Announcement

Collapse
No announcement yet.

montering raptor 50.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • montering raptor 50.

    Nå har jeg montert mitt første raptor, eller helli i så måte for første gang..
    Etter noen å ha fulgt manual etter punkt å prikke (trodde jeg) skulle liksom den første turen foretaes.
    For det føste så fungerte ikke glødeforlengeren pga at det var tatt locktight på hele gjengene slik at den fikk for dårlig kontakt med jord, min feil selvf, men tenkte ikke på dette da jeg monterte.

    Hellien startet veldig greit, grunninnstillinger fra fabrikk var upåklagelig..

    Men... snurret som en snurrebass..
    Reverserte gyro, en csm 560 hh, men forsterket bare problemet... holdt på lenge å vel, men fant ut at det var best å gi seg mens raptoren var hel.
    Inn igjen på skrubenken...halerem er vridd for langt.. dermed feil rotasjonsretning på hale med tilhørende feilvendte blader.
    Fikk hjelp av en ekspert tilslutt ( takk igjen svein) som luket vekk endel ting som som jeg burde kanskje tenkt, å sett, men av ukjente grunner hadde oversett eller ikke skjønt.

    Så over til mitt egentlig poeng med denne tråd..
    raptor 50 er verdens mest solgte fuel helli.. Med egentlig verdens verste manual..
    sammensetting er forsovidt greit, men en sjekkliste burde vært med. sjekk dette under og etter montering... retnings sjekk etc etc...

    Hvorfor i allverden er det ikke 4 sider med detaljbilder i svart hvitt, det kritiske
    og vanelige monteringsfeil beskrives.. sånn skal det se ut liksom...

    Da er jeg sikker på at raptor ikke bare hadde vært verdens mest solgte, men verdens beste og enkleste helli...
    For mitt poeng er at alle gjør somregel feil av en eller annen grad når det gjelder det mekaniske.. verdens enkleste ting å påvirke dette, er med sjekklister og bilde illustrasjoner, (ikke tegninger)

    Så min mitt ønske idag er at dette forum setter opp en fyldig tillegs tråd for førstegangs monterende raptorflygere, med bilder,tips og sjekklister..
    Vet at raptor tech finnes, men elendige detaljbilder med dårlig oppløsning.

    Så når jeg får tid så skal jeg starte en sånn...å da håper jeg at etterhvert ny nybegynnere, eller eksperter fortsetter på den lista slik at den kan bli så god som overhodet mulig, men husk.. er ikke flest fremmedord som er viktigst, men forklaringer som fører til et resultat som er i nærheten av det opptimale.

    Så er det deretter nødvendig at en med noen flytimer ser over før føste flight.
    Leser jo på raptor tech at det er forholdsvis mange som gjør de samme tingene feil...la oss helle gjøre noe med det da.. sikkert kjempe god reklame for dette forum også..

    Tør påstå som nybegynner at denne hobbyens værste fiende er at alle tror de kan alt og ingen tør å spørre.. Vet av erfaring fra jobb, at det utrolig mange som later som de vet en masse, men egentlig lurer på en masse, men tør ikke spørre for å ikke virke helt grønn.. men tro meg.. det er helt greit å være helt grønn.. alle har vært det en eller annen gang.. å hvor lenger grønn du er, mere lærer du, å flinkere blir du...
    forskning viser dermed at hvor mer mere ydmyk du er til egen kunnskap, hvor mere vil du kunne tilegge deg av ny kunnskap..
    3 raptor 50 os50h
    2 tz 50 os50h
    4 elktro 3d twister cp2
    trainer cessna 52 firetakt
    ++
    ++

  • #2
    Originally posted by murius
    Så min mitt ønske idag er at dette forum setter opp en fyldig tillegs tråd for førstegangs monterende raptorflygere, med bilder,tips og sjekklister..
    Vet at raptor tech finnes, men elendige detaljbilder med dårlig oppløsning.
    Helt enig. Mer byggetråder, men gjerne for mer enn bare Raptor da. Seilfly kanskje
    Håper Klaus lager eget tema for byggetråder for de kan spare en for mang en tabbe både her og der. Ser at flere spør etter dette sånn sporadisk her inne.
    Om det kommer egen kategori for byggetråder så må også vi brukere være flinkere til å dokumentere hva vi gjør når vi bygger, for så å dele det med andre...
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

    Comment


    • #3
      helt enig..

      Ja selfølgelig skal de fleste modeller kunne være med.. tenk å lettvindt og trygt det kunne vært..masse god dokumentasjon.. på norsk ikke minst..
      masse bilder å annen dokumentasjon..
      det kunne foreksempel vært eget for option parts..
      skal lage en etter beste evne om raptor, ihvertfall de problemene jeg har støtt på.
      3 raptor 50 os50h
      2 tz 50 os50h
      4 elktro 3d twister cp2
      trainer cessna 52 firetakt
      ++
      ++

      Comment

      Working...
      X