Unconfigured Ad

Collapse

Noen fersking spørsmål til...

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oly.jonny
    • Sep 2005
    • 332

    #1

    Noen fersking spørsmål til...

    Lurer på hva forskjelen på digital servo og mekanisk servo er??
    Og hva mener folk med bal link??
    Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
    -T-rex 450 HDE
    -E-sky honey bee fp(pulverisert)
    Status: Skulelei
  • TheBirg
    • Jan 2004
    • 692

    #2
    Digitalservo skal jeg ikke begi meg så veldig mye utpå, men vet at de er mye mere nøyaktige rundt senter og gir et jevnere rorutslag da de har bedre oppløsning, eller flere kontrollpunkter pr grad servoen flytter seg, sånn enkelt forklart, men er sikkert en bedre forklaring på det der ute ?


    Ball link er blitt den eneste måten for meg å sette opp ror på, kostnaden mellom Ball link og tradisjonell link er veldig liten. (vanlig link er mere en god nok for mange områder)
    Men vil man ha det smooth og null slakk så er Ball Link løsningen.
    Den eneste "slarken" man da får er det som er i servoen (Digitalservo er vel stort sett fritatt fra slark i senter, om man velger en god\kostbar type)


    Dette er forøvrig en ball link :

    Her skrur man kula fast i rorhornet med medfølgende skrue og allt blir tight
    Last edited by TheBirg; 07-04-06, 20:59.
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

    Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

    Comment

    • joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

      #3
      Tja, må si meg enig i at det var anelsen "dårlig" forklart...

      Regner med du mener "analog" og ikke "mekanisk" servo forresten.
      Det som i første rekke skiller en såkalt digital servo fra de analoge er frekvensen som amplifieren (forsterkeren) blir oppdatert med. Det skjer gjerne ti ganger oftere i de digitale. Blant annet betyr dette at man får full kraft umiddelbart. En annen fordel med de digitale servoene er at holdekraften ofte er større enn selve drakraften.
      Kombinasjonen coreless motor og digital servo gir kjappere respons med full kraft fra første øyeblikk i forhold til en analog servo uten coreless motor...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment

      • oly.jonny
        • Sep 2005
        • 332

        #4
        Flott

        Takk for raske svar. skjønte det no....
        Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
        -T-rex 450 HDE
        -E-sky honey bee fp(pulverisert)
        Status: Skulelei

        Comment

        • oly.jonny
          • Sep 2005
          • 332

          #5
          Kom foresten på eit spm til og gadd ikkje å starte ny tråd. Hva er foskjelen mellom børsteløs motor og motor med bøster????????
          Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
          -T-rex 450 HDE
          -E-sky honey bee fp(pulverisert)
          Status: Skulelei

          Comment

          • Tom Erik
            • Feb 2004
            • 1601

            #6
            Litt mer info om analoge/digitale servoer:
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment

            • MortenM
              • May 2005
              • 389

              #7
              Heeeelt enkelt så har en børstemotor "børster" av ofte karbon som overfører stømmen til viklingene og får den til å rotere. Her ligger altså børstene å gnisser mot en liten sylinder inni motoren som automatisk flytter magnetfeltet slik at motoren roterer.

              på en børsteløs er det tre ledninger (på de modellmotorene vi bruker) De går direkte til viklingene i motoren som står i ro.
              Via en kontroller som styrer til hvilke to ledninger strømmen går (dette skifter mange ganger pr. runde motoren gjør) kan vi styre motoren. Disse motorene har ofte magnetene i en sirkel rundt i huset til motoren. Da er det hele huset som roterer mens "innmaten" står i ro og er festet til flyet.
              En annen type mere hurtiggående motorer har viklingene på innersiden av huset og magnetene sitter på en liten sylinder inni motoren og blir dyttet rundt. Her står da huset i ro mens innmaten roterer som en vanlig børstemotor.

              Ble kansje en kronglete forklaring men jeg håper du forsto den?
              Morten Myklebust.
              Yrke Fisker.


              Sky Raider MachI K.I.A.
              PT-20 K.I.A.
              Pibros Mk I, II & III K.I.A.
              Corsair 60 Lever trygt uten motor.

              Comment

              • ThomasB
                • Aug 2004
                • 1305

                #8
                er bare jeg ute på jordet, eller..... coreless er ikke det samme som børsteløs eller???.... mener dette er blitt diskutert før, finner bare ikke linken.
                Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                www.airheads.no

                Comment

                • tahustvedt
                  • Feb 2004
                  • 4601

                  #9
                  Coreless er ikke det samme som børsteløs. Både børstemotorer og børsteløse motorer kan være "coreless". Coreless vil si at det ikke er noen jernstator/rotor.

                  Comment

                  • ThomasB
                    • Aug 2004
                    • 1305

                    #10
                    da er jeg med ja. da er det nok noen høyere opp her som har missforstått det der med coreless vil jeg tro...
                    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                    www.airheads.no

                    Comment

                    Working...