Unconfigured Ad

Collapse

Swashplate på Raptor 30

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Holger
    • Feb 2006
    • 734

Swashplate på Raptor 30

Hei!

Et spørsmål til dere:

Hvis man står bak helien og ser på swashplata når den tilter fremover/bakover og venstre/høyre....hvilken vei skal da "paddels" (riktig?) tilte? Jeg har alltid sett for meg at paddel skal dykke ned samme vei som swash plata tilter. På min fabrikk monterte Raptor er det motsatt...er dette riktig?
    Anders Bruneberg
    Raufoss
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

1) Med bladene pekende rett ut til hver side vil paddelstanga "vippe" motsatt vei av swashplata.

2) Med bladene pekende from/bakover så vil paddlene rotere samme vei som swashplata.

3) Bare for å være sikker: helikopteret beveger seg den samme veien swashplate vipper.
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

Comment

• Holger
      • Feb 2006
      • 734

Takker for opplysninger Tom Erik! Var på Lillehammer i går, hvor jeg forøvrig har kjøpt helien, og de så over byggingen. Alt så riktig ut og tingen med swashplata ble mye klarere for meg når du forklarte. Viste seg å være riktig når jeg satte rotorblader slik du forklarte.
      Fikk ellers noen enkle men nyttige tips fra Lillehammer når det gjelder Raptor 30 ihvertfall. Det første var å fjerne de orginale fuelslangene fra TT og erstatte de (i fuel tanken og til potta). De var visstnok for dårlige og "råtnet"opp. Kanskje ikke veldig ønskelig på et helikopter!!-)
      Den andre tingen var orginal potta, som visstnok ikke er ordentlig tett. Fikk tips om å demontere den og bruke pakningssement i alle skjøter og skruegjennomgangen som holder delene sammen. Kan kanskje være en årsak til ekstra grisete heli etter en stund. Mener jeg så den problemstilingen her ett sted på forumet....men klarte ikke finne den igjen da jeg lette i sted!

Vel...det ble mye snikk snakk på feil sted i forumet kanskje...nok en gang, takk for hjelpen

Anders
      Anders Bruneberg
      Raufoss

Comment

• ehaga
        • Feb 2005
        • 1173

Originally posted by Holger
        Den andre tingen var orginal potta, som visstnok ikke er ordentlig tett. Fikk tips om å demontere den og bruke pakningssement i alle skjøter og skruegjennomgangen som holder delene sammen. Kan kanskje være en årsak til ekstra grisete heli etter en stund.
        Anders
        Nå kjenner ikke jeg potta på 30'en. Mulig det er delt potte. På innfestingen mot motoren kan du benytte aralditt. Smør på en tynt lag og så skrur du til skruene. Det fine med aralditt er at den smelter og tetter godt. Dersom du trenger å få den av, er det bare å banke litt på potta. Pakningen som følger med kan du kaste.

Fungerer helt super og ingen gris i overgangen.
        - Erik -

------------------------------------------
        Logo 600SX + 6003D
        Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

Working...