Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vibrasjoner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vibrasjoner

    Heisann.

    Jeg har lest litt om faren ved vibrasjoner, og lurer på i hvilken grad mitt eget heli vibrerer. I det jeg spinner opp vagger helikopteret litt (har "støttehjul") men den stabiliserer seg etterhvert som jeg når en god hastighet. Tilsvarende vagger det når det spinnes ned. Vil dette kalles en vibrasjon, og hva gjør jeg i så fall med det? Ser ut som at et eller annet på rotoren er hakket tyngre enn noe annet, men jeg aner ikke hva det skulle være..

  • #2
    Jeg begynner nok rundt 0 grader tenker jeg, går ned til ca. -2 i bunn og 10 på topp. Hovrer litt over midten på stikka. Vet ikke om det er pitchen eller turtall som er for lavt...

    Har også problemer med at den gynger opp og ned når jeg "hovrer" uten at jeg rører stikka, virker nesten litt ustabil i hvor mye løft den får til enhver tid.

    Comment


    • #3
      En slik helikoper rotor vil ha et turtall der den treffer sin egenfrekvens. Når rotoren treffer det turtallet får du det som kalles resonans, som gjør at du får stadig økende vibrasjoner. Disse vibrasjonene vil dempe seg så snart du øker eller senker turtallet. Det du opplever når du spinner opp er antagelig at du passerer en egenfrekvens, og at vibrasjonene avtar igjen når du når et høyere turtall.
      Helt ufarlig så lenge du ikke flyr med det resonante turtallet.

      Slike egenfrekvenser har skapt hodepiner hos mange ingeniører opp gjennom årene

      Søk etter Tacoma bridge, det er vel det klassiske eksemplet på hva egenfrekvenser kan gjøre, og som går igjen i de fleste lærebøker.

      Comment


      • #4
        Kjenner til egenfrekvenser, ja, det høres ut som en god forklaring. En annen mulig delforklaring kan være at rotorbladene ikke alltid sitter helt rett før jeg spinner opp.

        Prøvde å justere motoren min idag, leane den litt. Trodde jeg traff et bra punkt, og begynnte å fly. Så begynnte turtallet å synke sakte på konstant throttle, før det plutselig smalt og ting stoppet. Ser ut som om det bare var pluggen som røk. Kan jeg ha rett i at dette nok skyldes at motoren gikk litt for magert? Før jeg begynnte å skru gikk den så rikt at det sved i øynene av eksosen når jeg fløy :-/

        Comment


        • #5
          Heh, det var værre enn som så. Det synkende turtallet var åpenbart et varselsignal jeg ikke reagerte fort nok på. Motoren skar seg, så nå er det vel bare å kjøpe ny

          Comment


          • #6
            Hei.
            Jeg flyr endel med Walkera 36.Som tidligere nevt her i forumet, så er dette et kopter av heller dårlig kvalitet. Har satt opp mitt med ny elektronikk og børsteløs , så det funker.Har også hatt problemer med at kopteret "gynger" ved endring av motorturtall.Fant ut at dette kommer av for løse rotorblad.
            mvh
            charlie
            Mvh
            Charles Skar

            www.skalamodellflyklubb.no

            Comment

            Working...
            X