Unconfigured Ad

Collapse

Jomfrutur(ene)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Holger
    • Feb 2006
    • 734

Jomfrutur(ene)

Hei folkens!

Så var endelig steget tatt til jomfruturen med raptoren (30). Første test var onsdag for en uke siden...Lillehammer på mjøsa.
    Det var i grunn duket for en bra aften, ihvertfall med tanke på været. Spenningen lå i grunn rundt gyro valget mitt...en CSM 200 HLG. Har i ettertid lest i flere forum at mange har slitt med logring på halen med CSM gyroer. Og denne dagens jomfrutur skulle ikke bli noe unntak der.
    Oppstart av motor gikk greit....justert så den går bra "feit".....jevn fin gange på arbeidsturtall. Forsiktig løft første gang....og tydelig logring med en gang den var i ufta. Satte ned maskina og slo av radioutstyr. Justerte ned gain en tanke, og løftet igjen. Noe roligere, men fortsatt logring. Gjorde en ekstra sjekk av roroverføringer og alt som ellers kunne påvirke, bare for å være på den sikre siden...og justerte ned gain en tanke til. Enda roligere nå, og jeg kunne føle en viss tilfredshet. (det skal legges til at jeg hadde med en erfaren flyger til denne hjelpen....som tok seg av selve flygingen første gangen) Hovrer maskina en stund...hvorpå den plutselig gjør et kast med halen....ikke litt, men MYE! Landing pronte, og sjekk av alt. Slår på radioutstyr igjen og venter på at gyroen skal kalibrere seg.....5 sek. 10 sek, 15 sek....intet skjer. tester med rudder stikka...ingen utslag....skrur av og på igjen....det samme, helt dødt.
    Kjenner den litt ekle smaken av ubehag i munnen....hva i alle herrens land og rike skjer....ikke noe av utstyret har vært utsatt for noe som helst enda....ingen opplagte feilkilder der og da....bra med strøm, alt skulle bare ha funket. Vi prøver igjen, og så bare "virker" det igjen....bortsett fra logringa da.....og det faktum at den plutselig ikke ville virke....de fleste ser vel scenarioet om dette skulle skjedd i lufta.
    Jeg bestemmer meg der og da for å ikke utfordre skjebnen noe mer, og vi avslutter det hele....med like helt helikopter!
    Vedkommende som var med hadde en forholdsvis ny Futaba 401 liggende og tilbød meg å låne den for å teste ut dette. Jeg får denne og montere den senere på kvelden. Alt klart for ny test på torsdag.
    Oppstart av motor på torsdag...smertefritt. Spinner opp rotor, og prøver forsiktig rudder stikka......helien spinner grasat rundt. Stopp stopp stopp.....reversering av gyro.
    Ny oppstart....spinner opp på ny...løfter....dønn rolig. Forsiktig provosering av hale....snur seg bestemt og stopper dønn når jeg sier den skal det!
    På fredag var jeg hos forhandleren der jeg har handlet utstyret og problematikken ble forklart fra A til Å. Jeg fikk tilbud om å bytte CSM gyroen...og er nå eier av 401 med tilhørende digital servo. Helien funker perfekt og jeg er fornøyd både med kopteret og forhandleren som tilbød meg byttet.
    Jeg vil på ingen måte dømme CSM ned, for det er nå en gang en bra gyro som brukes av proffer etter hva jeg har skjønt og lest. Men som det er skrevet andre steder i forumet her...401 er kjedelig....den bare funker....og det er kanskje noe å tenke på for oss som er nybegynnere, og som vil lære å fly.....ikke trøbble for mye.
    Anders Bruneberg
    Raufoss
  • ehaga
    • Feb 2005
    • 1173

Hyggelig å lese at ordnet seg. Jeg er også av den oppfatning at mye av det utstyret vi benytter i denne hobby'en skal bare fungere. Som relativt ny til helikopter har man nok utfordringer om ikke en gyro skal gjøre det vanskeligere å fly.

Lykke til videre.
    - Erik -

------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Ullteppet
      • Apr 2006
      • 391

Csm Gyro

Heisan.
      jeg har en csm 540 på min raptor. jeg har hatt store problemer med denne. omtrent på samme måte som du har hatt.
      lest rundt på forumer og på nettsider over hele verden for å løse problemet. gyroen kosta jo en formue.
      Hva jeg en gjorde så fikk jeg ikke gyroen til og fungere skikkelig.
      Jeg skifta til en digital futaba servo. den kosta flesk, men nå sitter halen som skrudd. ingen sprett på piruetter og jeg kan dra helien i full fart sideveis og halen ligger dønn.

har en t-rex med 401 gyro. den oppfører seg langt i fra like presist som csm'en
      nå skal det for ordens skyld nevnes at mekanikken og servoen i t-rex'n ikke er like presis som på raptoren.

måtte bare dele min erfaring av csm'n

Mvh Ullteppet
      T-rex ccpm (den gule) (solgt)
      Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
      Raptor 90se (solgt)
      Extra 300 . (kontainer mat)
      Mini funtana ( Peis varme )
      Protech Cessna 182

Comment

Working...