Unconfigured Ad

Collapse

rotering

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vanen
    • Dec 2005
    • 8

rotering

hei.er helt ny i dette gamet når det gjelder helikopter.
    har en hirobo shuttle zxx.
    har hatt det i luften noen ganger,men hadde en krasj,
    så gyro servoen min røyk.
    kjøpte en ny futuba servo til gyro.

men når jeg skulle test fly den igjen,så roterer den mot høyre når den får opp turtallet.
    kan noen hjelpe meg her?
    hadde en graupner servo der før,kan det hende at jeg må reversere gyroen?

på forhånd takk...
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

Det kan være mange grunner til dette. Servoen går feil vei, halebladene går feil vei, du har rev-miks på senderen, gyroen er reversert osv....
    Men, om det har fungert tidligere med en annen servo, så skal ikke noe på gyroen reverseres. Kun servo-kanalen fra senderen.

Mitt beste tips er at du besøker nærmeste klubb for å få hjelp av noen med oppsettet av helikopteret ditt.
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

Er det ikke vesentlig å vite hvor fort den roterer. Om den spinner som en snurrebass eller bare drifter sakte?

Comment

• Tom Erik
        • Feb 2004
        • 1601

Eller, sett alt på stuebordet, slå på radioutstyret og sett deg inn i hvordan alt dette henger sammen. Med litt fundering finner du fort ut hvilken vei ting skal gå når du f.eks vrir forsiktig på gyroen din. Når du vrir helikopteret til venstre, så skal servoen reagere slik at helikopteret roterer til høyre osv....
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

Comment

• vanen
          • Dec 2005
          • 8

hei igjen. takker for allle svar,
          har ikke rørt noe på helikopter eller sender så da må det vell være å reversere gyro servoen.

helikopteret spinner fort rundt, når den får opp turtallet.

takker for alle svar

Comment

• vanen
            • Dec 2005
            • 8

jeg bor i drammen så hvis noen har lyst å hjelpe meg opp i luften igjen så setter jeg pris på det.
            er medlem av brck så har stripe å fly på.

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Slik jeg ser det er den vanligste grunnen til at det spinner fort at gyroen kompenserer feil vei, vanligvis fordi den er feil stilt.
              Om den nye servoen beveger seg motsatt av den gamle må vel både gyro og rorkanal reverseres.

Men som TE sier, sett den opp på bordet og sjekk at servo beveger seg som den skal ved stikkebruk og ved å vri heliet for å se hvilken vei gyroen kompenserer. Husk at gyroen skal kompensere, dvs om du tar rorstikka mot høyre så skal servoen vri bladene så nesa ville gått mot høyre. Når du vrir nesa mot høyre skal da gyroen kompensere og vri servoen slik at den gir nese venstre.

Comment

• Tom Erik
                • Feb 2004
                • 1601

Originally posted by Tintin
                Om den nye servoen beveger seg motsatt av den gamle må vel både gyro og rorkanal reverseres..
                Nei, bare servoen. En reversering av gyroen vil få gyroen til å tolke en rotasjon med urviseren som en mot urviseren.
                Tom Erik Smedal
                www.artistic3D.net
                www.photopia.no

Comment

• vanen
                  • Dec 2005
                  • 8

takk for svar.
                  skal prøve dette når jeg kommer hjem fra jobb...

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

Mulig det er for sent på dagen for meg....

Regner med at du med bare servoen mener reversere rorkanal på radio.

Jeg har hatt slik snurrebassoppførsel og da måtte gyroen reverseres. Så flyttet jeg servoen til andre siden av bommen og da måtte både gyro og servo reverseres. Hvilket er logisk ettersom det som var push blir pull.

Reversere rorkanal gir at servoretning snus når du bruker stikke men du må jo også få gyroen til å vri servoen andre veien eller hva? En reversering av rorkanalen påvirker da ikke hvilken retning gyroen kompenserer?

Vanen, har du byttet side av bommen på servoen?

Uansett, på bordet og sjekk at du har like mye utslag til begge sider og at du får utslag til de sider du skal.

Får ikke bare en reversering av gyroen gyroen til å gi ut motsatt signal på bakgrunn av det den tolker, som radioen?

Comment

• Tom Erik
                      • Feb 2004
                      • 1601

Hode mitt har memory overflow og har gått i bluescreen
                      Så: middag først, svare etterpå....
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

Comment

• vanen
                        • Dec 2005
                        • 8

hei tintin.
                        nei har ikke flyttet den,
                        står på samme side.
                        siden alt virket før jeg krasjet kan det ikke være så veldig mye som må stilles på.
                        har bare byttet servo, og den skulle passe til gyroen min,
                        så da nå det vell bare å reversere servoen etter som jeg kan se det, elller er jeg helt på jordet nå?
                        som sagt er helt grønn på helikopter men drevet med fly i mange år...

Comment

• Tintin
                          • Jan 2005
                          • 4631

Alt dette er lettest med heliet foran seg selvsagt.

Det er i alle fall ikke mer enn rorkanalen og gyroen.
                          Begynn med å sjekke at servoen dreier rett vei og da beveger halen rett vei ved stikke utslag. Om rotoren sitter på høyre side av halen og linkene på leading edge av halebladet så skal sleiden gå til høyre for at nesa/stikka skal gå til venstre og tvert om selvsagt. (og halebladene skal gå oppover i fremme langs bommen)

Du bør se til at sleiden står midtstilt med servoen i nøytral. Problemet kan jo være at du ikke får nok utslag. Dette funker selvsagt bare rate. (ikke HH)
                          Om du så dytter halen på heliet mot høyre så skal altså sleiden gå motsatt vei for å føre nesa tilbake, testes best i HH så sleiden ikke sentrerer etter bevegelsen da det kan bli vrient å bli sikker på hva som skjer. Om du vrir heliet 20 grader eller edromkring i HH så flytter sleiden seg og blir stående så det er lett å se hvilken vei den gikk.
                          Du kan holde fingeren mellom halen og sleiden, fører du halen mot høyre så skal den klype og tvert om.

Lykke til...

Comment

• vanen
                            • Dec 2005
                            • 8

takk skal prøve når jeg kommer hjem,
                            skal sette mefg ned i kveld,
                            så kommer nok tilbake igjen.

takk for hjelpen så lenge,,,,

Comment

Working...