Unconfigured Ad

Collapse

Hovring - tips

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Holger
    • Feb 2006
    • 734

Hovring - tips

Hei igjen folkens!

Det nærmer seg testflyging av nyinnkjøpt Raptor 30 med stormskritt.....og i den forbindelse så er jeg sabla nysgjerrig på om det finnes noen som kan gi gode tips når man kommer til side left/right in og nose in ved hovring. Jeg har i dag et Twister CP som jeg hovrer uten problemer med tail in....blir noe (red anm.) mye verre når jeg prøver side left/right in og nose in med CP'en.

Tar det nesten for god fisk at hovring med Raptor'en skal gå ganske smertefritt med tail in ..... skal selvfølgelig ha med en som har flydd heli de første gangene...men jeg liker å ha flere tips å forholde meg til. Ike sikkert hans tips er det som passer best for meg!

På forhånd takk

Anders
    Anders Bruneberg
    Raufoss
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Er vel bare et tips som er skikkelig bra og det er øv på sim først...

Comment

• Harpoon
      • Nov 2003
      • 168

Hver oppmerksom på at helikopteret heller litt til høyre (med hovedrotor som går med urviseren) når det står stille i hover. Dette gjør at det ser litt anderledes ut i hhv hovring med venstre / høyre side mot deg.

Har du ikke hjelp med første flyvingen vil jeg anbefale ett treningsunderstell. Dette demper landingen samt hindrer at det tipper ved litt sideveis bevegelse under landing.

Pass også å ikke ha noe særlig negativ pitch tilgjengelig sålenge du fortsatt flyr med treningsunderstell. Setter du ned litt hardt med negativ pitch er det stor fare for bom strike.

En bra tilnærming til nose in hover er å fly hovrende 8 tall. Flat i begynnelse og deretter mer rund. Du får ta litt trening i å få helikoperet mot deg samtid med at det er stort sett stabilt da det hovrer framover.

Treningsunderstellet tar du av når du behersker hovring side veis, 8 tall og lander bra uten sideveis glidning.

Nose in hovring kan utsettes til etter at du flyr rundt.

Anders

Comment

• northwood
        • Nov 2005
        • 588

Vel, i real life var det som hjalp meg fra tail in til nose in å bruke en enkel tenkemåte:

Med helien i nose in beveger du stikka i den retningen heliet beveger seg. Kanskje litt vanskelig å forklare, men som sagt drifter helikopteret mot venstre følger du etter med stikka. Kommer heliet mot deg dra stikka mot deg osv. Husk SMÅ bevegelser og vent på helikopterets reaksjon i stedet for å overkorrigere!

Denne "tenkemåten" hjalp meg mye. Håper du finner det ut!

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Personlig syns jeg man er alt for treg så lenge man må tenke hvilken vei stikka skal gå. Det blir man kvitt med sim.

Comment

• Holger
            • Feb 2006
            • 734

Tintin:Er vel rimelig inneforstått med at simulator er en genial ting i forhold til læringskurve...ihvertfall på mitt stadie, som definitivt er nybegynner!
            Men....heli er innkjøpt og en god sim koster penger, så den må vente en mnd eller to!
            Northwood: Jeg har vel igrunn tenkt i de same baner som deg og jeg forstår godt hva du mener.....og har man i tillegg en noenlunde ydmyk innfallsvinkel på dette så kan det hende man til og med er så heldig at man slipper de stygge uhellene med det første!
            Anders Bruneberg
            Raufoss

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Ikke bare genialt, er et must....
              Nope, last ned FMS, er gratis og duger helt fint til å lære seg nose in, i alle fall langt bedre enn alternativet å ikke bruke sim. Du trenger en kabel men det får du tak i for noen få hundrelapper på nettet. Om du tar en til Twister radioen din så burde du finne det til $ 10,- tror jeg.

Comment

• Holger
                • Feb 2006
                • 734

takker for det tipset Tintin....leter etter kabel nååååååå

Noen tips om norsk nettbutikk som evt har?
                Anders Bruneberg
                Raufoss

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

Alle som har Twister så vidt jeg vet men den er billigere ute i den store verden
                  Ser ut til at Elefun har for fra 150 til ca 600.

Hva slags radio?
                  Den til Rappyn altså

Vent, de pleier da å følge med Twister/Esky pakkene?

Denne bruker jeg med JR radioen, finns for Futuba og Hitec også fra Align

Selger er til å stole på men på ferie så vidt jeg vet, kinesisk nyttår er det vel.

Last edited by Tintin; 08-02-06, 16:22.

Comment

• sskogen
                    • Feb 2005
                    • 403

Har igrunnen bare ett "tips". Tren OFTE, men i korte perioder (i begynnelsen).

Er generellt kun en ting som "hjelper" på å lære seg å fly. Trening. Mye av det.

//Svein
                    Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• Dr.Phil
                      • Jul 2004
                      • 322

Grattis med nytt heli.
                      Du kommer til å merke at å hovre Rappyen er enklere og mye mer stabilt enn Twisteren din.

En del hovre øvelser her http://home.no.net/airheads/images/Level1.pdf
                      Lær deg å hovre i alle retninger, sett deg mål og go for it

Enig i det som blir nevnt med sim. Mulig du kan skaffe deg en Realflight G2 billig nå som versjon G3 er ute.
                      Men som nevnt her, FMS lærer deg stikkebevegelsene men helikopterne flyr ikke akkurat realistisk.
                      Last edited by Dr.Phil; 09-02-06, 00:19.
                      Philip
                      www.airheads.no
                      Hobby24.no

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Om man tar med "prisen" i vurderingen og laster ned en T-Rex fra Trextuning, legger på litt vind og kastevind så får man svært mye for "pengene" og det er langt fra håpløst selvom simmene til 2-3 tusen sikkert er mer realistiske.

Jeg har G2 også men bruker den svært sjelden da jeg rett og slett ikke gidder å sette meg inn i alt som må stilles inn der for å få den noenlunde lik originalen.

Til nose-in brukte jeg mer eller mindre bare FMS og det tok et par timer totalt å lære seg, man trenger bare å lære seg å koble fra hjernen og la fingrene jobbe. Stikkene skal i samme retning uansett om man bruker en modell eller hvilken som helst simulator. Så lenge man er fersk har grafikk og virkelighetsnærhet svært lite å si ettersom man da bare har fokus på å få stikkene til å gå i rett retning. Når steget skal gå fra invertert hover til 3D øvelser vil jeg anta hvor virkelighetstro dette er har betydelig større betydning. Så lenge man øver hovring i alle retninger, 8-tall og sirkler vil jeg klart si at tiden man sitter ved stikkene er mye viktigere en hvor eksakte bevegelsene er eller hvor god grafikken er og at man da heller bør bruke penger til fuel enn til en dyr sim så man får maks RL trening i tillegg.

Bare min personlige mening som ganske aktiv FMS bruker....

Comment

Working...