Unconfigured Ad

Collapse

vibrasjoner

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • murius
    • Dec 2005
    • 113

vibrasjoner

Er det noen som har noen tips hva som kan være med min raptor 50

1: får ikke stabillisert halen tilstrekkelig. wagger litt uansett hvor mye og hvor lite gain. montert som han skal ihht monteringsanvisnig.. gyro er en csm 560sl. Digital haleservo. kjørt både quik setup og trim flere ganger. linker stemmer.
    standard innstilling på gyro på interface. Gir snart opp å kjøper en 401, men denne gyro skal visst være bra, så litt synd det å. Noen som har provd og montere denne andre veg... altså med dioder mot siden av hellien? jeg har diodene vendt mot halen.. motor går riktig etter hva jeg kan høre ihvertfall.. holder 72 grader ved hovring. ikke hoster eller noe. litt treg bare på lavt turtall før han får opp farta. justert i trottlearm, men denne er nå så bra den kan bli.

2: noen ganger oppstår det litt vibrasjoner i hellien. ikke kast i main shaft eller noe tror jeg, men virker som resonans ved lavt turtall.. blir man kvitt dette eller er det bare å gi gass?
    3 raptor 50 os50h
    2 tz 50 os50h
    4 elktro 3d twister cp2
    trainer cessna 52 firetakt
    ++
    ++
  • RGJ
    • Jul 2004
    • 922

muligens

Hei!
    jeg har også akkurat begynt og fly ...ok hovre... heli!
    har en R50 se med Os50 hyper.
    min har en tendens til og vibrere endel når turtallet på rotoren senkes når en lander , fikk hjelp til og sette opp hele greia etter jeg skrudde det sammen , og fikk tips av han som hjalp meg at det kunne ta noen turer før alle linkene gikk seg til og dette kunne ha med disse vibrasjonene og gjøre sa han .
    Jeg har lang trening med fly ...snart ..huff... 30 år siden jeg startet opp ...men dette syns jeg var vanskelig , mitt største problem hittil er at jeg har dratt av gassen ett par ganger da hjernen har låst seg ..og men fult rotor turtall og full negativ pitch har det ikke vært helt heldig..har knekt en bom og et sett blader + litt til!
    men det skal da gå ann og lære seg detta!
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

Comment

• Olavjoergensen
      • Jun 2005
      • 2208

Hei.

Noe jeg gjorde med min raptor 50 med os 50 hyper var at jeg brukte flere dobbelsidige skumgummi teiper der gyroen er festet rett bak masta. Er opprinnelig tiltenkt å bruke 1 tror jeg. Men syntes 1 gir for lite vibrasjons demping fra helikopteret.
      Jeg brukte 4 stykker. Satt først 2 dobbelsidige skumgummi teiper ved siden av hverandre sett bakfra og så satt jeg på 2 til rett oppå de 2 første. Da blir det 2 i høyden og i bredden. Så festet jeg gyroen midt oppå disse. Må si jeg hadde litt av de tendensene du beskriver før jeg gjorde dette, men etterpå er det ingenting. Poenget mitt var å prøve å isolere gyroen litt fra helikopteret så den ikke reagerer så mye på vibrasjonene. Grunnen til at jeg brukte 2 i bredden var for å stabilisere den sideveis.

Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

Comment

• murius
        • Dec 2005
        • 113

gyro

takk for tips.. skal forsøke dette.
        Har akkurat startet med dette selv, men er forskånet for crasj enda. KJøpte meg en sim for en stund siden, å har vel sittet med den noen titalls timer. dette har hjulpet en hel masse. Trenet kun i starten på tail in og side in.. med masse bail out ( altså få maskinen tilbake til tail in) slik at jeg oppnår raskt kontroll dersom jeg blir usikkker.
        Har også funnet ut at det er bedre å hovre på en meter enn 20 cm over bakken.. er litt som å sitte på en ball da.
        Men sim tror jeg er veldig viktig. noe som jeg ikke ser at nevnes ofte er hale trening, det snakkes hele tiden om side in,tail in,nose in... men det første man bør egentlig lære seg etter hva jeg kan skjønne er haletrening. hvis man har skikkelig kontroll på halen, så får man helien raskt i tail in dersom noe skulle skje,, å da har man jo kontroll..

Har også merket at man må liksom tørre å styre hellien.. i begynnelsen så er man kanskje litt for ydmyk å redd hele greia. Men når man tenker at her er det jeg som styrer.. da går det mye enklere.
        Har nå flydd ca 20 tanker med min r50. Treningsunderstellet er nå tatt vekk. Trener side in og forward flight langs bakken.. , eller hovrer fremover kanskje det heter.veldig sakte da. Hovrer fra 1 til 10 meter, i høyde.litt nervøs på 10 , men det kommer seg sakte. Bedre å være veldig forsiktig.

slitet lit med å få ttpro til å gå skikkelig.. men bedrer seg det å.
        3 raptor 50 os50h
        2 tz 50 os50h
        4 elktro 3d twister cp2
        ++
        ++

Comment

• murius
          • Dec 2005
          • 113

strøken.

idag ordnet egentlig alt seg. fikk justert tomgangskruen skikkelig å fant et passende forhold mellom lav og høy nål. Har vært ute å flydd 5 tanker idag. motoren løsnet skikkelig på tank 4. Så nå er nymotor syndromet borte for jeg håpe. Skikkelig fart i tt50 pro`n.Maler som en katt. etter jeg fikk justert skikkelig roet halen seg såpass at jeg kunne foreta trim setup i lufta under hovring. Det var deilig.
          Raptoren har nå flydd 25 tanker å blir bare bedre og bedre. Gått seg skikkelig inn på de siste tankene. Men det tok litt lenger tid enn jeg trodde. Så idag har det vært en bra dag. flydd forward flight i dag for første gang. glad jeg ventet så lenge til motor og helli er litt gått seg til. meget bra respons under flyging. har flydd 15 tanker etter treningsunderstellet ble tatt vekk. Idag er det første gang jeg var helt rolig under flyging. slappet skikkelig av. følte jeg ikke mistet kontroll noen gang. selv under første forward flight.

så nå er det tilbake til sim.. trene noen timer til der slik at alt blir mye enklere når jeg skal ut igjen..veldig snart.
          3 raptor 50 os50h
          2 tz 50 os50h
          4 elktro 3d twister cp2
          ++
          ++

Comment

• ehaga
            • Feb 2005
            • 1173

Gøy å lese utviklingen din. Holder også på men en Raptor 50, og kan nesten ikke få skrytt nok av denne maskinen. Har tidligere flydd Zoom (el-heli). Raptoren er vanvittig stabil i forhold.

Jeg har akkurat samme erfaring som deg når man får flydd litt raptor. Opplevelsen av å slappe av når man flyr er fantastisk. Men Zoom'en var jeg konstant anspent.

Problemet mitt er at jeg ikke kan fly så mye som det jeg ønsker. Små barn og greier. Har faktisk funnet ut at det beste er å rett og slett ta seg fri fra jobben en 1/2 dag av gangen.

Lykke til.
            - Erik -

------------------------------------------
            Logo 600SX + 6003D
            Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• murius
              • Dec 2005
              • 113

liten tid.

Ja liten tid er vel litt av problemet selv. Er 33 med tre barn og samboer.. så det blir ikke bare enkelt her heller. Men et lite triks er å kle unga godt. spenn på de et par akebrett. reis til et sted der det er en liten bakke eller noe. Da aker de en time eller to, mens du er i nærheten og flyr litt. Problemet nå er at det er rett å slett for kaldt å fly. orker ikke 10 minus med tanke på flying,, får så dårlig følelse med stikkene.. mørk blir det før jeg kommer hjem fra jobb også.. men i helgene blir det endel flying.. i helga var det bare helt rått.. 20 cm nysnø, vindstille og 1 minus.. håper det blir slik til helgen også..
              Men benker meg ned med sim inntil jeg har tid eller det er lyst nok. Flyr en time eller to hver kveld før jeg legger meg, mens samboern ser judging amy eller noe annet greier.. begynner faktisk å bli litt god på sim.. men det er som de sier.. klarer du 10 prosent av det du klarer på sim i real life i begynnelsen så er det bra.
              Har bestillt meg en hyper nå. skal ha den liggende til ttproen er utkjørt. Eneste jeg ikke liker med ttproen er at den er så fordømt lei å få justert perfekt. Den ene dagen går den som ei klokke.. neste dagen med litt annen temperatur må det klikkes en del på hovednåla. men men, kan sikkert være at jeg ikke har så peil heller. Men motoren virker litt var..
              hyperen skal visst være øitt mere sprut i å litt mere takknemmlig..

Men hele raptor konseptet virker jo genialt. mye morro for lite penger.. billige deler er det også.. men de skulle få gjort noe med den fuel prisen.. har sett på internett at man kan blande hele forholdet selv.. så skal forske litt på det.. skal spørre forumet jeg om det er noen som har hørt noe om akkurat det..
              3 raptor 50 os50h
              2 tz 50 os50h
              4 elktro 3d twister cp2
              ++
              ++

Comment

• ehaga
                • Feb 2005
                • 1173

Strålende - men mine er 1 og 3 år. Vi aker, men far må nok sitte på.

Kan forresten anbefale Hyper i Raptor. Ikke fordi jeg trenger effekten i den, men det er mindre pusling. For ikke å snakke om er det mye kortere innkjøring. Du må nok også regne inn en bedre potte når du går over. Det blir betraktelig mer støy (du kan skremme ungene fra akebakken).

Jeg har to ganger tatt mer fri fra jobben for så å sitte på stripa og "mekke" på motoren. Jeg synes det er gøy å skru på heli'et, men ikke på stripa. Dette ble to ganger for mye og kort prosess for TT'en.

Jeg tipper at når Hyper'en kommer så går det nok ikke veldig lang tid før du har installert den.
                - Erik -

------------------------------------------
                Logo 600SX + 6003D
                Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• murius
                  • Dec 2005
                  • 113

hehe

ja høres fornuftig ut at du bistår barna under aking da ja.
                  Kan nok hende at hypern puttes inn med en gang ja, men har ikke mekket så mye på tt`n. Den er litt kresen bare. KJørte den skikkelig varm her for en stund siden.. Smeltet glødeforlengeren og brant høl i topp pakningen..
                  Fort gjort å reparere, så det gikk forsovidt greit. Den ble faktisk bedre etter at den fikk ny. Litt for heftig innkjøring av en tt kanskje men.
                  Eneste jeg er skeptisk til på hypern er at tanken skulle vært proposjonalt like stor som ekstra forbruk av fuel.
                  Man flyr jo betraktlig kortere med en hyper enn med tt.

Men men, vi får se, inn skal den før eller siden i hvertfall.
                  3 raptor 50 os50h
                  2 tz 50 os50h
                  4 elktro 3d twister cp2
                  ++
                  ++

Comment

Working...