Unconfigured Ad

Collapse

Oppsett av walkera 22e (separat elektronikk) på Graupner MX-12

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TapZ
    • Oct 2005
    • 711

Oppsett av walkera 22e (separat elektronikk) på Graupner MX-12

Har idag motatt separat elektronikk (servoer, 6ch mottaker, HH gyro og 2 fartsregulatorer) som jeg sliter med å sette opp.
    Jeg bruker en Graupner MX-12 radio.

Etter å ha lest http://www.helihobby.com/html/separate_electronics.html har jeg nå koblet isammen utstyret som på dette bildet: http://www.helihobby.com/commonImages/goiSep123.jpg

La meg forklarte kort:
    Det er tre servoer tilkoblet swashplate. halerotoren har direkte drift.
    Jeg har koblet servoene til kanal 1 (servo i front), 2 (høyre servo bak, sett forfra) og 3 (venstre servo bak, sett forfra). Fartsregulatoren for halerotor er koblet til gyroen, som igjen er koblet til kanal 4 på mottaker. fartsreg for main motor er tilkoblet kanal 5.
    Slik som det nå er koblet til mottaker vil ingen av motorene spinne. Hvis jeg prøver å sette main fartsregulator på kanal 1 spinner den opp. Men hvor skal da isåfall servo 1? Halerotoren får jeg ikke til å spinne opp åkke som.

På radioen har jeg CCPM setup, hvor jeg kan velge mellom "One Servo (standard mechanical mixing)", "two servo (180 degrees)", "Three servo (120 degrees)" og "Three servo (90 degrees). Hva skal jeg velge her?

Trenger sårt noen tips for å få dette til å fungere.
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

nå vet ikke jeg hvordan det er med ccpm miksing men har separat utsyr på en dragonfly4. der her jeg halemotoren i gyroen og gyroen i kanalen til sideroret. det du må gjøre er å holde stikka helt til siden en liten stynd for å armere fartsregulatoren til halen. samme som du på ett elektro fly ikke får startet motoren uten å ta trottle helt til 0 først. på min kan jeg da ikke slippe stikka helt men må regulere litt med halen mens jeg spinner opp hovedrotoren. men når jeg kommer i lufta fungerer det helt fint.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• TapZ
      • Oct 2005
      • 711

Nå begynner det å likne noe.
      Etter et par timer med prøving og feiling tror jeg endelig jeg har koblet rett:
      Etter at jeg endelig fant ut hva som var pitch-servo, elevator-servo og aileron servo begynte jeg å komme på rett spor.
      Det jeg måtte gjøre var å sette på 3 servo ccpm (120 degrees), deretter koble pitchservoen på ch6, aileron på ch2 og elevator på ch3. Deretter satt jeg fartsreg for main motor på ch1 og gyro på ch4.

Men: Jeg må da armere halemotorens fartsregulator ved å ta rudder-stikka helt til høyre, slik som Tyor beskrev. Når jeg gjør dette, og deretter slipper opp stikka starter halemotoren opp på 50% throttle, selv om jeg ikke gir noe throttle på main motor. Skal vel ikke være slik?
      Tyor: er det samme greia hos deg, og i såfall: Hva gjør du når du lander? ikke lett å holde venstre stikke helt mot høyre for å unngå at heliet spinner samtidig som man kobler fra en deans kontakt. :P
      Frank Thingelstad
      2050 Jessheim

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

min er desverre slik som du beskriver. jeg pleier å løfte helien etter understelle og så slippe stikke for å koble av batteri for da er det ikke noe problem å holde i den. vet ikke noen måte du kan få bort dette. på min må jeg ta stikka halt mot venstre. har du reversert rudder kanal?

pass også på hvis du har armert halen og du holder stikka helt til siden slik at halen ikke går. så vil gyroen starte hale motoren hvis du vrir på heliet.
        Last edited by tyor; 02-08-06, 00:18.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        + diverse små ting

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Jeg koblet om en gammel Esky FP på den måten men hadde ikke det problemet med halemotoren, burde ikke gyroen stoppe den ?

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

har prøvd med 2 forskjellige gyroer em gws pg01 og en pg03 ingen av de gjør det i hvertfall. og hvis du løfter opp heliet og snur litt på det så går helen fordi gyroen prøver å kompensere for vridningen selv om hovedrotor ikke går. vet at i de 4in1 boksene som sitter der orginalt så er det en krets som gjør at når trottle er slått helt av så er halen koblet helt ut for å hindre akuratt dette. men vet ikke hvordan man skal få til det i praksis med separat oppsett. skulle gjærne hatt tips om det
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            + diverse små ting

Comment

• TapZ
              • Oct 2005
              • 711

Tyor: Nei, jeg har ikke reversert rudder, mulig jeg må det?

Den gyroen jeg har 2 forskjellige moduser: Standard gain og Head hold.
              For å kunne bruke standard gain må det kobles til en signalkabel til mottakeren (ch5). Hvis den ikke kobles til vil man kun kunne bruke standard gain.
              Jeg gjorde dette i gårkveld, og merket at med denne tilkoblet mottaker oppfører den seg annerledes, når stikka står i midten tar det ca 5 sekunder før halen spinner opp, og da spinner den faktisk opp til max turtall.
              Jeg fikk ikke testet noe særlig i gårkveld, da en halerotor på full gass inne ikke er så populært når samboer prøver å sove i rommet ved siden av. :P
              Frank Thingelstad
              2050 Jessheim

Comment

• TapZ
                • Oct 2005
                • 711

Hmm.. jeg har fortsatt problemer med dette. Gyroen har jeg fått satt opp sånn nogenlunde, men det ser det ut som om jeg ikke har fått satt opp rett kanaler eller mixing. NMår jeg f.eks gir elevator opp/ned synes jeg det ser ut som om rotoren beveger seg "skjevt" og ikke frem/tilbake.
                Er det noen med separat elektronikk på walkera 22 som kunne postet hvilke servoer på hvilken kanal, samt hvilke servoer som må reverseres? er jo utallige muligheter for en som ikke har peiling på dette.
                Frank Thingelstad
                2050 Jessheim

Comment

Working...