Announcement

Collapse
No announcement yet.

pitch stag på raptor 30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pitch stag på raptor 30

    Har nå begynt å få noenlunde dreisen på hovring, men har ett lite spørsmål angående utslag på pitch!
    Sånn Raptoren min er satt opp i dag, så har jeg ca -1,5° med throttle/kollektiv i bunn og +9° på full throttle/kollektiv. Jeg har under lett flyging/hovring hatt noen episoder der jeg rett og slett kunne tenkt meg å ha litt mer negativ pitch....rett og slett fordi jeg ønsker en raskere respons under nedstigning. Spes når det er "litt vind".
    For å komme til sakens kjerne...kan jeg justere ned lengden på staget til pitch servoen uten at jeg justerer andre stag.....og bruke EPA for å opprettholde +9°? Kanskje ett unødvendig spørsmål, men jeg er fersk, og spør heller en gang for mye!!
    Anders Bruneberg
    Raufoss

  • #2
    Flytt staget fra "beginner" til innerste posisjon, og bruk pitchkurven for å begrense negativ pitch.

    //Svein
    Med forbehold om dårlige dager:

    Svein Skogen

    Comment


    • #3
      Hei.

      Hvis du ser i monterings manualen til raptoren så ser du at hvis du snur servoen og setter på et større servo kryss vil du få muligheten til mer utslag hver vei. Da jeg begyndte å fly helikopter(raptor 50) så hadde jeg utslag fra -11 til +11 grader på pitch. Det fungerte kjempe bra. Hvis du ser ganske langt bak i manualen så skjønner du det.

      Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

      Comment


      • #4
        Takker for svar....og svar som forventet egentlig. Er i gang med justering!
        Anders Bruneberg
        Raufoss

        Comment


        • #5
          jeg flyr med -5 med stikka i bunn, 0 i senter og +12 på full stikke i normal, og +/-12 i begge idel md forskjellig turtall. 1650 i normal, 1850 i idle 1 og 2000 i idle 2
          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
          www.airheads.no

          Comment


          • #6
            Originally posted by ThomasB
            jeg flyr med -5 med stikka i bunn, 0 i senter og +12 på full stikke i normal, og +/-12 i begge idel md forskjellig turtall. 1650 i normal, 1850 i idle 1 og 2000 i idle 2
            Flyr Fortsatt med trebladene på min Raptor 30. Hva tåler disse egentlig.....jeg tenker på take off i idle1, ikke hardt, men litt kanskje. Og f.eks når helien synker ned i moderat hastighet, for så å gi positiv pitch igjen.
            Har ikke Governor, så jeg vet ikke hva min HS er ved gitte stikke posisjoner, men i idle1 har jeg 1-80%, 2-65%, 3-50%, 4-80%, 5-100% på throttle kurva. Skal sjekke hva pitch er på de forskjellige punktene i pitch kurva med pitch måler.....men uansett så er det kanskje vanskelig å få noe eksakt HS uten å måle det med tach evt governor.
            Tenkte å "spare" karbonbladene til jeg mestrer basics 100%.
            Avslutningsvis....Det er ikke snakk om hard flyging her, som du sikkert skjønner....men har hørt flere si at trebladene ikke duger til annet enn hovring og lett flyging i sirkler. Greit å vite hvor jeg har disse tre plankene, så det ikke kommer noen store(les dyre) overraskelser.
            Anders Bruneberg
            Raufoss

            Comment


            • #7
              noe spess over 1800 bør du nok ikke med treblader.. du trenger det ikke heller. prosentene dine sier egentlig ingenting om headspeed da det kommer an på giring, og motor turtall.på R50 er det 8,5:1, husker ikke hva det var på 30n jeg.. men bruk en egnet tach, ikke en som er beregnet for fly. det kan gå hardt utover helsa og SKAL ikke forekomme. få heller hjelp av noen som har slikt utstyr, eller kjøp en selv, det er ett fint verktøy. kan anbefale den som elefun har fra model avionics.
              Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
              www.airheads.no

              Comment

              Working...
              X