned Dragonfly-modellen til denne. Føler jeg lærer mye av det, men så syns jeg også det er mye lettere i simulatoren enn å fly "live".

          Har ikke hatt problem med noe varmgang hittil, men det henger nok sammen med at hver tur ikke varer så lenge,hehe...

          Disse "collective pitch"-maskinene ser ganske imponerende ut ja, håper jeg har skills nok til å prøve noe sånt til neste sommer

          Comment


          • #6
            Om du velger Treedee maskinen eller laster ned Rexen fra Trextuning + setter på litt vind og turbulens så kommer du mye nærmere hvordan det er i virkeligheten.

            Hueyen er alt for stabil men fin til de første nose in treningene da man ikke behøver krasje mye for å lære stikke bruk.
            Så er det bare å hive på mer vind og turbulens etterhvert som du blir flinkere.

            Obs du finner trolig ikke vind og turbulens med norsk meny, velg engelsk så kommer den frem.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Tintin
              Om du velger Treedee maskinen eller laster ned Rexen fra Trextuning + setter på litt vind og turbulens så kommer du mye nærmere hvordan det er i virkeligheten.

              Hueyen er alt for stabil men fin til de første nose in treningene da man ikke behøver krasje mye for å lære stikke bruk.
              Så er det bare å hive på mer vind og turbulens etterhvert som du blir flinkere.

              Obs du finner trolig ikke vind og turbulens med norsk meny, velg engelsk så kommer den frem.
              Aha, innstillinger for vind og turbulens har jeg ikke tenkt på. Men den Treedee maskinen er jo CP? Er det ikke bedre å trene med Dragonfly, eller er ikke den modellen noe særlig bra i FMS?

              Kommer jo litt inn på simulatorer her nå, men duger FMS, eller bør man investere i en "skikkelig" simulator?

              Comment

              Working...
              X