Unconfigured Ad

Collapse

Justering av belte til hale t-rex

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • walker76
    • Nov 2005
    • 472

Justering av belte til hale t-rex

Hei litt spørsmål anngående hale på t-rex..
    Eg drive på å flyr ein t-rex450x og har litt problemer med at hale reima blir slakk etter litt flygning. Må liksom heile tida spenne opp halebommen..
    Har tenkt på å bytte halebom til carbon, men burde eg gå for eitt xl oppsett eller standard lengde på halen??
    Flyr jo som ein konge dette helikopteret her jo
    Mvh:
    Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
    www.folgefonnrc.ning.com

MA X-Cell Fury Extreme 90
    Raptor 90 3D
    Raptor 50 Titan SE
    T-Rex500GF
    T-Rex450SE V1
    JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul
  • samen36
    • Nov 2005
    • 147

hei

Mulig du bør stramme bommen hardere i ramma.
    Gard Haug
    T-rex 600n Pro
    DX7, Os Hyper, 9351, 611, jk50 potta, gv1, Fromeco

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

Kommer an på hva du vil ha. Den er mer "spretten" med kort hale, lang hale + lange blader gjør den litt mer stabil.

Ta en liten snei dobbeltsidig tape eller noe annet som gir friksjon og legg mellom halebommen og halen for å holde den på plass. Ikke stram for hardt for da bare ødelegger du gjengene i ramma. Har du remmen veldig stram?

En bra test på om den er passe er å ta tiden det tar fra du slår av gassen til rotoren stopper. Fra i overkant av 2000 rpm bør det ta 12 sek eller helst mer.

Comment

• walker76
        • Nov 2005
        • 472

Skal prøve å legga noko teip i mellom.
        Reima har eg ikkje for stramm trur eg.. Har bestillt lang(XL) hale.
        Er ikkje heilt stabil i flygninga mi endog so da passe bra da at den blir litt meir stabil..
        Når eg blir litt meir trent so tenke eg at da følge på med eitt nytt heli og
        Til og med ein ny rex kanskje.....
        Mvh:
        www.folgefonnrc.ning.com

Raptor 90 3D
        Raptor 50 Titan SE
        T-Rex500GF
        T-Rex450SE V1

Comment

• walker76
          • Nov 2005
          • 472

Dreiv på å monterte ny haleservo og halebom i dag.
          Oppdaga jo då at drevet til haledrifta var gåent Dermed blir da ikkje prøving av helikopteret mitt i helga..
          Prøve no ein xl halebom og har montert ein wp060 servo på halen..
          Ja ja får sitta i byggerommet mitt i helga då og prøva å få ferdig noko tå da eg har der Slik at da blir plass til meir.........
          Mvh:
          www.folgefonnrc.ning.com

Raptor 90 3D
          Raptor 50 Titan SE
          T-Rex500GF
          T-Rex450SE V1

Comment

• Ullteppet
            • Apr 2006
            • 391

stramming av hale reim

Heisan.
            Er ikke lett og finne noe bestemt holdepunkt på hvor stram reima skal være, men en ting er sikkert. Det skal bevege seg lett. dvs at når du snurrer hovedrotoren din så skal den bevege seg uten motstand.
            ellers mister du RPM og motor og drev slites mye fortere.

hvis du synes at reima blir for slakk med en slik innstilling så bruk et tips jeg så i en video av Alan Zabo, spray en liten dæsj med WD40 på reima ved reimhjulet til halerotoren. det hjelper veldig.

Mvh Ullteppet
            T-rex ccpm (den gule) (solgt)
            Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
            Raptor 90se (solgt)
            Extra 300 . (kontainer mat)
            Mini funtana ( Peis varme )
            Protech Cessna 182

Comment

• Ullteppet
              • Apr 2006
              • 391

Rettelse

i forrige innlegg sier jeg at du skal spraye wd40 på reima hvis den er for slakk.
              Jeg mener selvfølgelig at du må stramme den først. og hvis det er tregheter pga stram reim så kan du prøve WD40

Mvh Ullteppet
              Raptor 90se (solgt)
              Protech Cessna 182

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Den videoen var vel ikke med Alan Szabo men med Jason Krause var den ikke?
                Det er mange meninger om WD40 som vel er oljebasert på gummi. Ikke all gummi liker oljebaserte produkter. Jeg slenger på en dæsj siliconspray, gjør samme nytten.

Det er en standard for hvor stram reima skal være, står i manualen og den er bra. Det er lett å måle om den er ok, om man har heliet på 22-2400 rpm og null pitch og stenger av motor så bør det ta mer enn ca 12 sek før rotor stopper, helst 15-20 sek, da løper alt godt.

Comment

• northwood
                  • Nov 2005
                  • 588

Bare for å være litt pikete TinTin, men dette kommer jo helt ann på hvor tunge bladene dine er.. Min T-Rex spoler i maks 11 sek med trebladene og det er jo omtrent det letteste du kan sette på. Med karbonblader øker det til 15-17 sek som du sier.

Autoroterer som en drøm med karbon boltet på!

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

Ja selvsagt, det er derfor jeg anga såpass rom tid. Jeg bruker bare flisblader pga prisen og har nå rundt 15 sek med 325 flis.

RC Groups - the most active Radio Control model community: electric and fuel rc airplanes,rc helis,rc boats and rc cars. Features discussion forums, blogs, videos and classifieds.

Comment

• Ullteppet
                      • Apr 2006
                      • 391

Jason...

stemmer det tintin, det var nok ikke Zabo med WD 40 tipset.

Har lest et sted at man helst ikke skal bruke silikon på belter da den danner et belegg som legger seg på tenner på beltet og drev.
                      Silikonen forsvinner ikke, men legger seg på lag på lag.
                      WD 40 tørker opp etter en stund og forsvinner.

Noen komentarer til det?
                      Raptor 90se (solgt)
                      Protech Cessna 182

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Ja, det stemmer ikke, WD-40 og for så vidt CRC et eller annet er "verdenskjent" akkurat for å legge igjen et belegg når det tørker. Litt gummiaktig. Derfor mange rc nitro entusiaster ikke anbefaler det til after run oil i nitro motorer selvom Traxxas gjør det

Det er ganske klart at siliconen aldri forsvinner. I utgangspunktet er den jo løst opp i et eller annet som selvsagt vil tørke inn, akkurat som komponentene i WD-40 eller tilsvarende produkter, da ligger det som i utgangspunktet var løst opp igjen. WD-40 er vel ikke en gang ment som smøremiddel men til å løsne skruer etc, dvs trenge inn, løsne og så fjernes. Kan forsåvidt brulkes som Loctite på hjulmuttere på bilen. Om de går treigt så sprut på WD-40, da går de bedre og du får på sommerdekket men sliter ganske godt med å få det av igjen....

Når siliconsprayen tørker så ligger det silicon igjen som er tykkere, ok så kanskje man bør tørke av drevene av og til...

Smøring av belte er en tvilsom affære da det uten tvil vil trekke til seg støv som ellers kan blåses bort med trykkluft. Vil kreve rengjøring med jevne mellomrom og påvirkningen på selve beltet er det mange meninger om. Anti-statisk spray er kanskje tingen....eller ikkno om man ikke har problemer med statisk elektrisitet.

Comment

• Holger
                          • Feb 2006
                          • 734

Bare som en liten tillegsinfo. Jobber i industri, og på det vi har i vår maskinpark (uten at det nødvendigvis kan overføres her) så bruker vi ett tynt sjikt med syrefri vaselin til å smøre reimdrift systemer. Har ikke gjort dette på min egen T-rex....men det er rett og slett fordi reima går lett og funker normalt.
                          En annen ting i forhold til løs reim, er ikke bare at den kan "kamme" over ei tann eller to. Neida...blir den for slakk så kan den ha en tendens til å klatre opp på tannreim hjulet i gear kassa bak på halebommen.....og tro meg...når den havner der er den ikke pen etterpå. Dette har skjedd meg en gang, og jeg hadde heldigvis maskina på tur ned igjen (20 cm over bakken). Motoren klarte rett og slett ikke dra ordentlig rundt da dette skjedde.
                          Anders Bruneberg
                          Raufoss

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Har sett flere som nok har kjørt for slakt så reima har klatret og til slutt kilt seg. Kan vel skje både inne i ramma og bak i halen. Er en balansegang det der..

Comment

Working...