Announcement

Collapse
No announcement yet.

Første flytur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Første flytur

    Hei,

    har akkurat hovret min nybrukte TZ50 for første gang, dog bare en tank. Min første opplevelse var at det var mye mer stabilt enn hva det var i simulatoren, og dermed mye lettere å hovre på et sted. En annen sak var at det gynget mye opp og ned, det var vanskelig å finne riktig punkt på stikke for en stabil hover. Mye kan sikkert gjøres med pitch-kurven min Det er vanskelig å måle pitch når flybaren må være vannrett, men ikke sitter fast...

    Jeg har en optic6 radio, så jeg har "hakk" på throttle/pitch stikka. Er det vanlig å ta bort disse, er det i så fall kurrant å gjøre på min radio?

    En annen observasjon var at fule'n så ut til å gå fryktelig fort, men man merker jo ikke tiden når man flyr .

    Gleder meg til å prøve mer

  • #2
    Det er vanlig å fjerne, snu eller tre en fuelslange bit på det blikket inni radioen som gir hakkene for heliflygere.

    Comment


    • #3
      Originally posted by kolaf
      Hei,

      har akkurat hovret min nybrukte TZ50 for første gang, dog bare en tank. Min første opplevelse var at det var mye mer stabilt enn hva det var i simulatoren, og dermed mye lettere å hovre på et sted. En annen sak var at det gynget mye opp og ned, det var vanskelig å finne riktig punkt på stikke for en stabil hover. Mye kan sikkert gjøres med pitch-kurven min Det er vanskelig å måle pitch når flybaren må være vannrett, men ikke sitter fast...

      Jeg har en optic6 radio, så jeg har "hakk" på throttle/pitch stikka. Er det vanlig å ta bort disse, er det i så fall kurrant å gjøre på min radio?

      En annen observasjon var at fule'n så ut til å gå fryktelig fort, men man merker jo ikke tiden når man flyr .

      Gleder meg til å prøve mer

      Hei,

      Grattis med første flytur. Kjenner følelsen.

      Begynner med å si at jeg kjenner Raptor 50. Den, og helt sikkert også TZ50, hovrer på 5,5 grader. På Raptoren kan du bruke er det en pitch-måler på siden av helikopteret. Pitch-vuggen kommer "ut på siden". Du ser et bilde av det på denne linken : http://www.raptortechnique.com/pitchsettings.htm

      Ellers er det veldig greit å kjøpe seg en skikkelig pitch-måler. Du kommer til å bruke den mye fremover. Jeg har kjøpt en Robbe hvor du har et stag du setter på bommen og opp mot padle-staget. Litt knotete i begynnelsen, men den er nok noe av det bedre.

      Det med at ditt "dabber" kan være at du har for lavt turtall. På min har jeg 1600 RPM i Normal flight-mode.

      De hakkene du nevner er det veldig mange som fjerner. På min JR sender tok jeg først ut fjæra, men det ble for løst. Jeg har derfor satt tilbake fjæra og rett og slett pusset ned haggene.

      Fuel-forbruket er justering. Den skal gå rikt i begynnelsen, men det finnes jo grenser. Det greieste er nok å få hjelp av noen til justering av motoren.

      Lykke til.
      - Erik -

      ------------------------------------------
      Logo 600SX + 6003D
      Logo 400SE

      Futaba 18MZ

      Comment


      • #4
        Takker for svarene. Jeg får vel ta en tur til den lokale stripa etterhvert, vet det er noen med helikopter som driver der. Kanskje trene av seg støttehjulene først . Problemet med denne, og mange andre klubber, er at det er inntaksstopp av medlemmer, og jeg synes ikke jeg kan komme rekende i hytt og pine uten å høre til klubben...

        En annen ting er jo at jeg har endt opp med et helikopter som de jeg hørte med der ikke mente jeg burde kjøpe, litt pga. vanskelige deler osv. Litt fært og så komme rekende med en TZ50 da :-/ Men jeg får vel manne meg opp etterhvert.

        En annen ting er at hovedaksehjulet går litt skjevt mot tannhjulet på motoren, på en rotoromdreining endres lyden noe gjennom sykelen. Hjulet sitter bare med en enkelt skrue tvers igjennom akselen, så det er ikke så lett å justere det helt rett. Noen ideer, eller er det ikke verdt å bry seg med?

        Comment


        • #5
          Originally posted by kolaf
          Hei,

          har akkurat hovret min nybrukte TZ50 for første gang, dog bare en tank. Min første opplevelse var at det var mye mer stabilt enn hva det var i simulatoren, og dermed mye lettere å hovre på et sted. En annen sak var at det gynget mye opp og ned, det var vanskelig å finne riktig punkt på stikke for en stabil hover. Mye kan sikkert gjøres med pitch-kurven min Det er vanskelig å måle pitch når flybaren må være vannrett, men ikke sitter fast...

          Jeg har en optic6 radio, så jeg har "hakk" på throttle/pitch stikka. Er det vanlig å ta bort disse, er det i så fall kurrant å gjøre på min radio?

          En annen observasjon var at fule'n så ut til å gå fryktelig fort, men man merker jo ikke tiden når man flyr .

          Gleder meg til å prøve mer
          Min erfaring med simulator: Det enkle er ofte mye vanskeligere enn i virkeligheten (hovre), mens looping og roller - ja det klarer jeg som bare det... I virkeligheten oppstår også noe som kalles nerver. Jeg har ikke lyst til å tryne 5000,- i jorden, så akro begrenser seg.

          Comment

          Working...
          X