Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitt CP2 letter ikke etter at jeg har "mekka" på det

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    hei

    Hadde noe av samme problemet med mitt cp2 også, men jeg byttet plass på skivene ytterst pårotorblad holderene, slik som det er beskrevet i "sticky pitch" tråden på rcforum.

    Ble mye bedre da, men i tillegg oppdaget jeg at akselen som disse holderene er srudd i var noe skjev, og demonterte denn og rettet den uten problem.
    Sjekk at den er rett ved eksempelvis å rulle den på ei glassplate.

    Det neste som hendet med denne uke gamle piloten, var at jeg fikk satt på carbonblader som jeg håpet skulle tåle litt mere juling enn balsabladene, men da jeg flyr på jobb (ikke i arbeidstida da i en hall fikk helien et ublidt møte med en truck.

    Bye,bye carbonblader.

    Slo av et stykke på den ene, men utålmodig som jeg er så måtte jeg fly mere, og rearerte med epoxy, noe som man helt sikkert ikke skal gjøre eller?

    Fikk fin strømlinjeform og aerodynamikk ved hjelp av litt pussing, men nå har jeg fått litt av ditt problem.

    Er litt vibrasjoner i heliet som avtar noe ved høyere rpm, men må på full throttle før det skjer noe med heliet, desuten når det letter, så faller det liksom igjennom så det går som en jo-jo eller sprette-ball om du vil.

    Kan det være at den lille epoxy mengden som ble brukt til rep skaper så mye uballanse pga vektforskjell på bladene at dette invirker på flyengenskapene?

    Flyr med treningsunderstell men så var det da med nose in og ballanseror som blir ivertert da

    Bør jeg kjøpe nye carbonblader eller holde på å destruere balsablader til jeg får litt mere øling med det.

    PS! HAr allerede endel timer på sim, så stikkefunksjonene sitter hadde bare den fordømmade halen holdt seg i ro å pekt mot senderen da

    Noen som kan hjelpe?

    Mener ikke å stjele tråden fra trådstarter, men dette ligger jo i samme gata da

    Mvh
    Cory

    Comment


    • #17
      Epoxy er ganske tungt ja, så det skal ikke mer enn en kvart dråpe til før det gir store utslag der. Mista en bitteliten flik på ene bladet mitt en gang, og det ble vibrasjoner med en gang
      Geir Amund Lindberget

      Comment


      • #18
        er det bare å kaste bladene på dynga umiddelbart, eller kan en fly med disse etpar dager til det kommer nye i posten?

        Balsa eller Carborn til en nybegynner?

        Comment


        • #19
          Du kan jo risikere å riste sunt noe, eller få slark. Det kommer vel an på hvor desperat du vil fly, hehe. Kjøp det billigste til du kan å fly!
          Geir Amund Lindberget

          Comment


          • #20
            Originally posted by Tintin
            Ok, trodde du hadde lagt det ut til salg...

            Er ikke 2200 mah alt for stort og tungt for det heliet ?
            Nå er dette en stund siden, men dersom andre skulle oppleve det samme så er min nåværende konklusjon at Tintin er veldig inne på det som var mitt problem her. Nå har jeg flydd litt mer - først med den medfølgende 1100mAh batteripakka og deretter med 2200mAh pakka. Da merket jeg hva som nok var årsaken. Denne oppførselen er konsekvent og skyldes trolig vektforskjellen mellom batteriene. Helikopteret trenger mer pitch før det letter med 2200mAh pakka.

            Det minste batteriet veier 84g mens det største veier 156g. Derfor er det ikke rart at de oppleves forskjellig i forbindelse med take-off. Å fly går greit med det store batteriet også, men 1100mAh batteriet er å foretrekke.

            Dette til info.

            Comment


            • #21
              Mine cp2 erfaringer

              Hei alle sammen..

              Hvis det er problemer med å få halen til å stå i ro (slik at du må korrigere) justerer du det på proportional potmeteret på 4in1 boksen. Hvis du må korrigerer med høyre stikke, juster potmeter mot høyre og motsatt. Dette må gjøres uten batteri tilkoblet fordi gyroen må initialisere seg.

              2200Mah pakke hørtes veldig i overkant ut for dette helikopteret ja; med original motor (0-12 grader pitch i normal mode) klarer heliet å løfte rett i overkant av 100g (sjekka dette med å tape fast mobilen med videooptak på ikke mye kraft og henta der nei.)

              En annen ting som kan lage trøbbel på cp2 er at o-ringene som sitter der spindelen går gjennom center hub kan være litt i stiveste laget. Dette kan gi ustabilitet typisk ved at helikopteret ikke klarer å holde jevn høyde i hover. En enkel og grei løsning på dette er å erstatte de svarte o-ringene med to små fuelslangebiter. Kutt disse bitte litt tykkere enn den originale O-ringen. Jeg bruker en tykkvegget slange som akkurat går ned i sporet der o-ringene sitter(må hjelpe litt med en liten umbraco). Denne fiksen gjør det også enklere å få trackingen til å bli bra.

              Etter en krasj eller tre :P er det fort at det blir slark der hovedakselen sitter i centerhub. Dette kan gi vibrasjoner eller trackingproblemer. Det er sikkert mange snedige tilnærminger til å fikse dette, men for min del pleier jeg å kjøpe en ny center hub. Det er spindel i denne pakka, og de har en tendens til å bli skjeive når man har et rendevouz med moder jord...
              Sjekk i samme åndedrag at det ikke er veldig mye slark mellom hovedaksling og kulelagere.

              Biltema har en silikonspray som er fin på plastdeler, og jeg har brukt denne på alle kulelinker for å få så lite motstand som mulig i mekanikken..

              En annen ting jeg har merket meg er at de små tappene på control frame (outer) som hjulstopperne som holder flybaren sitter på fort kan knekke. Ikke sikker på om dette er et stort problem, men det er nå engang slik at de knekker fra tid til annen. Har du problemer som ikke du finner en forklaring på kan det skyldes dette..?..

              Var en tur ute i går, slet meg gjennom 8-900 meter i 1meter snø for å komme til stripa fikk heliet i luften og merket en liten wobble fra tid til annen; virket ikke som noe stort problem, men etter noen roller og looper skulle jeg teste litt forward inverted flight og da skjedde det... Det kom en stygg risting før det ene rotorbladet så ut til å vri seg; noen ulyder senere lå heliet begravet i snøen og en snill kompis tok den lange tunge turen i den dype snøen.. Ikke all verdens skader, men jeg mistenker at dette skjedde grunnet litt for mye slark mellom aksling og kulelager samt aksling og center hub.. Må vel en tur på Elefun for å bunkre deler til påska tenker jeg

              Det er masse fin info om elektroheli på denne siden

              En riktig god påske, og måtte det bli flyvær
              Mvh
              JoE
              Agder Modellflyklubb

              Comment

              Working...
              X