Announcement

Collapse
No announcement yet.

tusenkronerspørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tusenkronerspørsmål

    ok har litt problem med logrende hale på min raptor50
    Har eclipse 7, csm560 hh gyro.
    gyro er satt i kanal 7 som manual sier. Skifter mellom mod 0,(normal) og mod 1 (hh lock) på svitch kanal 7.

    Problem:
    1:jeg får ikke justert gain fra radio. om jeg setter 0 eller 100 spiller ingen rolle.
    2: får ikke trimmet pluss verdi trottel. negativ kan jeg trimme men den stopper på 0.
    3: hvis jeg setter gyro i kanal 5 som det står gyro på så kan jeg sikkert justere derfra, men hva skjer med toggel i kanal 7 mellom mod 0 og mod 1. det er jo der det er beskrevet at aux eller hh skal plugges inn.

    det er sikkert opplagt at når det står gyro på kanal 5 så skal den inn der, men det står hh gyro på kanal 7.

    kan justere gyro via pc interface, men litt upraktisk når man er i felten..
    Den som kan svare på dette er min store helt..
    3 raptor 50 os50h
    2 tz 50 os50h
    4 elktro 3d twister cp2
    trainer cessna 52 firetakt
    ++
    ++

  • #2
    Etter min erfaring så står Gain for høyt, dette justeres fysisk på Gyroen, skru gain langt ned og tune deg oppover til loggring begynner, eller som sikkert mange gjør(og alle anbefaler), set gyro til 80% eller så og skru ned til loggring slutter.

    Her får man erfaring etterhverdt som tiden går. Men allt kan ikke gjøres fra radioen.

    Min GY502 er passe på 55-60% Gain til normal flygning og jeg er fornøyd med det.
    Last edited by TheBirg; 18-12-05, 08:13.
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

    Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

    Comment


    • #3
      Hva slags servo har du på halen? Den må være av den raske typen for å holde følge med gyroen. Mengde gain henger sammen med hva slags servo, servoarmens lengde og hva slags haleblader man bruker, så man kan ikke sammenligne "min gain med din gain". Jeg prøver alltid å bruke så lite gain som mulig og justerer gainen opp til ett nivå der halen holder godt i vertikalt baklengs stup. Lite gain = lang levetid på servo og mekanikk.

      Ved å vri forsiktig på gyroen mens du justerer gain kan du enkelt finne ut om justeringen fungerer. Det høres ut som du har gjort noe feil med en tilkobling eller programmeringen. Med 0 gain, så skal servoen stå helt stille når du rører på gyroen og med 100% gain så skal servoen bevege seg mye ved den minste bevegelse.

      CSM`n er kjempebra, men kan være litt vrien å justere. Om du blir skikkelig lei av gyroen, så ville jeg brukt de 1000,- på en Futaba 401 som jeg ville pakket fint inn og lagt under juletreet....
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

      Comment


      • #4
        ok

        csm er nå justert. Flyttet den til kanal 5, så kan jeg justere den fra radio..
        Csm 560 har ikke justerskrue for gain på gyro å må justeres fra sender eller fra interface datakabel til pc. Men logring er borte nå.
        mangler bare at trim for trottel ikke vil i plussverdi.. men tomgang går greit, så tror ikke det er noe problem..
        blir jeg lei csm så skifetr jeg til futaba 401. litt enklere den tror jeg.
        takk for alle tips.
        3 raptor 50 os50h
        2 tz 50 os50h
        4 elktro 3d twister cp2
        trainer cessna 52 firetakt
        ++
        ++

        Comment


        • #5
          Murius, som jeg sa til deg da jeg så over heliet ditt: Sålenge gyroen er koblet til kanal 7, og ikke kanal 5, må du justere gain med å endre EPA på kanal 7 i menyen.

          Kobler du gyroen til kanal 5, matcher dette gyro-verdien i menysystemet på Eclipsen.

          Når det gjelder positiv trim på throttle, er dette ikke mulig på eclipse. Er relativt sikker på at dette står i manualen, men sitter ikke med den i hånda nå, så jeg kan ikke gi deg noe sidenummer.

          Vær oppmerksom på at å koble en headinghold-gyro til kanal 5 på eclipse krever litt tankejobb, siden softwaren på eclipse kun tillater en verdi fra 0-100 som gyroverdi.

          Siden 50% matcher "midtposisjon" er dette 0% gain (gyro av).
          Gain justeres med "avstand fra midtposisjon". Ergo er
          0% = 100% gain i rate mode, og
          100% = 100% gain i headinghold mode.
          75% = 50% gain i headinhold, mens
          25% = 50% gain i rate mode.

          Logisk, ikkesant?

          Basically kan man si at (menyverdi-50)*2 gir deg gain. Negativt tall for rate-mode.

          Kobler du gyroen til kanal 7, vil EPA % være identisk med gain, siden EPA gir deg utslag VEKK ifra senter.

          Å koble gyroen til kanal 5 gir deg følgende to fordeler:
          1: Gyro-verdien i menyen brukes til å sette gain
          2: forskjellig gain per flight-mode (normal, idleup1, idleup2, t-hold)

          Å koble den til kanal 7 gir deg andre fordeler:
          1: Egen bryter for å slå av og på heading-hold
          2: Mulighet til å programmere en governor via kanal 5 (siden dette er ENESTE kanalen på Eclipse som endrer verdi KUN etter flightmode)
          3: Lettere samsvar mellom gain og EPA.

          Sorry å forvirre så mye

          //Svein
          Med forbehold om dårlige dager:

          Svein Skogen

          Comment


          • #6
            forvirra..

            ja det stemmer vel at du sa det.. men er ikke så god på husken..
            skala på gain virker på hh 0-50%, der 50 er 100% og over 50 for normal.
            Men vibrasjon da svein? er det noen måte å bli kvitt dette på. dette kommer jo fra treningsunderstellet. Eller er det bare noe jeg må leve med inntil støttejula er tatt av. Hellien blir litt i ubalanse med dette på. Litt skakt i lufta lissom.
            3 raptor 50 os50h
            2 tz 50 os50h
            4 elktro 3d twister cp2
            trainer cessna 52 firetakt
            ++
            ++

            Comment


            • #7
              trim?

              Å hvilket glupt hode fant ut det ikke skulle gå ann å trimme + verdi på trottle i eclipse?? virker noe rart. trim kan være greit når man skal starte kald maskin. ellers må man bevege stikka da...
              3 raptor 50 os50h
              2 tz 50 os50h
              4 elktro 3d twister cp2
              trainer cessna 52 firetakt
              ++
              ++

              Comment


              • #8
                sorry

                kanal 5 var reversert så du hadde selvfølgelig rett.. (som vanelig)
                3 raptor 50 os50h
                2 tz 50 os50h
                4 elktro 3d twister cp2
                trainer cessna 52 firetakt
                ++
                ++

                Comment


                • #9
                  Originally posted by murius
                  Å hvilket glupt hode fant ut det ikke skulle gå ann å trimme + verdi på trottle i eclipse?? virker noe rart. trim kan være greit når man skal starte kald maskin. ellers må man bevege stikka da...
                  Dette står på side 8 i manualen til Eclipsen:

                  "Note that the CH3 trim only moves downward, so if you need more engine RPM, set up idle with the trim at -25% so you can increase it if needed."

                  Enkelt og greit......

                  Comment

                  Working...
                  X