Announcement

Collapse
No announcement yet.

Idle up fra start?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Idle up fra start?

    Har nå flydd endel med min t-rex 450 SE, og har bruktbar peiling på hovring etc.

    Har til nå kun benyttet gasskurve 0-40-60-80-95 eller noe rundt der, med pitch fra -2 til -8 grader.

    Spørsmålet: Bør jeg bruke Idle up allerede, eller vente med dette til jeg er mer dreven i faget? I simulator har jeg ingen problemer med å bruke idle up.
    R

  • #2
    Gjør det du føler deg trygg med.. ser ingen problemer med å gå videre hvis du selv spekulerer på det. Bare dumt og ha usynelige barierer som bremser utviklingen. Jeg tok for eksempel min første loop med helikopter helt uten at det var spesielt planlagt. Og når man gjør slikt så går utviklingskurven rett i taket. I allefall hvis du tåler en liten smell i "ny å ne"
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

    Comment


    • #3
      Originally posted by Isak
      Gjør det du føler deg trygg med.. ser ingen problemer med å gå videre hvis du selv spekulerer på det. Bare dumt og ha usynelige barierer som bremser utviklingen. Jeg tok for eksempel min første loop med helikopter helt uten at det var spesielt planlagt. Og når man gjør slikt så går utviklingskurven rett i taket. I allefall hvis du tåler en liten smell i "ny å ne"

      Ikke helt enig i akkurat dette.. Idle up skal kun brukes når man flyr i flight. Vent med idleup til du er fortrolig med alle normale flight typer. Når du nærmer deg enkle 3d øvelser kan du benytte idle up.. Eller når du trenger trottle på negativ pitch.. Antar at pitch gradene dine som du beskrev er kun en skivefeil...
      Så mitt tips.. når man er sikker på hover i alle faser.. fly i 8 tall eller lek deg rundt med hellien.
      Bli fortrolig med alle vinkler i forward flight.. Samt landinger i side in.Når du begynner å flippe, stall turns etc da kan du vippe deg over i idle up.
      3 raptor 50 os50h
      2 tz 50 os50h
      4 elktro 3d twister cp2
      trainer cessna 52 firetakt
      ++
      ++

      Comment


      • #4
        Emnestarter skriver vel at han har brukbar peiling på hover etc. Slik at forward flight er rett rundt hjørnet eller allerede tilstedet.

        Jeg vil påstå at han bør flippe over til idlup FØR han begynner å flippe, stall turns osv. `Normal` skal fortrinnsvis brukes til hovring. I det øyeblikk du begynner å fly fram og tilbake, og tenker å smake på 3d skal idlup brukes med de negative pitch som følger med. Dette kan en like gjerne venne seg på først som sist. Har sett alt for mange gå i bakken eller har vært svært nær kræsj ved at de ikke har flippet over på idlup før de brekkker manøvre. Jeg vipper bryteren det øyeblikket jeg har løftet helikopteret over bakken og er klar til å fly.
        Runar Isaksen
        risaksen@bluezone.no

        Comment


        • #5
          Originally posted by Isak
          Emnestarter skriver vel at han har brukbar peiling på hover etc. Slik at forward flight er rett rundt hjørnet eller allerede tilstedet.

          Jeg vil påstå at han bør flippe over til idlup FØR han begynner å flippe, stall turns osv. `Normal` skal fortrinnsvis brukes til hovring. I det øyeblikk du begynner å fly fram og tilbake, og tenker å smake på 3d skal idlup brukes med de negative pitch som følger med. Dette kan en like gjerne venne seg på først som sist. Har sett alt for mange gå i bakken eller har vært svært nær kræsj ved at de ikke har flippet over på idlup før de brekkker manøvre. Jeg vipper bryteren det øyeblikket jeg har løftet helikopteret over bakken og er klar til å fly.
          Da må du lese svaret mitt på nytt.. selvf burde man i idle når man skal inn i 3d.. Men du snakker som hover og flight er en og samme greie.. det er jo bare tull.. det er neo helt annet å hovre og fly... Hovring i de fleste vinkler er noe man tilegner seg lett og fort.. Det er for de fleste mye arbeide før man kan sette hellien i bevegelse...
          Du snakker som om normal flight frem og tilbake eller enkle 8 tall, så er det rett inn i 3d verdenen..
          Gi meg en eneste god grunn til at man skal ha idle i normal flight..eller enkle øvelser.
          Man må lære seg å gå før man løper.. Å dersom du er litt redd for hellien din så tar du ting step by step å ikke hører på isak..
          Mestre hellien i normal flyging, etter det DA kan du vippe på idle bryteren.. Det er ihvertfall min mening..
          3 raptor 50 os50h
          2 tz 50 os50h
          4 elktro 3d twister cp2
          trainer cessna 52 firetakt
          ++
          ++

          Comment


          • #6
            Hvordan du har klart å forstå at jeg mener at hovering og flight er samme ting vet jeg ikke. Det jeg mener er at Normal flight mode skal kun brukes til hovering. Og at når du skal begynne å fly skal idle brukes. Storparten av de jeg flyr med flyr slikt. Det er skummelt å bruke ord som normalt, men jeg tørr nesten å påstå at dette er det normale. Helikopteret tas av bakken og idle-1 kobles inn og man er klar til å fly enkle øvelser som 8 tall og lignende eller enda verre. Er man ikke stø på hover skal man selfølgelig ikke koble inn idle up, og det er sikkert her vi har misforståelsen vil jeg tro. Som du sier, lær seg å gå før man springer. Oppfordrer ingen til å ta vann over hode å hoppe i det.

            Dette sier du selv: "Idle up skal kun brukes når man flyr i flight." mens i neste setning: "Vent med idleup til du er fortrolig med alle normale flight typer". Så det er ikke så godt å si hva du mener samme hvor mange ganger jeg leser innlegget ditt igjen.
            Runar Isaksen
            risaksen@bluezone.no

            Comment


            • #7
              idle up

              Poenget mitt er at svar til trådstarter blir litt risky når du anbefaler idle up når han nevner at han har kontroll på hovring..Dette vil da resultere i mest sannsynelig at han cræsjer hellien sin.. Derfor synes jeg dette er et elendig råd å komme med. Dette er uansett noe han selvfølgelig må avgjøre selv, men trex er kilen nok som det er om den ikke skal være i idle up når man er usikker.

              At du prøver å missforstå det jeg skriver er noe helt annet.
              poenget da blir at man først må lære seg å hovre fremover da, eller sakte forward flight før man setter fart på hellien. da kan man bruke idle up.
              Har ikke møtt en eneste en som bruker idle før man har bruk for hastighet eller trottle i negativ pich, det man oppnår med idle er jo en høyere kurve på trottle og pich.
              Men du svarte ikke på det jeg spurte deg om. Hvorfor anbefaler du idle når han skriver at han har kontroll på hover.. Hva skal han med det da?
              3 raptor 50 os50h
              2 tz 50 os50h
              4 elktro 3d twister cp2
              trainer cessna 52 firetakt
              ++
              ++

              Comment


              • #8
                Kommer han til å kræsje helikopteret hvis han benytter idle up når han har kontroll på hover ??????????? Da har du antagelig en rimelig mongolid oppsett på radioen din i allefall. Overgangen normal -> idleup1 skal ikke være natt og dag. Langt derifra.

                Skal en nybegynner som har god kontroll på hover starte å fly litt rundt kan vedkommende starte med idle up først som sist. Trenger ikke max negativ pitch men litt. Dette er for at han skal lære seg å bruke og ha negativ pitch. Tilslutt vil en ha god nok erfaring til å fly komfortabelt med max positiv og negatic pitch. 0 pitch med nøytral stikke.

                Som trådstarter sier så har han bare -2 pitch nå. Det er nokså lite hvis en skal begynne å fly f.eks full fig. 8 og lignende manøvre. Et eksempel på oppsett kan se slikt ut:

                Bruksområde
                Normal: Hover, sirkel, trekant, landing, enkel fig. 8 ,enkel manøvre helt i startfasen
                Idle up1: full fig. 8, fri flyving og lett 3d med litt økende throttle kurve.
                Idle up2: ALT

                pitch
                Normal: -2 , 4, 9 ( i mange tilfeller flyr folk med 0, 5, 9 på normal )
                Idle up1: -4, 3, 9
                Idle up2: -6, 3, 9 ( som man senere med erfaring gjør til -9, 0, 9 )

                Throttle
                normal: vanlig
                Idle up1: 30, 60,100 ( noe høyerer tomgang pga at ikke motor rpm skal bli for lavt ved nedstigning)
                idle up2: 100, 50, 100

                Som du kan se så er ikke overgangen mellom normal og idle up1 stor. Faktisk nesten ikke merkbar. Men man har mer negativ en til vanlig og kommer til å bli komfortabel med dette. Etterhvert som erfaringen og motet kommer kan man øke turtallet på idle up1 til et litt mer tilnærming av idle up2.

                Men jeg har ikke tenkt å diskutere våres meninger mye lengre en dette. Avsporing og diskusjoner uten trådstarter er egentlig en unødvendighet.Enighet blir det mest sansynlig ikke uansett.
                Runar Isaksen
                risaksen@bluezone.no

                Comment


                • #9
                  Takker for gode svar!

                  Mine egne tanker rundt dette: I starten kuttet jeg gassen helt dersom jeg så at det holdt på å gå galt, altså venstrestikka helt i bunn. Etterhvert har jeg lært meg til å nyansere dette noe, slik at jeg i kritiske situasjoner prøver å lande mykt. På denne måten er jeg vel moden for idle up ganske så snart, all trening på simulator foregår med Idle up 2 (flatt jern på gassen, maks pitch ved fulle utslag). Dette går glatt.

                  Nå har det seg slik at jeg har en elektro-heli, som rett og slett knapt klarer å hovre med mindre enn 50% gass. Disse gass og pitch-oppsettene til Isak ser ut som de egner seg best til fuelheli?

                  Altså, slik jeg ser det (med mine svært begrensede erfaring) bør jeg ha det slik:

                  Idle "down": T 0-40-65-80-95, P -2 0 8
                  Idle up1: T 60-65-70-95-100, P -5 0 8
                  Ilde up2: T 100-100-100-100-100, P -10 0 10

                  Er jeg helt på jordet her?
                  R

                  Comment


                  • #10
                    Ja rogerer, mitt oppsett er mest egnet for fuelheli ja og bare ment som et eksempel på hvordan det KAN gjøres. Hvordan du må gjøre det blir en litt annen sak da det lønner seg å få noen til å hjelpe deg me dette i "real life". Vanskelig å få en perfekt radio oppsett bare ved å snakke teoretisk, man må også fly litt Men oppsettet ditt ser i utgangspunktet langt ifra dumt ut.
                    Runar Isaksen
                    risaksen@bluezone.no

                    Comment


                    • #11
                      Som relativt fersk selv ser jeg 2 ulemper med å bruke idle for tidlig, eller i alle fall med for mye neg pitch.
                      Det er når du som du sier kutter gassen når ting holder på å gå galt, har du neg pitch så går det enda fortere i bakken + rotoren slutter ikke å gå får du slår bryteren tilbake til normal. Drar du i bunn går dessuten motor på full gass.

                      Det blir billigere å sørge for at refleksen med å dra ned stikka ikke er der samt at man har det i fingrene å slå over til normal eller throttle hold raskt.

                      Å sette opp th/pi slik at du kun bruker øvre halvdel av mulig stikkeutslag også i normal er bra for det er der du kommer til å fly senere.
                      Jeg bruker en pi kurve i normal som gir fra et par grader negativ opp til 0 grader ved midstick deretter øker den. Så har jeg samme throttle verdi i både normal og idle1 ved midstick slik at jeg slår over bryteren på bakken uten at heliet hopper opp. Forskjell på idle 1 og 2 er bare throttle for meg. Idle 1 til normal flyging så noe lavere throttle enn i idle 2.

                      Det sies at disse motorene er mest effektive ved 85% eller mer så jeg har lagt mitt midstick punkt der.

                      Comment


                      • #12
                        idle up.

                        Enig med deg. Men jeg mener også at idle up er forbeholdt når man har en viss kontroll på hellien. Trådstarter nevner kun hover etc.. å da vil jeg nødig anbefale
                        idle 1 for han enda.Men dette er noe han må selv avgjøre.
                        Trex er rimelig kilen rundt collective og cyclic fra før. Det kan være en stor overaskelse dersom man bruker idel før man er klar for det. Poenget mitt er vel egentlig at hva skal man med idle enda da man starter på enkel forward flight?
                        Problemet er jo som regel at man har nok å tenke på fra før om man ikke skal tilegge nye momenter som egentlig er litt lenger fremme..
                        Slop stick er et kjent fenomen som ny, å da gir det kun ekstra belastning at man i tilegg har 90 prosent trottle i negativ pitch.
                        Men dette er kun min mening. Skjønt at mange ikke er enig i akkurat det. Men kommer aldri til å annbefale idle til en som mestrer hovring uten at jeg vet at han er trygg på enkle bevegelser med hellien. Ihvertfall ikke en trex.
                        Jeg har flydd 100 tanker med min rap 50, uten cræsj. Først nå i det siste har jeg egentlig hatt bruk for idle... Flyr 8 tall i normal.. gir meg nok krefter i massevis, samt at jeg har bedre kontroll rundt collective..
                        I normal merket jeg at ved å idle opp fikk jeg bedre trottlefølelse og kontroll i svinger i høy fart.
                        Men som sagt alle må velge selv, men noen liker tydeligvis å trøkke hellien ned i bakken. Jeg for min del går så sakte frem som jeg føler kunnskapen er med.
                        At lærekurven stiger proposjonalt med at jo dristigere man er å flinkere blir man, stemmer ikke for min del ihvertfall.. Faktisk mange som går lei av hele hobbyen pga cræsjer. Men da forsøker man ting man ikke har kontroll på somregel.
                        At alt er nytt når man forsøker er greit, men samtidig er jo trikset at man klarer å avbryte et triks uten at man lager jordfreser av hellien sin.
                        Min enkle regel er at jeg skal kunne fly skikkelig i alle retninger i stor fart, før jeg forsøker
                        noe nytt.. da kommer triksene av seg selv.. Hjelper lite å prøve stallturns eller rolls dersom du ikke kan fly hellien mot deg eller ihvertfall styre hellien inn i en vinkel som man har kontroll på.
                        Det jeg trener på om dagen er enkle stall turns samt å fly 8 tall med nesten full trottle både fra venstre og høyre.
                        Samt at etter en tre fire 8 tall komme inn mot vindrettning i side in under landing.
                        Når jeg mestrer dette veldig bra er jeg klar for neste skritt. Da er det ikke mye som skremmer meg lengre. Da vet jeg ihvertfall at jeg kan få hellien mot meg å ha kontroll..
                        Jeg repeterer ting til det nesten begynner å bli kjedelig.
                        I helgen har jeg trent sirkler i høy fart med landinger nesten 1 kanne.
                        føler meg rimelig sikker på det nå.
                        3 raptor 50 os50h
                        2 tz 50 os50h
                        4 elktro 3d twister cp2
                        trainer cessna 52 firetakt
                        ++
                        ++

                        Comment


                        • #13
                          ikke no proble.

                          hei .

                          er selv nybegynner å testa idle på 3. turen. da var turtallet alt for høyt, men er nå stilt inn. har flydd helikopter ca 8 turer nå, og jeg flyr på idle veldig mye!
                          er greit når jeg looper og roller lit, selv om jeg har loopa på normal også da. (med min raptor 50). så bare kjør på idle
                          Gard Haug
                          T-rex 600n Pro
                          DX7, Os Hyper, 9351, 611, jk50 potta, gv1, Fromeco

                          Comment


                          • #14
                            ikke no proble.

                            hei .

                            er selv nybegynner å testa idle på 3. turen. da var turtallet alt for høyt, men er nå stilt inn. har flydd helikopter ca 8 turer nå, og jeg flyr på idle veldig mye!
                            er greit når jeg looper og roller lit, selv om jeg har loopa på normal også da. (med min raptor 50). så bare kjør på idle mener jeg
                            Gard Haug
                            T-rex 600n Pro
                            DX7, Os Hyper, 9351, 611, jk50 potta, gv1, Fromeco

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by samen36
                              hei .

                              er selv nybegynner å testa idle på 3. turen. da var turtallet alt for høyt, men er nå stilt inn. har flydd helikopter ca 8 turer nå, og jeg flyr på idle veldig mye!
                              er greit når jeg looper og roller lit, selv om jeg har loopa på normal også da. (med min raptor 50). så bare kjør på idle mener jeg
                              Ok legger meg flat.. da er det sikkert bare meg som er litt treg i læreprosessen..
                              At du er nybegynner, og roller og looper er mildt sagt imponerende etter 8 turer med et helli. Ihvertfall en r50.
                              Veldig bra!
                              3 raptor 50 os50h
                              2 tz 50 os50h
                              4 elktro 3d twister cp2
                              trainer cessna 52 firetakt
                              ++
                              ++

                              Comment

                              Working...
                              X