Unconfigured Ad

Collapse

HoneyBee CP2 Pitch

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • corydoras
    • Jul 2005
    • 257

HoneyBee CP2 Pitch

Heisann

Fikk nettop mitt HB CP2 og har begyndt å leke litt med det.
    Laget et treningsunderstell av 5x600 mm carbonstenger med isoporkuler i endene, dette ble greit tror jeg, men det er såvidt heliet klarer å lette, kan det være for tungt?

Når jeg holder det i handa, og gir full Throttle/Pitch kjenner jeg ikke engang at det trekker noe serlig oppover.

Ensete jeg har gjort av mods er å tracke bladene, kan jeg ha gjort noe feil?

Hadde helien i øyehøyde å så at det ene rotorbladet lå under det andre, og korrigerte dette, men ved hvilken speed/pitch skal de trackes? jo mere throttle jeg dro på jo mere jevnet det seg ut, og gikk muligens over til å være negativt i fohold til det som var observert på det ene bladet om noen forstod hva jeg mente?

Mvh
    RoyS
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

De skal tracke i alle hastigheter og det gjør de om de er like tunge, har samme tyngdepunkt og samme pitch.

Treningsunderstellet ditt er nok for tungt.
    Std er vel 1 mm stenger på 40 cm eller så med ping pong baller.

Comment

• corydoras
      • Jul 2005
      • 257

ok, laget nettop et letter undestell, av 1,5mm carbon, men hjalp ikke nevneverdig.

Når jeg ligger på halv throttle, så ligger bladene jevnt, men hir jeg max, så skiller bladene ca 10-12 mm, det ser nesten ut som det er 2 sett blader på helien.

det er fargestriper på bladene så det er lett å skille.

Når eks det røde bladet ligger over det sorte, hvilket er det som skal justeres?

rødt ned eller sort opp?

Mvh
      Roy (absolutt newbie på dette)

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Det som ikke er horisontalt ved midtstick skal enten opp eller ned. Ettersom jeg antar du ikke har kommet deg invertert så spiller det egentlig mindre rolle, bare ikke skru en link så langt ut at den mister taket...

Når du skal invertert vil evt feiljustering av dette påvirke max pitch pos/neg.

Comment

• corydoras
          • Jul 2005
          • 257

ok, hva bruker du å sikte etter slik at du vet det er horisontalt?

Har stemmt dem likt ved throttle i midtstilling, men når jeg gir full throttle så fyker det ene opp og det andre ned, men da er vel begge muligens gale eller?

Mvh
          Roy

Comment

• ThomasB
            • Aug 2004
            • 1305

sikt etter padler stanga
            Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
            www.airheads.no

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Originally posted by corydoras
              Har stemmt dem likt ved throttle i midtstilling, men når jeg gir full throttle så fyker det ene opp og det andre ned, men da er vel begge muligens gale eller?
              Du vet forskjell på leading og trailing edge av bladet?

Sier du at en leading går opp og den andre ned?

I så fall er det ikke rart on det har problemer med å lette for da har du montert linker feil. Når du øker throttle skal fremkant av bladet opp og bakkant ned som en flyving gjør i forhold til horisontalen når flyet tar av.

Comment

• corydoras
                • Jul 2005
                • 257

joda leading edge er kjent fra fly, men det jeg mener er at eks på 1/3 throttle så ligger det ene bladet litt under det andre, når jeg gir halv gass å begynner å få litt pitch så ligger de bra tracket, men nå jeg gir full gass og dermed full pitch, så legger det bladet som tidliger la lavest på 1/3 gass seg endel over det andre, mao det er ok med halv gass.

vil en justering av pitch (mere pitch) føre til at bladene legger seg litt oppover pga den økende lluftmengden som presses nedover?

Det jeg har gjort nå er å tracke dem så de går likt på full throttle, muligens feil, men om du leser mitt innlegg i tråden over om cp2én som ikke vil lette, så ser du at jeg for tida sliter med andre problemer

Thanx anyway

Mvh
                Cory
                Last edited by corydoras; 15-02-06, 21:56.

Comment

• sjaa
                  • Feb 2006
                  • 601

Prøv følgende...

Originally posted by corydoras
                  joda leading edge er kjent fra fly, men det jeg mener er at eks på 1/3 throttle så ligger det ene bladet litt under det andre, når jeg gir halv gass å begynner å få litt pitch så ligger de bra tracket, men nå jeg gir full gass og dermed full pitch, så legger det bladet som tidliger la lavest på 1/3 gass seg endel over det andre, mao det er ok med halv gass.
                  Heisan..
                  Jeg er ingen ekspert på dette, men snakker av egne erfaringer..

En vanlig årsak til ujevn tracking er at "Feather spindle shaft" er bøyd.
                  (sorry, kommer ikke på noe godt norsk ord, men dette er den akslingen som begge bladholderne er festet i gjennom hodet..). Prøv å erstatte denne og se om problemet løser seg. Feather spindelen kommer i denne pakken:

Når du først demonterer kan det være lurt å sjekke hvilken vei skivene på ut- og innside av bladegrips sitter: skiven på innsiden (mot rotorhode) skal ha det lille hakket inn mot kulelageret i bladegrip, og det er den minste av de to skivene på utsiden (mot bladet) som skal være inn mot kulelageret i bladegrip..

Hvis det kan være til hjelp, her er pitchinnstillingene jeg bruker på in cp2:
                  Jeg har 0 pitch med stikka i bunn på normal-mode, og ved midtstilt på Idle Up, så bruker jeg det jeg har begge veier derfra. Har fått god headspeed, og det går så det griner.

Gikk litt fort dette her, men håper jeg uttrykte meg klart

Lykke til!

Mvh
                  JoE
                  Mvh
                  JoE
                  Agder Modellflyklubb

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

Ok.

2 ting du må vite/sjekke.

For det første bør du sjekke at du som Sjaa sier har 0 grader ved mid stick og 3D switchen på og med stikka lengst nede i normal.
                    Så bør du sjekke at du får like mye pitch positiv og negativ. I så fall er pitch ok(om du får nok dvs minst 7-8 grader kanskje helst rundt 10.

Det neste er at du får nok turtall på rotor. Her er det i prinsipp motor og/eller batteri som innvirker.

Om turtall og pitch er ok så skal den i det minste komme seg i lufta..

Comment

Working...