Unconfigured Ad

Collapse

Mitt CP2 letter ikke etter at jeg har "mekka" på det

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bombjack
    • Feb 2005
    • 29

Mitt CP2 letter ikke etter at jeg har "mekka" på det

Hei,
    Etter et lite møte med gulvet med mitt E-sky CP2 heli ble begge rotorbladene ødelagt, så jeg skrudde av disse og satte på nye. I den forbindelse tok jeg også av rotorhodet og skrudde av den ene tingen som man fester rotorbladet i - bare av nysgjerrighet - og skrudde det sammen igjen.

I dag hadde jeg tenkt å ta det ut på flytur igjen, men det ville ikke ta av. Jeg får kontakt med radioen, sjekker at servoer beveger seg og spinner opp, men heliet viser ingen tegn til å ville opp eller ned. Så jeg gir uforsvarlig mye gass, men fortsatt står det på bakken som om ingenting hadde skjedd. Hva kan være årsaken?

Kan det være den delen som man fester rotorbladet til som sitter feil vei? (sånn at den gir feil pitch, eller noe?)

Hva er andre vanlige årsaker til at et heli snurrer fint, men ikke letter?
  • Holger
    • Feb 2006
    • 734

Hei

Det førte jeg ville gjort var å sammenligne monteringen du har gjort med sprengskissa i bruksanvisningen
    Anders Bruneberg
    Raufoss

Comment

• bombjack
      • Feb 2005
      • 29

Hei og takk for svar.
      Jeg har sett littegranne nærmere på det nå, og det er ikke sannsynlig at jeg har feilmontert den holderen som jeg nevnte som mulighet. Den skal nemlig festes med en slags link som går oppover i rotorhodet, så den kan ikke monteres feil.

Men det kan sikkert være andre grunner til dette... jeg tror det kanskje kan ha med mixing eller noe annet som styrer servoene å gjøre??

Comment

• Holger
        • Feb 2006
        • 734

Hei igjen

Nå skal jeg være veldig forsiktig med å gi meg ut i dypere forklaringer her, men har du sjekket at ikke bryteren for 3D flyging er aktivert? Det vil resultere i bra speed på rotoren din, og tar jeg ikke feil må venstre stikka ganske langt frem før du får Positiv pitch på rotorbladene dine. Ikke sikkert dette er grunnen, men sjekk ihvertfall
        Anders Bruneberg
        Raufoss

Comment

• Perulv
          • Jul 2005
          • 41

Kan være at swash delene har lusnet.Prøv å press hardt på denne, hvis du hører ett svakt klikk, så er det dette som var feilen

Comment

• bombjack
            • Feb 2005
            • 29

Hei,
            Jeg kjører ikke med 3D bryteren på, nei - men jeg sjekket allikevel.

Prøvde å presse på swash'en, men det eneste som skjedde var at servoarmeneble dytta nedover. Hørte ikke noe klikk, eller merket noe forskjell. Kan jo legge til at servoene reagerer på all stikkebruk på høyre stikka, så det virker jo til å være bra. Ettersom HoneyBee CP2 vel er noe 120graders CCPM system (?) så er det jo servoene som kollektivt skal dytte swash'en opp for å lage positiv pitch, ikke sant? Så en tanke jeg hadde var at det er noe problemer i mixinga som vel er en funksjon i 4-in-1 boksen(?) som tar seg av å mikse throttle og pitch (pitch curve?)?? Er kun selvlært via webben, så det er mulig jeg er helt på jordet her...

Men, det jeg har oppdaget - som jo alltid er en nyttig sak å sjekke når man bytter blader - er at rotorbladene ikke track'er helt. Så det er mitt neste prosjekt: Å få tracket bladene skikkelig. Kan hende det er veldig relevant? Jeg trodde dårlig trackede blader skulle lage masse vibrasjoner og ikke forårsake stillstand på bakken, men uansett er det fint å tracke bladene..

Så har jeg et litt annet spørsmål når jeg skal forsøke å tracke bladene, og kanskje fortsette å feilsøke mitt problem:
            Er det vanlig å feste helikopteret til bakken/bordet med ting slikt at det ikke letter eller velter mens man f.eks track'er bladene? Jeg merker jeg er skeptisk til å begynne med slikt på stuebordet, da en ukontrollert takeoff kan forårsake ubøtelig skade på møblement og kunstverk

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Om du kobler bort motoren og tester hvor mye positiv pitch du får så kanskje det kan gi en indikasjon. Med 3D bryteren tilkoblet burde du få like mye positiv som negativ.
              Bladene sitter selvsagt rett vei? (Tykkeste enden er leading edge som en flyvinge)

Comment

• Falcon
                • Aug 2005
                • 350

hadde akkurat samme problem. Min løsning var og bytte ut linkene til rotorbladene. Mine var slarkete etter diverse kræsjer .
                Falcon
                -------------------------------------------
                Morten Rolfsen
                Kristiansund

Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
                -------------------------------------------

Comment

• bombjack
                  • Feb 2005
                  • 29

joda, bladene sitter rett vei.

Jeg koblet ut motorene, som du sa, og sjekket hvor mye utslag jeg fikk på servoene (om noe i det hele tatt).. og til min store glede viste det seg å være reaksjon fra servoene når jeg gasset. Når jeg flippet over 3D bryteren beveget swashen seg oppover også, så jeg fikk negativ pitch. Ca like mye pitch begge veier.

Det jeg også fant ut var at pitchen først begynnte å endre seg ca fra halv stikke og oppover.. alt under der var bare ren throttle kunne det virke som... og det er nok her hele problemet ligger. (håper jeg) Trolig en PEBCAC variant. (problem exists between chair and computer) Siden jeg er vant med FP heli fra før, med løft fra første flaks med vingene, var jeg forundret over at jeg ikke lettet når rotoren snurret med friskt turtall og nærmet seg halv stikke.
                  Derfor, forsiktig som jeg er, avbrøt jeg flyveforsøket og startet feilsøking isteden (etter en liten flyvetur med FP heliet )

Etter å ha fastslått det kanskje ikke var feil på heliet allikevel, i og med at gassen også styrer pitchen, koblet jeg på motorene igjen og forsøkte med 3/4 pådrag på gassen, og da merket jeg at helikopteret trakk litt i hånda og ville opp. Synes det er litt skummelt å sitte så nært en snurrende rotor, men litt satser man jo for å få flydd litt.

Så nå har jeg trua på at morgendagen har flyving på programmet!

Takk til alle for gode tips!

Comment

• sjaa
                    • Feb 2006
                    • 601

Sticky pitch problem

Hei..

Det kan være det gode gamle "sticky pitch" problemet. Av en eller annen merkelig grunn kommer heliene fra esky ofte med en liten feilmontering i forhold til rotorbladholderne. Hadde samme problemer selv, og en titt på denne siden her løste mine problemer: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=452072

Lykke til!

Mvh
                    JoE

//edit: skrivefeil
                    Last edited by sjaa; 14-02-06, 10:49.
                    Mvh
                    JoE
                    Agder Modellflyklubb

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

I normal modus skal du ikke få pitch før ved ca 1/2 stikke skulle jeg tro.
                      3D bryteren kutter vel bare bort negativ pitch ved stikke under halv + at throttle går fra 0 til over turtall ved midstick.
                      Det er i allefall slik jeg programmerer min radio. Null (eller bare svak neg) pitch opp til midstick, da har jeg ca 85% throttle, deretter øker pitch slik at jeg alltid flyr på bare øvre stikkehalvdel. Nedre er reservert til invertert flyging i 3D/idle up/stunt modus eller til å spinne opp/ned rotor i normal.

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Ga du opp?

Comment

• bombjack
                          • Feb 2005
                          • 29

Hei og takk for svar!
                          Neida jeg gav ikke opp! Tvert imot ble det litt hovring på meg.
                          Var fint med en forklaring på hvorfor pitchen ikke begynte å endre seg før over midtveis. Men jeg er fortsatt littegranne usikker på om jeg har nok utslag på pitchen for jeg mener at heliet hadde noe bedre løft første gang jeg fløy det, men det kan kanskje også være relatert til tracking? (mer om dette senere)
                          Dessverre var det en del turbulens der jeg fløy (svigefars låve med diverse propeller montert) så jeg hadde vanskelig for å holde det lenge i ro, samt at gyroen ikke var helt på høyden.. Måtte holde i mot med venstre stikka for at ikke nesa skulle dra mot venstre hele tida. Den 4-in-1 boksen sitter montert slik at den heller mot den ene siden - vil det kunne påvirke noe, eller klarer en gyro å initialisere seg i alle posisjoner, tro? Prøvde ikke å ta strømmen og la heliet initialisere seg på nytt, noe som muligens kunne ha hjulpet noe. Har jo også mulighet til å skru på gyro gain og en trim til for å justere dette, men så langt kom jeg ikke. I tillegg tracker ikke bladene 100%, så jeg tror det står høyt på lista over ting som må gjøres før heliet flyr fint.

Forøvrig har jeg funnet ut at det er en liten ujevnhet i "hovedmasta". Når jeg tar av rotorhodet og gir gass med en skrutrekker inntil masta kjenner jeg at den ikke er helt rett. Jeg kjenner også en vibrasjon i heliet når jeg spinner opp mens jeg holder det i hånda, men det kjennes som om at vibreringen avtar noe når rpm'en øker og jeg synes ikke å merke nevneverdig til dette i hovering. Det skulle kanskje ha resultert i wobbling dersom det var en relevant skjevhet?

Dessuten har jeg en kosmetisk sak som må fikses, for jeg har kjøpt et 2200mAh lipo batteri ekstra som ikke passer inni canopy'en. Jeg kan jo fly litt uten den, men det ser jo ikke spes tøft ut uten en canopy på. Så litt klipping og tilpassing gjenstår før alt er på plass.

Masse å ta seg til mao.. typisk for en bra hobby

Neste spenningsmoment er å lade lipobatteriene, noe som trolig er en helt uspennende opplevelse, men etter alle historier til skrekk og advarsel er det jo ihvertall lurt å følge litt med på dette har jeg skjønt.

Tror jeg skal vurdere å modde litt på et PC powersupply for å få ren og fin spenning under ladinga, men har skjønt det er litt delte meninger om dette også. Dog bør vel det være bedre alternativ enn å bruke et vanlig 220V adapter rett i laderen? Det er nok det siste som kommer til å bli gjort, selv om jeg har hørt at en dårlig ladepuls er nok for å fyre opp et lipo batteri.

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Ok, trodde du hadde lagt det ut til salg...

Er ikke 2200 mah alt for stort og tungt for det heliet ?

Comment

• bombjack
                              • Feb 2005
                              • 29

Til vanlig hovering virker det ihvertfall ikke til å være noe problem. Kanskje tilogmed perfekt til hovering, ettersom det gir lang flytid.
                              Men det kan være at det kanskje ikke er optimalt i forhold til vekt, slik at heliet muligens er litt ukurant å fly aktivt med. Men det er ikke noe aktuell problemstilling for meg på mitt ferdighetsnivå.

Håper jeg får anledning til å fly snart igjen.. er ikke så greit i en leilighet i by'n.

Comment

Working...