Unconfigured Ad

Collapse

Bygger Raptor Titan

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tor Erik
    • Apr 2006
    • 92

Bygger Raptor Titan

Hei, jeg driver å bygger Raptor Titan. Har lest på Runryder at flere har hatt problemer med klunkslangen til Raptor Titan. Jeg prøvde å bruke vanlig fuelslange men den virker litt stiv ?

Noen som har hatt problemer med den orginale slangen ?

Jo, en ting til jeg lurte på, linkene til balanseror på swashplaten står i bruksanvisningen at skal være 58 mm, men det tror jeg blir for langt , passer bedre med 53-53 mm, noen som vet hvor lange de skal være ?

PS, det kommer nok flere spørsmål............
    Tor Erik W
  • Tor Erik
    • Apr 2006
    • 92

Jeg satte på linken som den stod i boka, det var nok riktig som det står der !
    Jeg trodde det skulle være 90 graders vinkel..............

Det ser bra ut nå etter at jeg satte det på.

Ang. klunk slangen, jeg bruker den orginale, + jeg tredde en litt tykkere fuelslange over der den er festet til nippelen, for låsing, syntes den satt litt løst..........

Har ikke tatt noen bilder
    Tor Erik W

Comment

• Tor Erik
      • Apr 2006
      • 92

BTW

Når jeg skrudde fast motor'n, så ble starter akselen litt tråere ?
      Går det seg til eller ?
      Prøvde å bende motor i forskjellige retninger når jeg skrudde den fast, men det hjalp ikke noe.

Jeg har OS 50 Hyper motor, og jeg tok vekk skiva som fulgte med motor'n.
      Tor Erik W

Comment

• Whz
        • Nov 2005
        • 190

Starterakslinga skal gå jevnt og lett, selv om du putter motoren inn. Det går seg ikke til, så her er det bare å prøve og prøve og prøve.. osv....
        Har hatt endel av samme utfordringene selv nylig iom. at jeg er temmelig fersk i faget.. Har noen tips da:
        • Går starterakslinga greit rundt når du holder motoren opp mot clutchklokka (uten å skru den fast) ?
        • Hvis ja, prøv å skru skruene til i ulik rekkefølge. Begynn gjerne med de nederste skruene, og test deg frem med å dreie på starterakslinga hver gang du skrur inn en skrue. (Enveislager i clutchen tillater veldig lite avvik - akslinga må stå helt rett i lageret, for at dette skal gå lett rundt.)
        • Hvis nei, sjekk om starterakslinga går greit rundt uten at motor står i - også når du holder igjen clutchklokka. (hvis tregheter allerede her, er det trolig et lager som er defekt - tvilsomt iom. at kit'et ditt er ubrukt?)
        • Sjekk med måleblad el.l. om det er avstand mellom clutch og clutchklokke (clutch liner) - skal være lik avstand rundt hele klokka, og clutchen skal IKKE være borti clutch liner noe sted.
        • Clutchen kan monteres i 4 posisjoner på vifta. Dette har jeg ikke opplevd som et problem ift. treghet i starterakslinga, men heller som høyfrekvent vibrasjon (som jeg skal få hjelp til å få fixet på R90'en uti uka). Hvis det er her ditt problem ligger, høres det ut som unøyaktighet i deleproduksjonen mer enn justeringssak.

Håper du finner ut av det. Ta gjerne bilder..

Har også tatt vekk skiva, den er tydeligvis bare i veien ja..
        -//\_____________
        // Steinar Forshaug
        / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
        www.mikronor.no
        Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

Comment

• ehaga
          • Feb 2005
          • 1173

Originally posted by Tor Erik
          BTW

Når jeg skrudde fast motor'n, så ble starter akselen litt tråere ?
          Går det seg til eller ?
          Prøvde å bende motor i forskjellige retninger når jeg skrudde den fast, men det hjalp ikke noe.

Jeg har OS 50 Hyper motor, og jeg tok vekk skiva som fulgte med motor'n.

Jeg hadde et tilsvarende problem med min TT motor. Problemet var at jeg ikke hadde fått vifta langt nok ned. I mitt tilfelle var det en kant på akslingen som gjore det "umulig" å få den langt nok ned.

Ikke bruke like mye makt som jeg brukte for å "fikse" problemet.
          - Erik -

------------------------------------------
          Logo 600SX + 6003D
          Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Tor Erik
            • Apr 2006
            • 92

Originally posted by ehaga

Ikke bruke like mye makt som jeg brukte for å "fikse" problemet.
            Brukte du slegge / hammer ?

Når jeg har satt i motoren løst uten å dra til skruene går startakselen veldig lett, men når jeg skrur de fast så blir akselen litt tråere, virker som om det ikke sentreres helt når det blir dratt til..........
            Tor Erik W

Comment

• ehaga
              • Feb 2005
              • 1173

Brukte du slegge / hammer ?

Når jeg har satt i motoren løst uten å dra til skruene går startakselen veldig lett, men når jeg skrur de fast så blir akselen litt tråere, virker som om det ikke sentreres helt når det blir dratt til..........
              Ingen slegge/hammer - men en kompis som har vært på landslaget i roing

Dersom du bruker standard vifta så er det jo ikke så mye du kan justere (gjøre galt) foruten høyden. Vifta skal helt ned mot lageret på motoren (uten skiven, som du skrev tidligere).

Foruten dette kan det jo selvfølgelig være en "støpe-feil" i enten vifta, clutchen, eller clutch-klokken.
              - Erik -

------------------------------------------
              Logo 600SX + 6003D
              Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Tor Erik
                • Apr 2006
                • 92

Må spørre litt igjen, skal montere inn radioutstyr nå........
                Har Futaba 9C, GY401 med 9254, 9351 til pitch og 9252 til balanse/høyderor. Skal bruke en std. servo til throttle til å begynne med.

Hvor mye gain skal jeg ha på gyro som et utgangspunkt ?
                Hvordan bør throttle og pitchkurver se ut ?
                ( jeg er nybegynner )

Og bør jeg fly uten heading hold til å begynne med ?

Andre tips mht. radioinstallasjon mottas gjerne !
                Tor Erik W

Comment

• Tor Erik
                  • Apr 2006
                  • 92

Takker for mye god hjelp !

Lurer litt til, etter at jeg satt i alt radioutstyret er fortsatt heli baktung ? bør jeg legge bly foran for å få den til å balansere ? ( skal bytte ut std. 1800mAh pakka etterhvert, det hjelper nok også ! )

En ting til, halepitch, skal det være litt pitch på halerotor når servo står i senter eller skal det være 0 pich med servo i senter ?
                  Tor Erik W

Comment

• Tor Erik
                    • Apr 2006
                    • 92

Lurer litt til, Jon-Arne, hvordan trimmer du halen ?

Og, setter du enpoint verdier for pitch også ? eller blir dette regulert med pitch kurvene ?

Målet mitt er å fly 3D etterhvert, men er usikker på om jeg skal ha den til å hovre med stikka i midten eller ha 0 pitch i midten ? Er det vanskelig å hovre å lære seg rundflyging med " 3D " pitch kurve ?
                    Tor Erik W

Comment

• raptorpsyko
                      • May 2006
                      • 60

4,5 mm klaring på akslingen til halerotor når servo står i senter.

Comment

• Tor Erik
                        • Apr 2006
                        • 92

Hei igjen, har vært på ferie ei uke, må se å få raptor'n opp i lufta nå !

Hvor langt fra senter skal kulelinken på haleservon stå på Titan ? ser ut som 14-15 mm passer best i forhold til staget ? GY 401 med 9254 servo.

Finner ikke noe info om dette på hverken raptor technique eller i manualen ?
                        Tor Erik W

Comment

• Tintin
                          • Jan 2005
                          • 4631

Står vel 14-15 i manualen, jeg fant det...
                          Rettelse, det gjaldt ikke halen, 10.5 står på s 18
                          Last edited by Tintin; 03-07-06, 12:59.

Comment

• Tor Erik
                            • Apr 2006
                            • 92

Takker Tintin, trodde 10,5 var til aileron.

Måtte du bøye litt på staget for å få det til å gå lett ?
                            Tor Erik W

Comment

• Tintin
                              • Jan 2005
                              • 4631

Takker Tintin, trodde 10,5 var til aileron.

Måtte du bøye litt på staget for å få det til å gå lett ?
                              Nei det går så glatt som bare juling uten bøying. Eneste jeg har bøyd er flybaren da fuggern datt ut av bilen etter jomfruturen

Comment

Working...