Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av fuel ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av fuel ?

    Det er sikkert mange forskjellige meninger om dette, men jeg vil ha anbefaling på fuel som folk er fornøyd med. ( skal kjøpe meg Raptor Titan med OS 50 Hyper ).
    På RC-bilen min bruker jeg 16% Tornado fuel, går for å være topp of the line i det miljøet ihvertfall, men jeg vet ikke hvor mye olje det er i den ? Kan den brukes i heli ?? ( Byron, er det et bra valg i såfall ? )

    Lurer også på hvordan dere tanker heli'ene deres ? har lest litt delte meninger om såkalte fuel-valves.......kan jeg bare ha et rør, slik at jeg kan ta ifra hverandre fuelslangen som går til klunken i tanken ?

    Mange spml. igjen !
    Tor Erik W

  • #2
    fuel

    Hei
    Har selv en Raptor 50 se med OS 50 Hyper og den trives meget godt på Jero 15/15 (15% syntholje og 15%nitro) samme gjør min Rap 90 se med OS 90 PS og de motorflyene jeg har. Kan anbefales på det sterkeste....
    Øyvind

    www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

    Comment


    • #3
      Ang. Fuel..
      Det finnes mange typer fuel som funker bra..
      Har selv flydd Jero Aerosynt Copetition 15\15 den funka topp den.
      Flyr nå WildCat 15\18% (15% nitro 18% olje) og er kjempe fornøyd, OS 50 Hyper`n trives godt på den.
      Modell Racing Fuel (mrf) er du sikkert kjent med fra rc-bil miljøet og et er flere som flyr denne på heli og de virker fornøyde med den..

      Hvilken fuel du bør fly har litt med tilgangen på det også mener jeg... Det er forholdsvis dyrt å sende, så det beste er jo om en lokal hobby butikk har noe fuel som er duganes...

      Kan du lett få tak i ett av de merkene over så hadde jeg ikke vært redd for å fly de...


      Ang. tanking så er vel det mest vanlige å bare "nappe" av fuel slangen mellom forgasser og hedder tank ( her BØR man ha et fuel filter) og pumpe direkte inn i hedder tanken.

      Du kan ogst benytter ett "T" filter, det har 3 utganger slik at du kan ha en slange til tanken, en til forgasseren og en til å tanke gjennom.. Benytter du et slikt så må du ha en slags klype som stenger slangen inn til forgasseren slik at motoren ikke blir fylt med fuel under tanking..

      Håper noe av dette hjalp...



      Edit : var vist ikke kjapp nok jeg nå... hehe
      Eivind Hansen
      ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

      Comment


      • #4
        Styr unna Tornado bilfuel hvertfall, tror ikke den inneholder stort mere enn 11-12% olje. De har alltid vært veldig hemmlighetsfulle i forhold hvilket blandingsforhold de bruker.
        Tar vel ikke lange stunden før du sitter med en skjert motor hvis du flyr på denne fuelen, funker kun til bil!
        Tor Henrik Hernes

        Comment


        • #5
          Jeg har begynt å bruke Cool Power 15% nitro, 18% syntetisk olje. Smallsize Hobbyland selger den. Synes den fungerer minst like bra til min OS Hyper som JERO. Fin pris også.
          Mvh
          Gunnar Børseth

          I might not be very good, but I'm fun to watch.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Godseieren
            Jeg har begynt å bruke Cool Power 15% nitro, 18% syntetisk olje. Smallsize Hobbyland selger den. Synes den fungerer minst like bra til min OS Hyper som JERO. Fin pris også.
            Måtte du justere motoren mye når du gikk over fra Jero til CoolPower ??

            Har hørt noen rykter om at når du skifter fuel, så må du igjennom en del justeringer samtidig som du må la den gå en del tanker før det fungerer optimalt.
            - Erik -

            ------------------------------------------
            Logo 600SX + 6003D
            Logo 400SE

            Futaba 18MZ

            Comment


            • #7
              Originally posted by ehaga
              Har hørt noen rykter om at når du skifter fuel, så må du igjennom en del justeringer samtidig som du må la den gå en del tanker før det fungerer optimalt.
              Merka ihvertfall forskjell på JeRo 15/15 aerosynth, og MRF 15/15. Begge ser ut til å fungere meget bra (OS91SZ-H), men måtte rike motoren endel når jeg gikk over til MRF.
              Så selv om blandingsforholdet på nitro/olje er tilsynelatende er likt, vil jeg tro at tykkelsen/kvaliteten på oljen, og sikkert endel andre parametere, er avgjørende for justering av motoren.
              (er ikke mer dreven enn at jeg i hovedsak baserer meg på "fingertemperatur" for å justere motor, men med MRF'en ble motoren merkbart varmere ganske umiddelbart..)
              -//\_____________
              // Steinar Forshaug
              / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
              www.mikronor.no
              Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

              Comment


              • #8
                Takker for tips !

                Mulig jeg går for Jero 15/15, da lokalbutikken selger dette.

                PS, det kommer sikkert flere spørsmål etterhvert
                Tor Erik W

                Comment

                Working...
                X