Unconfigured Ad

Collapse

Skal starte med helikopter igjen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tor Erik
    • Apr 2006
    • 92

Skal starte med helikopter igjen

Hei

Har lyst til å starte med heli igjen ( fløy litt med en shuttle for tja, 6-7 år siden )

Jeg lurte først på om jeg skulle kjøpe meg en Twister CP2 for å trene på ? er det noe som anbefales ?
    Men kom vel til etterpå at jeg heller burde legge pengene i et 50 size fuel heli som jeg skal ha meg. Har lyst på Raptor eller TZ 50 med OS motor.
    Har også lastet ned FMS flysimulator for tørrtrening........

Når det gjelder radio, lurte jeg på Futaba 7C ( har denne CCPM miksing eller hva det heter ? har ikke funnet ut av det ). Tenkte også å bytte ut std servoer med S3050 digitale servoer, hvor sterke servoer trenger man egentlig i et 50 size heli ?

Mange spørsmål på en gang men..........

Takker for svar og tips !
    Tor Erik W
  • ehaga
    • Feb 2005
    • 1173

Hei,

Vet ikke hvor mye det er å tjene på å fly de mindre el-helikopterne fremfor å kjøpe en 50-size med en gang. Det viktigste er at du får flydd mye. Det du må ta hensyn til med en 50-size fuel heli er at du ikke kan fly den hvor som helst. Det lureste er nok å melde seg inn i en klubb, med mindre du bor på en går å kan bruke jordene så mye du bare orker. Det er i grunnen her el-helikopterne er fine.

Jeg har pr. i dag begge deler. Ingen dårlig kombinasjon, men det er når jeg først tar Raptoren ut at jeg synes det er virkelig gøy.

Lykke til
    - Erik -

------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Knugen
      • Aug 2004
      • 96

Har selv vært i samme situasjon, valgte å kjøpe en Zoom/Zap400 først.
      Denne har jeg nå brukt for å både lære meg å fly (+ simulator) og en del nyttige ting om helikopter generelt. Blant annet at det kanskje ikke er lettest å lære seg å fly med små el.heli.. men det har vært til en overkommelig pris. Liker å gå noen omveier av og til..
      I tillegg har det vært kjekt å kunne gå ut i hagen for å hovre ut et batteri eller to mellom vind/regn/snø bygene..

Har nå kjøpt meg en Raptor 50 som jeg skal konvertere til elektro, målet er å få kjøpt inn litt nå og da for å komme i lufta i løpet av sommeren.

Dermed oppnår jeg to ting på en gang, slipper støyen/sølet samt nyter fordelen med et stort og stabilt helikopter.Vet at det kommer til å bli nokså kostbart men har no en gang fått sansen for elektro..
      Mvh.
      Øyvind Iversen

Comment

• Arild Johansen
        • Jan 2004
        • 426

Vel, jeg støtter Jon-Arne sitt innlegg med hensyn til anbefalt startpakke. Ikke gå på en TZ av noe slag! Det er et helikopter som flyr, men det er mange ulemper i forhold til en Raptor.

For eget bruk og med egen mening så er fuelhelikopter ennå det eneste alternativ! Bakgrunn for denne relativt kvasse uttalelsen er at det eneste som avler en god pilot er MYE tid i lufta. Med elektro kan du få det, men det har definitivt sin pris. En god treningsøkt kan vare fra 30 minutter til 1,5 timer effektiv flyging. Med elektro krever dette en god stabel med batterier, som må lades vedlikeholdes og utskiftes. De priser som ennå hersker rundt Li-Poly så er det noe som svir i lommeboka. Mao vil du ha muligheten til og fly ofte og på relativt ”off the Record Fields” slik som hager, friluftsområder osv. er elektro tingen. Vil du få opp kunnskapen om og spake så velg en Rappy 50!
        Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
        Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
        AHMHK

Comment

• Tor Erik
          • Apr 2006
          • 92

Takker for tips !

Vedrørende radio, siden det anbefales å bruke PCM, kan jeg vel like godt kjøpe meg en Futaba 9C da som har PCM mottaker..........

Har mer enn plass nok til å fly hjemme på gården, derfor jeg har lyst til å få meg helikopter igjen, for å ha en hobby som jeg kan drive med hjemme. ( driver å kjører litt aktivt modellbil, men de bilene kan jeg ikke bruke hjemme ... )

Hvor sterke servoer trenger man for å fly 3D med et 50 helikopter da ?
          ( det er vel det jeg har lyst til å lære meg ) og bør de være digitale ?
          Tor Erik W

Comment

• ehaga
            • Feb 2005
            • 1173

Dersom du har økonomi til det vil det være like greit å gå rett på digitale servoer med en gang. Flere av standardservoene fungerer greit til hovring og lett forward-flying. Det kan være greit å sette helikopteret opp med de servoene du har tenkt å bruke, ettersom som du må igjennom hele oppsettet på nytt når du bytter servoer.

Jeg bruker JR-servoer på min raptor 50. Dette har med at jeg fikk et tilbud som jeg ikke kunne si nei til - dvs. jeg har JR 8301 (6,5 kg) på alt untatt pitch. Der har jeg JR 8401 (husker ikke helt, men mener den er på 11 kg). På halen må du han en som er veldig rask. Her har jeg brukt Futaba 9254 som fungerer veldig bra med en Futaba 401-gyro.

Når det gjelder radio er det sikkert veldig mange meninger. Men etter hva jeg kan forstå er Futaba 9C og JR 9xII relativt like. De som er mest "nøytrale" sier at du skal velge den raidoen som passer best i dine hender og som kompisene dine flyr med. Du vet kanskje at PCM-standarden ikke går mellom ulike merker på sender og mottaker.

Dersom du går for en Raptor, ville jeg gått på en OS Hyper motor med en gang. TT motoren er egentlig helt grei, men hadde en del trøbbel med min. I tillegg tror jeg at de fleste som starter med TT bytter ut til OS etter en stund. I forhold til innkjøring er det veldig greit å ungå å bytte motor etter en stund. OS motoren kommer du til å ha lenge.
            Last edited by ehaga; 26-04-06, 12:31.
            - Erik -

Logo 600SX + 6003D
            Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Sola40
              • May 2006
              • 4

Radio Valg

Hei
              Jeg mener besteamt av en Sanwa RD800 radio holder masse til flyvind av raptor 50
              Ser det er en del som bruker den.
              Den er enkel og grei, har flere helli program, og manual på norsk.
              Bare et tips
              Originally posted by Tor Erik
              Hei

Har lyst til å starte med heli igjen ( fløy litt med en shuttle for tja, 6-7 år siden )

Jeg lurte først på om jeg skulle kjøpe meg en Twister CP2 for å trene på ? er det noe som anbefales ?
              Men kom vel til etterpå at jeg heller burde legge pengene i et 50 size fuel heli som jeg skal ha meg. Har lyst på Raptor eller TZ 50 med OS motor.
              Har også lastet ned FMS flysimulator for tørrtrening........

Når det gjelder radio, lurte jeg på Futaba 7C ( har denne CCPM miksing eller hva det heter ? har ikke funnet ut av det ). Tenkte også å bytte ut std servoer med S3050 digitale servoer, hvor sterke servoer trenger man egentlig i et 50 size heli ?

Mange spørsmål på en gang men..........

Takker for svar og tips !

Comment

• ehaga
                • Feb 2005
                • 1173

RD8000 fungerer helt fint til Raptor 50. Jeg har selv hatt en slik, men byttet ettersom jeg ønsket PCM. PCM mottakerne til RD8000 er svin dyre. Jeg vet ærlig talt ikke hvilken effekt jeg har fått med PCM på min raptor. Det er fullt mulig at dette bare er tull, men jeg hadde flydd en del elektro og hvor jeg hadde opplevde for mye problemer.

Få hjelp av noen når du er ferdig med å bygge helikopteret. Jeg har fått mye hjelp av folk, og det er vanvittig hvor mye jeg lærer når jeg sitter med folk som kan dette.

Eksempelvis i dag har jeg fått hjelp til å justere motoren. Hørselen min er bra, men jeg klarer rett og slett ikke å høre hva som er feil i forhold til justering av motoren.

Lykke til
                - Erik -

Logo 600SX + 6003D
                Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• filtvet
                  • Apr 2006
                  • 90

Futaba 9C og JR 9xII - Hvor kjøper man disse?

Vet om en stor norsk, men de er svindyre.....

Comment

• Tor Erik
                    • Apr 2006
                    • 92

Tror de radioene der er billigst på www.elefun.no og www.xmode.no
                    Tor Erik W

Comment

• ehaga
                      • Feb 2005
                      • 1173

Originally posted by Tor Erik
                      Tror de radioene der er billigst på www.elefun.no og www.xmode.no
                      Det kan vel se ut som om xmode holder på å legge ned. www.helizone.no og elefun.no selger i allefall JR 9xII til en OK pris.
                      - Erik -

Logo 600SX + 6003D
                      Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• filtvet
                        • Apr 2006
                        • 90

Originally posted by ehaga
                        Det kan vel se ut som om xmode holder på å legge ned. www.helizone.no og elefun.no selger i allefall JR 9xII til en OK pris.
                        Har forgjeves forsøkt å få tak i xmode. Synd. Da ryker vel deletilgang til Tz?
                        Last edited by filtvet; 02-05-06, 18:06.

Comment

• Heliman
                          • Mar 2006
                          • 1254

Originally posted by filtvet
                          Har forgjeves forsøkt å få tak i xmode. Synd. Da ryker vel deletilgang til Tz?
                          Neida. IMPX og Elefun skaffer deler de...
                          Mvh
                          Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

Working...