Announcement

Collapse
No announcement yet.

Det dummeste spørsmål nokensinne stilt i dette forumet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Det dummeste spørsmål nokensinne stilt i dette forumet

    Vet dette høres dumt ut men hvordan holder man egegtleg radioen?? Skal man berre ha tommelen på stiika eller to fingre??

    Mvh Oly(som går og stikk hodet ned i sanden og kjem ikkje opp før halv fire i dag)
    Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
    -T-rex 450 HDE
    -E-sky honey bee fp(pulverisert)
    Status: Skulelei

  • #2
    Jeg mener man bør holde med 2 fingre, men her er smaken som baken, delt....

    Bruk det du føler du har mest kontroll og presisjon med. Ser mange utlendinger som står og flyr 50 000,- maskiner med tomlene

    Selv synes jeg det ser skummelt ut og lett å miste kontrollen
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Du holder den slik du føler du har mest kontroll
      Jeg flyr med tomlene, mens mange andre flyr med to fingre.
      Morten Smøraas

      Comment


      • #4
        Originally posted by Psyko-lefse
        Du holder den slik du føler du har mest kontroll
        Jeg flyr med tomlene, mens mange andre flyr med to fingre.
        Henger meg på denne jeg, gjør som du selv føler er best.
        Arngeir Blakseth

        Comment


        • #5
          Om du føler at dette er av de dummeste spørsmålene, så er det kanskje en trøst at det har vært diskutert her før

          Jeg flyr selv med tommel og pekefinger, og synes det er greiest, men som det blir sagt her, finn ut hva du selv synes er best. Uansett hva du velger, så er det ikke det som kommer til å sette begrensningen på hvor flink du kan bli. Du kan til og med fly med et annet mode enn de andre, og fortsatt fly bra

          Comment


          • #6
            Har selv lurt på hva folk gjør her inne.

            Gikk fra tomler til knip. Om du er en tommelmann i dag så anbefaler jeg sterkt å bruke 5 timer med simmen til å lære knip bra. Etter at antall dårlige forsøk med knip hadde jeg egentlig ansett meg som en tommelmann. Så satte jeg meg med simmen til det funket så jeg dermed hadde grunnklag for å sammenligne de 2 metodene. Nå flyr jeg med knip og bruker nerdebrett og selvom jeg tester det meg (u)jevne mellomrom er sjansen liten for at jeg går tilbake til tomler.

            Men det er bare min subjektive oppfatning. Radioen er vel laget for begge metoder så bruk det du liker.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Tintin
              Har selv lurt på hva folk gjør her inne.
              Tatt litt ut av sammenhengen så er antageligvis dette det beste spørsmålet noen har stilt seg her på mange måneder...

              Comment


              • #8
                Hei

                Jeg bruker 2 finger når jeg flyr. Føler at jeg har mer kontroll da.

                gard
                Gard Haug
                T-rex 600n Pro
                DX7, Os Hyper, 9351, 611, jk50 potta, gv1, Fromeco

                Comment


                • #9
                  For å bekrefte at dette temaet er "komplisert", så kan jeg tilføye at jeg flyr med tommelen på høyre stikke og med to fingre på venstre stikke. Og jeg trives med det !
                  Liten høyvinget trainer - SC 15
                  ARC Beaver on floats - Saito 82
                  Goldberg Ultimate - OS 120

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Alfalfa
                    Tatt litt ut av sammenhengen så er antageligvis dette det beste spørsmålet noen har stilt seg her på mange måneder...
                    - så ikke den....men du har nok rett

                    Comment


                    • #11
                      ja her er det bare å prøve seg fram til det man liker best. jeg bruker tommelen oppe på stikka og samtidig pekefinger på framkant.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Hei,

                        Jeg har et inntrykk av at de som har lært seg å fly på egenhånd bruker tomler fordi det er mest intuitivt, mens de som har lært å fly i en klubb eller lignende bruker to fingre. Tror de aller fleste som flyr på konkurransenivå bruker to fingre.

                        Selv bruker jeg tomler og syntes det funker greit. Der jeg har mest problemer er med venstre tommelen i øvelser hvor man f.eks. skal holde konstant hale og variere mye pitch. En fordel med tomler er at man har så mange fingre ledig til de andre knappene hvis man skulle trenge noe sånt en gang...

                        Hadde jeg hatt muligheten til å velge hva jeg skulle lære ville det nok blitt to fingre
                        Hvor er lipoen din a?

                        www.airheads.no
                        www.bmk-rc.com/

                        Comment


                        • #13
                          Mitt inntrykk er at de som startet med å kjøre bil eller båt mye har vent seg til å gjøre det med tomlene. Slik som meg. Da har hvert stikke kun 1 akse (før rattradioens tid) og dermed får man nok input tilbake til fingrene ved å bare bruke tomlene. Jeg flydde fly med tomlene i mange år, men da jeg skulle begynne å fly helikopter vendte jeg meg raskt til å fly med 2 fingre på hver stikke. Det gjør jeg fortsatt og føler jeg har mye mer kontroll over hvor stikkene står, enn om jeg bare hadde brukt tomlene.

                          Med to fingre på stikka har du fingrene ca. 90 grader mot hverandre og dermed får du en svært god tilbakemelding om hvor stikken står i begge akser, mens med tomlene har du kun fjæren i stikka, "motkraften" i tommelen til å beregne hvor mye utslag man har.

                          Men som nevnt tidligere i denne tråden, jeg har sett folk ratte noe aldeles fantastisk med bare tomlene på stikkene så det er nok mulig å venne seg til å fly presist slik også...

                          Bra tema forresten...
                          Anders Hauge

                          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                          www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

                          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                          Byggeblog for Eurosporten
                          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                          Comment


                          • #14
                            jeg bruker samme teknikken som tyor, når jeg flyr trainere, og/eller andre fly som ikke trenger så stor pressisjon. 3D flyr jeg med tomlene. jeg synes det er mer avslappende å fly med 2 fingre og senderpult, enn med tomlene uten sendrepult. skal man fly lenge, synes jeg det er best med 2 fingre. en annen ting er hvordan radio du har, ikke alle radioene er like god å fly med tomlene.
                            Last edited by jørgen123; 11-05-06, 13:01.
                            Jørgen Wake Stensen
                            Bodø MFK
                            Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                            Comment


                            • #15
                              Bruker to fingre rundt stikkene, og selvfølgelig nakkereim. Har desverre aldri prøvd senderpult, men har trua på at det er behagelig, og samtidig enkelt i kombinasjon med to fingre.
                              Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
                              Jesper Stærkær

                              Comment

                              Working...
                              X