Announcement

Collapse
No announcement yet.

Futaba 611 gyro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Futaba 611 gyro

    Heisan,

    Nå har jeg blitt lei av og fikle med min csm gyro og kjøpt inn en futaba 611 gyro. Den har alt for mange menyer og innstillinger slik at jeg stusser litt på innstillingen av den.
    Regner med at det er en del som benytter denne gyroen så jeg trenger noen forslag på oppsett på den.
    Jeg har en raptor 50V2 med Hyper50OS motor og JR9x2 radio
    T-rex ccpm (den gule) (solgt)
    Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
    Raptor 90se (solgt)
    Extra 300 . (kontainer mat)
    Mini funtana ( Peis varme )
    Protech Cessna 182

  • #2
    hva er vitsen med å fåreslå en ny gyro når han allerede har kjøpt seg en gyro som er bedre en 401?
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      Fut 401

      Bruker 401 på rex'n, den er fungerer helt fint på den. Fut611 kan man justere gain fra radioen. Så jeg trenger litt info på instillingene der også.

      Mvh Ullteppet
      T-rex ccpm (den gule) (solgt)
      Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
      Raptor 90se (solgt)
      Extra 300 . (kontainer mat)
      Mini funtana ( Peis varme )
      Protech Cessna 182

      Comment


      • #4
        Grattis med kongegyro!
        Synes 401 var bra jeg, men 611'n er noe annet

        Oppsettet er enklere enn du tror.
        Jeg brukte samme oppsett som Jason Krause beskriver her. Samme som på 601

        http://www.jkheli.com/601.htm
        Om du velger 3D- eller F3C mode er en smakssak. Jeg selv flyr i F3C mode selv om jeg flyr 3d (eller prøver på ihvertfall )
        Philip
        www.airheads.no
        Hobby24.no

        Comment


        • #5
          Kort om oppsettet:
          - Gain=35-40% litt avhengig av lengde på servo-arm.
          - Det er enklere å oppnå piroutter med konstant hastighet om gyroen står i 3D modus.
          - Juster servohorn og subtrim på sender slik at servohornet står 90 grader på støtstaget.
          - Start i "Normal"-mode, fly og sett helikoptret i hover. Juster lengden på støtstaget slik at modellen slutter å pirouttere. På r50 er det ett godt utgangspunkt å begynne med 4,7mm "åpning" mellom lager ved innfesting og messing-foringa til bellkranken. Fly og juster gradvis til modellen står stille i hover. (normalt høyt turtall på disk)
          - IKKE juster subtrim! Da blir alt helt feil når du slår over til AVCS (Headhold).
          - Fortsett å juster mekanisk til helikopteret står stille i hover!
          - Sett travel-adjust på gyroen slik at bellkranken bak går maks begge veier. Dette er viktig for å få lik piro-hastighet begge veier.
          - Det kan være en fordel å legge inn en liten forsinkelse for start-stop på pirouettene. Med å gjøre dette så holder mekanikk og servoer mye lenger. Dette gjøres på gyro.
          - Sett gyroen til å alltid stå i AVCS og du vil heretter ha en hale som gjør akkurat det du ber om
          - Pirouett-hastigheten justeres enklest med endepunkts-utslaget på senderen
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

          Comment


          • #6
            Gyro setup

            Heisan og takk for fine tilbakemeldinger.

            Er det noen som bruker denne gyroen sammen med jr9x2?
            Bruker dere gyro menyen i raioen eller kjører dere på atv på valgt gain kanal?

            Alle de andre instillingene som finnes på denne gyroen, hva skal de settes til?
            er det noen eksempler?

            Mvh Ullteppet
            T-rex ccpm (den gule) (solgt)
            Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
            Raptor 90se (solgt)
            Extra 300 . (kontainer mat)
            Mini funtana ( Peis varme )
            Protech Cessna 182

            Comment


            • #7
              Alle de andre instillingene som finnes på denne gyroen, hva skal de settes til?
              er det noen eksempler?
              Gjør som jeg har skrevet ovenfor og du vil ende opp med ett godt utgangspunkt. Det viktigste er å finne 0-punktet samt riktig gain- og endepunktjustrering.
              Andre fin-innstillingene er helt avhengig av:
              - turtall
              - lengde på servoarm/bellkrank
              - bladtype/vekt
              - vibrasjoner
              - flystil
              osv.... Så en direkte kopi av mine eller andres innstillinger som fungerer bra hos andre kan være helt feil på din maskin.
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tom Erik
                Kort om oppsettet:
                - Gain=35-40% litt avhengig av lengde på servo-arm.
                - Det er enklere å oppnå piroutter med konstant hastighet om gyroen står i 3D modus.
                - Juster servohorn og subtrim på sender slik at servohornet står 90 grader på støtstaget.
                - Start i "Normal"-mode, fly og sett helikoptret i hover. Juster lengden på støtstaget slik at modellen slutter å pirouttere. På r50 er det ett godt utgangspunkt å begynne med 4,7mm "åpning" mellom lager ved innfesting og messing-foringa til bellkranken. Fly og juster gradvis til modellen står stille i hover. (normalt høyt turtall på disk)
                - IKKE juster subtrim! Da blir alt helt feil når du slår over til AVCS (Headhold).
                - Fortsett å juster mekanisk til helikopteret står stille i hover!
                - Sett travel-adjust på gyroen slik at bellkranken bak går maks begge veier. Dette er viktig for å få lik piro-hastighet begge veier.
                - Det kan være en fordel å legge inn en liten forsinkelse for start-stop på pirouettene. Med å gjøre dette så holder mekanikk og servoer mye lenger. Dette gjøres på gyro.
                - Sett gyroen til å alltid stå i AVCS og du vil heretter ha en hale som gjør akkurat det du ber om
                - Pirouett-hastigheten justeres enklest med endepunkts-utslaget på senderen
                Bortsett fra antall prosent gain så er det sånn jeg har satt opp både 611'n og csm720'n min, og jeg merker ikke noen forskell på dem i det hele tatt.
                Nå er ikke jeg så flink til å fly enda, så konstant pirohastighet merker jeg bare i en slags piruetterende knifeedge(?) og merker ingen forskjell på disse to. Med en 401 er det imidlertid kjempeforskell, den sliter seg sakte mot fallretningen og spretter med fallvinden tilbake, men det er visst normalt på 401 er jeg blitt fortalt,
                Mvh
                Bjørn Tore Espevik

                Team Visa...

                Comment


                • #9
                  Takker og bukker for hjelpen

                  da er det kun gain som jeg trenger å justere, De andre instillingene hopper jeg galant over.
                  Kommer med tilbakemelding på mine erfaringer av gyroen,,, så snart været blir bedre her på vestlandet.

                  ps, Noen som har peil på Revmax? jeg starter en ny tråd på den.


                  Mvh Ullteppet
                  T-rex ccpm (den gule) (solgt)
                  Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
                  Raptor 90se (solgt)
                  Extra 300 . (kontainer mat)
                  Mini funtana ( Peis varme )
                  Protech Cessna 182

                  Comment


                  • #10
                    da er det kun gain som jeg trenger å justere, De andre instillingene hopper jeg galant over.
                    Husk å justere endepunktene også! (på gyroen)
                    Tom Erik Smedal
                    www.artistic3D.net
                    www.photopia.no

                    Comment


                    • #11
                      Ok, ja selvføgelig , (kremt)

                      Mvh Ullteppet
                      T-rex ccpm (den gule) (solgt)
                      Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
                      Raptor 90se (solgt)
                      Extra 300 . (kontainer mat)
                      Mini funtana ( Peis varme )
                      Protech Cessna 182

                      Comment

                      Working...
                      X