Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen nybegynner spørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen nybegynner spørsmål

    Da sitter jeg her med en raptor 50 forran meg. Har ikke riktig startet å klø meg i hodet men driver å forbereder meg...

    I den forbindelse har jeg noen spørsmål:
    Har en fut601 + s9251, gv-1, hitec eclipse + selve heliet såklart m/os 50sx-h.

    1) Må jeg vente til jeg får kjøpt meg ny radio med å bruke governoren, eller kan jeg bare stille den inn manuelt? Vil bare ha et enkelt ja/nei svar, hvordan regner jeg med at står i manualen...
    2) Kan noen ramse opp noen snille pitch/throttle kurver til eclipse'n?
    3) Tips til servoer mottas med takk. Helst ikke av den dyreste sorten
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Originally posted by esmel
    Da sitter jeg her med en raptor 50 forran meg. Har ikke riktig startet å klø meg i hodet men driver å forbereder meg...

    I den forbindelse har jeg noen spørsmål:
    Har en fut601 + s9251, gv-1, hitec eclipse + selve heliet såklart m/os 50sx-h.

    1) Må jeg vente til jeg får kjøpt meg ny radio med å bruke governoren, eller kan jeg bare stille den inn manuelt? Vil bare ha et enkelt ja/nei svar, hvordan regner jeg med at står i manualen...
    2) Kan noen ramse opp noen snille pitch/throttle kurver til eclipse'n?
    3) Tips til servoer mottas med takk. Helst ikke av den dyreste sorten
    Radioen din kjenner jeg ikke. Men du kan sette opp GV-1 med kun aktivering på stikka dersom du ikke har nok kanaler. Dette har dog den ulempen at du ikke kan skur av eller på GV-1 ved justering av motoren eller ved feil på GV-1.

    Siste jeg satte opp når det gjaldt pitch kurven var :

    Normal: -4 -> 10,5
    Idle 1: -9 -> 9
    Idle 2: samme som idle 1
    Hold: -6 -> 10,5

    Skaff deg en pitch-måler, ettersom det er helt avhengig hvilken lengde du har på linkene og hvordan du har satt opp servoene.

    Jeg satt opp throttle-kurven som beskrevet i manualen. Deretter har jeg satt opp GV-1 til :

    Normal : 1600 (begynte med 1550 men fikk vibrasjoner og økte den for å unngå dette).
    Idle : 1750
    Idle : 1850

    Når det gjelder servoer så er dette egentlig en endeløs diskusjon om hva som er best. Hitec selger noen rimelige digitale servoer som du kan få for mellom 6-700 kr. Hitec blir av en del folk i miljøet regnet for ikke å være egnet for helikopter, mens andre er veldig fornøyd. Jeg skal ikke blande meg opp i den diskusjonen. Jeg endte opp med JR 8401 på pitch og JR 8301 på alt annet. Helizone solgte 8301 for 625 for en tid tilbake. Disse har fungert helt utmerket for meg.

    Lykke til
    - Erik -

    ------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

    Futaba 18MZ

    Comment


    • #3
      Ok. Da tror jeg at jeg skal finne ut av det. Var bare litt usikker på det der...
      Om gv-1 skulle streike så følger bare throttelen innstillingene på radioen eller?
      Jeg får ikke noen løpsk maskin som raser av gårde med 1800rpm vel...? (sikkert et litt dumt spørsmål, men føler meg ganske ut på glattisen så tidlig i ute i løpet, bedre å spørre enn å drite på leggen...)

      Så det anbefales digitalservoer, ingen analoge som gjør nytta?
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        Originally posted by esmel
        Ok. Da tror jeg at jeg skal finne ut av det. Var bare litt usikker på det der...
        Om gv-1 skulle streike så følger bare throttelen innstillingene på radioen eller?
        Jeg får ikke noen løpsk maskin som raser av gårde med 1800rpm vel...? (sikkert et litt dumt spørsmål, men føler meg ganske ut på glattisen så tidlig i ute i løpet, bedre å spørre enn å drite på leggen...)

        Så det anbefales digitalservoer, ingen analoge som gjør nytta?
        om Gv-1 streiker så vil throttle kurvene ta over ja.. så sett opp trottle kurver som funker sånn tålig i alle modes..

        Har aldri hatt noe annet en digitale servoer i mine helier og man får jo tak i temmelig rimelige digitale servoer... i starten fløy jeg med Jr DS-811 servoer på cyclic og trottle (disse koster under 500 kr stk.) og på collectiv fløy jeg Jr DS-8401 (koster ca 800)... dette fungerte helt topp... men når jeg begynte å kaste raptoren litt rundt på himmelen så ble de fort byttet ut til fordel for Futaba 9252...
        Eivind Hansen
        ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

        Comment


        • #5
          Ds-811 er vel ikke direkte raske..?
          Ser rc-flight har de til 495,- Noen som vet om noen billigere?

          Evnt. andre servoer jeg kan gå for?
          Hva med disse JR DS5391 ?

          Men det må da være noen rimeligere analoge servoer som også gjør nytta, eller?
          Ikke at jeg kommer til å drite i hva slags servoer jeg stapper inn. Jeg kunne bare tenkt meg å ikke punge ut så alt for mye.

          Hva gjør at digitale servoer er så mye bedre egnet, eller er de nødvendigvis det?
          Last edited by esmel; 06-05-06, 05:38.
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            Nå skal eg ikkje begi meg utpå ved å seie kor mykje bedre digitale er men du kan i hvertfall lese litt om forskjeler her: Fant ikke siden – Gullknapp Modellflyklubb
            Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
            -T-rex 450 HDE
            -E-sky honey bee fp(pulverisert)
            Status: Skulelei

            Comment


            • #7
              Originally posted by esmel
              Da sitter jeg her med en raptor 50 forran meg. Har ikke riktig startet å klø meg i hodet men driver å forbereder meg...

              I den forbindelse har jeg noen spørsmål:
              Har en fut601 + s9251, gv-1, hitec eclipse + selve heliet såklart m/os 50sx-h.

              1) Må jeg vente til jeg får kjøpt meg ny radio med å bruke governoren, eller kan jeg bare stille den inn manuelt? Vil bare ha et enkelt ja/nei svar, hvordan regner jeg med at står i manualen...
              2) Kan noen ramse opp noen snille pitch/throttle kurver til eclipse'n?
              3) Tips til servoer mottas med takk. Helst ikke av den dyreste sorten
              1) Nei.
              2) Bruk byggeveiledningen, og prøv deg fram derfra...
              3) Jeg har prøvd hitec servoer, både analoge og digitale og kan ikke se at jeg har hatt servofeil ennå. hs-475 er en grei analog, 6965 og 6985 er greie digitale til cyclic og pitch..
              Mvh
              Bjørn Tore Espevik

              Team Visa...

              Comment


              • #8
                ok.

                Jeg har hatt noe erfaring med hs-635hb og er fornøyd med styrken og hurtigheten på den i et fly. Hadde egentlig tenkt å kjøpe det og fly med det frem mot jul (les digitale servoer i julegave til meg selv).

                Til gv-1 hadde jeg tenkt å kjøpe en stk. digital type rask, hvis jeg har forstått det riktig så vil denne ha en rask servo(?). Tre slike + en digitalservo blir kosten ca. 1600kr (istede for 3-4000kr for 4stk digitale i 7-900kr klassen...).

                Jeg skal uansett ha noen slike hs-635 til et kommende prosjekt, så planen var å kjøpe de nå, bruke de i helikopteret og flytte de over i et fly senere.

                Si gjerne i fra om det er dumt av meg å gå for disse servoene. Det er tross alt litt dumt å spare et par tusinger for å måtte legge ut det i deler ved en skikkelig stjernesmell...

                Forskjellen rent praktisk for min del vil si å vente et par mnd. ekstra og investere i dyrere digitalservoer. (noe som egentlig er overkommelig da jeg har litt annet å ta meg av i tiden fremover, skifte bleier osv...) Men helst vil jeg fly i tillegg...

                Edit:
                Hva med hs-545?

                Fint om noen rett og slett kunne gitt en anbefaling i form av spesifikasjoner, istede for merke. Holder det f.eks med 4kg servoer eller må jeg opp på 5-6kg.
                Hvor sterkt/rask servo bør jeg ha på pitch osv?

                Ut i fra hva jeg ser i den artikkelen det var linket til så er innmaten stort sett det samma i digitale og analoge servoer når det gjelder drev osv. Er det ikke slik da at det eneste jeg merker forskjellen på vil være presisjon når jeg flyr litt hardere øvelser enn jeg har tenkt til med det første?
                Last edited by esmel; 06-05-06, 07:37.
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  Analog servo........angrer!

                  Originally posted by esmel
                  Jeg skal uansett ha noen slike hs-635 til et kommende prosjekt, så planen var å kjøpe de nå, bruke de i helikopteret og flytte de over i et fly senere.

                  Er det ikke slik da at det eneste jeg merker forskjellen på vil være presisjon når jeg flyr litt hardere øvelser enn jeg har tenkt til med det første?
                  Jeg valgte å gjøre det som du tenker, og angrer.......................
                  Kjøpte HS645 for å bruke i min Raptor.
                  Budsjett oppsett var tanken, fordi jeg blir alikevel ikke å fly hardt i overskuelig fremtid.
                  Problemet for min del er at nå, etter 12 driftstimer (inkl. tiden på hobbyrommet), har servoene blitt håpløst upresise. Jeg plages med relativt store trimforandringer fra tur til tur. I tillegg mener jeg å kjenne at servoene sentrerer dårligere for hver gang.
                  Skulle jeg kjøpt igjen (noe jeg kommer til å gjøre når økonomien tillater det) ville jeg gått for digitale servoer.
                  Knut Eirik Lyngmo

                  Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

                  Comment


                  • #10
                    Hvor mange timer holder digitale servoer da?
                    Er det det at det er snakk om hitec eller vil feks en futaba servo med samme spec antagelig holde lenger?

                    Hva med disse (fut s3050)? Vil disse fungere greit?
                    Siden finnes ikke
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #11
                      Det ble nevnt tidliger DS539. Dette er en standard servo som bl.a. følger med når du kjøper JR 9xII radioen. Her regner man med at disse må man bytte ut etter 15 - 20 timer pga. at det blir slark i dem.

                      Digitale servoer er nok det som er å anbefale - dersom økonomien tillater det. Etter hva jeg forstår bør du ha en så rask servo som mulig og helst 5-6 kg. En del går opp i styrke på pitch. Throttle trenger ikke en veldig sterk servo, og det er i tillegg unødvendig å kjøpe en veldig rask når man bruker GV-1. GV-1 er tregere til å reagere enn det de raskeste servoene klarer å levere. Mao, har GV-1 en begrensning i forhold til hastighet.

                      Når jeg kjøpte sto jeg mellom Futaba 9252/9255 og JR 8301 og 8401 på pitch. Grunnen til at jeg havnet på JR var rett og slett at jeg fikk et tilbud som var veldig bra. Jeg vet i allefall at du ikke bli misfornøyd dersom du kjøper noen av disse.
                      - Erik -

                      ------------------------------------------
                      Logo 600SX + 6003D
                      Logo 400SE

                      Futaba 18MZ

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by esmel
                        Hvor mange timer holder digitale servoer da?
                        Er det det at det er snakk om hitec eller vil feks en futaba servo med samme spec antagelig holde lenger?
                        Kvalitet på det ene merket versus det andre, og analog vs digital får andre som har mer erfaring enn meg på dette kaliberet servoer uttale seg om. (har stort sett bare erfaring med servoer i 10-15mm segmentet).
                        Jeg synes det bare det er alt for dårlig når servoene blir upresis etter så få timer, og HS645 er vel langt fra de billigste servoene som er å oppdrive?!?!
                        Mulig jeg har fått 3 "dårlige" servoer, men jeg har i allefall ikke vært borti at analoge servoer blir upresise på denne måten. Manglende presisjon på analoge servoer i mine oppsett har tidligere kommet av "slakk" i drevsett, ikke upresise potmeter (finnes ikke slakk i 645'en ennå!).
                        Knut Eirik Lyngmo

                        Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

                        Comment


                        • #13
                          Det her var jammen ikke lett...

                          Er det bare tilfeldigheter som gjør at noen syntes det går greit med billigere servoer, mens andre ikke syntes det duger? Eller er det bruk og ferdigheter det går på. En merker jo gjerne svakheter og dårlig presisjon når en blir litt bedre... Er det det som er tilfelle?

                          Det frister i grunn å kjøpe servoer etter lommeboka (les servoer til +\-400kr) Samtidig så ser jeg argumentene til de som er for dyrere digitalservoer (les spare og opparbeide seriøse abstinenser....).

                          Men på en annen måte så er det kanskje bedre å ta det litt med ro, spare (er ikke alle som tjener like godt med penger og bare kan kaste seg rundt å legge 4000kr på bordet...) i sommer og kjøpe servoer i 7-900kr klassen. Da slipper jeg i hvert fall bekymre meg for det samt at jeg slipper å oppgradere på den fronten når ferdighetene begynner å komme. Heliet er jo i seg selv ingen brems så det er kanskje dumt å "sy inn" en flaskehals/begrensning.

                          En annen ting er jungelen av butikker (og priser)... Hvor kan jeg i såfall få tak i dyre servoer til en billig penge? Handler helst i norge men om noen vet om noen utenlandske med god service/leveringstid så si ifra.

                          Tror rett og slett konklusjonen blir at jeg venter så lenge jeg gidder/klarer og kjøper servoer for det jeg måtte ha oppspart av penger innen da. Eller så får jeg selge unna litt andre ting og tang...

                          Takk for tipsene så langt, tar de med meg inn i tenkeboksen
                          Espen Melby

                          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                          Comment


                          • #14
                            heisann

                            Hei. 403 Forbidden Har god service og levering. Kjøpte deler til raptorn på torsdag, og det er mye billigere. Leveringen er vel en 4dager med fast exspress. (170kr). Du kan jo se om du finner noe billig der, de har det meste

                            mvh Gard
                            Gard Haug
                            T-rex 600n Pro
                            DX7, Os Hyper, 9351, 611, jk50 potta, gv1, Fromeco

                            Comment


                            • #15
                              hei igjenn

                              Hei. Jeg bruker Jr es539 som var nevnt tidligere som en standard/billigservo. Jeg har vært veldig fornøyd så langt, og den funker veldig bra. Det kunne nok vært lit mindre slark, men det går helt greit. Disse servoene får man for ca 110kr eller no hos 403 Forbidden
                              Gard Haug
                              T-rex 600n Pro
                              DX7, Os Hyper, 9351, 611, jk50 potta, gv1, Fromeco

                              Comment

                              Working...
                              X