Unconfigured Ad

Collapse

Helt nybegynner med Raptor 50. Trenger råd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sola40
    • May 2006
    • 4

Helt nybegynner med Raptor 50. Trenger råd

Heisan folkens.
    Jeg har nå fått tak i en brukt raptor 50 som det meste var i metal av på rotorhodet og diverse andre ster karbon.
    Første jeg gjorde var å bytte ut til plast alt uten om rotorhodet.
    Bommen ser ut til å være aliminium.

Stilte om helliet fra 3d til nybegynner etter alle kunstens regler(by the book)
    Satt så mange timer foran min Reflex simulator og fly der Raptor 50.
    Etter noen dager og uker gikk det helt bra på simulator og tenkte at nå kunne man jo tenke på å prøve vidunderet ute på jordet.
    Som sagt så gjort, fyrte opp raptoren og letta litt over bakken, justerte og justerte til var så noe lunde snill.
    Snill var den borsett fra at den ikke ville holde halen helt i to, og at når jeg tok den over mot høyre, gikk den samtidig lett fremover. Det skal den vel ikke?
    Hva kan årsaken være?
    Så inntok den en høyde av sikkert 2meter, da fikk den plutselig og kort fortalt et innfall av at den skulle leke JORDFRESER.
    Noe den helt klart ikke duger til.
    Som nybegynner sitter man jo etterpå å lurer på hva i svarteste var det som gikk galt?
    Den bare la seg over på siden og traff bakken med rotoren sidelengs 90 grader.
    Noe man glemte å stille inn?
    Trenger gode råd om innstilling og fininsstilling av Raptor 50.

Hale servo sitter på halebomen.
    Har 401 gyro.
    Hitec 475BB servoer på dei andre plassene.

Gode råd veiledning og tips mottas med stor takk.

PS.Man ønsker jo å kunne fly denne raptoren, og ikke bare kunne fly modelfly
  • Guest

#2 Unapproved
    Tjaa, for det første: det ER vanskelig å fly modell helikopter (og forsåvidt også virkelige helikoptre), og jeg vil nok anbefale deg å bruke treningsunderstell, selv om du har fløyet mye simulator. At den går lett fremover om du tar den til høyre (går ut ifra at du mener cyclic da, og ikke halerotor?) har sannsynligvis med timing å gjøre. Siden du nevner at rotorhode er i metall (hvorfor det forresten ? Når du har byttet alt annet til plast så burde du absolutt bytte rotorhode også, det er jo her de dyreste delene sitter) så vil jeg tro at du også har center hub i metall, og den har justerbar timing. Og er den ute på jordet så kan du stort sett glemme å fly det på folkevis. Legg gjerne ut et bilde av rotorhode i høy oppløsning slik at jeg kan se hvordan timingen står.

At den plutselig vil leke jordfreser er ikke lett å si. Du er sikker på at det ikke var du som mistet kontrollen ? Er jo ikke uvanlig at nybegynnere krasjer, spesielt uten treningsunderstell.

Ellers så ville jeg hivd ut de hitec servoene. Jeg har sett altfor mange feil på hitec til at jeg vil anbefale at slikt utstyr brukes i helikopter. Det er mange som er uenige med meg i dette, men også veldig mange (faktisk enda flere) som er enige med meg i det.

Comment

• Trondhjem
      • Dec 2004
      • 639

Eller kjøpe 6965 digitale fra Hitec.
      Disse fungere bra i min Caliber 30.
      Bruk 6985 til pitch.
      Og hvis mulig.
      Ta kontakt med en som har drevet på med heli,
      og høre om han er villi til å hjelpe deg i gang.
      Ikke noen vits i at du skal finne opp kruttet på nytt.
      OAF
      Caliber 30FT MiniTitan
      Div Fly
      Radio Hitec Aurora 9
      www.ringerikemfk.com
      http://modelsport.no/

Comment

• filtvet
        • Apr 2006
        • 90

Gain kan være for lavt på gyroen, ellers ER det vanskelig å holden en heli i ro. Ikke sikker på at en simulator gir like god nytte i å lære å hovre...

Comment

• ehaga
          • Feb 2005
          • 1173

Som jeg har skrevet tidligere til andre er det nok det lureste å oppsøke noen som kan hjelpe deg. Vet ikke hvordan du bor - men jeg opplever at folk er ekstremt hjelpsomme når du spør dem.

Når jeg var ferdig med å bygge min raptor ringte jeg en kar i klubben. Hadde aldri møt han før, men dette var overhode ikke noe problem. Veldig behjelpelig og veldig lærererikt. I tillegg får du en kompis som du kan fly med siden
          - Erik -

------------------------------------------
          Logo 600SX + 6003D
          Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Sola40
            • May 2006
            • 4

Hei og takk for svar
            Jeg har trenings understell på. Glemte bare å si det, men var ikke helt med på det der med timing som du snakka om....

Comment

• Sola40
              • May 2006
              • 4

på simulatoeren til Reflex er det omtrent umulig å holde den i ro. Trodde det var mulig å få til i virkeligheten.
              Har da sett folk nermest parkere helliet i lufta....

Comment

• Pole
                • Aug 2004
                • 225

jeg vil nå å si at det lureste man kan gjøre er å få noen som kan fly til å se over heliet og ta det en test tur..

ang. Reflex så er de fleste modellene der ok å fly, men de trenger litt justeringer for å fly slik min raptor flyr iallefall..
                Eivind Hansen
                ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

Comment

• Genic
                  • Aug 2005
                  • 329

Les på

her finner du det mest om montasje og innstilling av Raptorer.
                  Med timing menes det at du nederst på rotorhodet har 2 stålpinner som sklir i 2 spor på delen under.
                  På metallrotorhodet kan holderen for disse pinnene dreies.
                  Kontroller at disse pinnene er i henhold til manualen (håper du fikk med denne)

Bruk også www.runryder.com flittig.
                  Her diskuteres alle slags problemer med alle typer helikoptere.
                  Her kan du søke og som regel finne andre med samme problem som deg.

Comment

Working...