Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hitec Eclipse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hitec Eclipse

    Jeg har akkurat kjøpt meg en Caliber 30 med Hitec Eclipse 7 sender. Helikopteret er montert og alt er klart til første flytur med unntak av en ting: Kanal 1 og kanal 2 skulle vært byttet om... Er det noen med kjennskap til denne senderen som vet hvordan jeg får byttet om kanalene uten at det går ut over helikopterprogrammet på senderen? (Jeg prøvde å bytte om servoene på mottakeren, men da ble alt feil...) Jeg gleder meg til tilbakemelding!

  • #2
    Tør jeg spørre hvorfor de to skulle vært byttet om..? Hva er intensjonen liksom? Har eclipse selv men vet ikke hvordan du bytter om (tror ikke det er mulig å gjøre i programmet, arrester meg om jeg tar feil), med mindre du tar av baklokket og fysisk kobler om inne i radioen da. Hvordan dette vil påvirke heliprogrammet kommer selvfølgelig an på om du har vanlig/normal miksing eller om du har eccpm...
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      Denne skjønte jeg ikke. Om kanal 1 og 2 skal byttes, så gjøres dette jo nettopp med å bytte om på servoledningene.
      Det er ikke ett mode problem du har (balanseror på venstre stikke eller lignende)?
      Mode bytter man i hoved menyen om jeg ikke tar helt feil.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Originally posted by Vingemutteren
        Denne skjønte jeg ikke. Om kanal 1 og 2 skal byttes, så gjøres dette jo nettopp med å bytte om på servoledningene.
        Det er ikke ett mode problem du har (balanseror på venstre stikke eller lignende)?
        Mode bytter man i hoved menyen om jeg ikke tar helt feil.
        Nei jeg skjønte det heller ikke... men om det er å reversere kanalene du mener med å "bytte om" så gjør du det i menyen som heter "rev". Dette står beskrevet i manualen. Dette kalles altså å reversere kanalen, ikke bytte om.

        Håper det er reversere du mener og ikke "bytte om" som i å fysisk bytte kanal 1 og 2 da dette i mine øyne (og fingre) blir helt feil...og unødvendig.

        Du får bare beklage om vi ikke forstår hva du mener...vi får skylde på at det er midt på natta

        Det som står om valg av ulike modes er at en da må levere inn radioen for å få byttet til en annen mode... Det eneste det står om det i manualen er oppsett av brytere etc. i de ulike modene.

        Manualen ligger forøvrig også på nettet:
        http://hitecrcd.com/Support/Manuals/...pse7Manual.pdf
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          .... og som alltid når noen nevner Hitec Eclipse og helikopter i samme setning så minner jeg om en bug i mange av Eclipse radioene. Om man vil ha kurver som går fra 0 til 100%, så må de lages fra 0 til 99%. IKKE 100%. Radioen leser 100% som "00", og man får seg en alvorlig overraskelse om man feks. setter 100% på pitchkurven, slik jeg gjorde....

          I en test på hvor fort Raptoren min kunne stige, så gikke den brått med full pitch nedover akkurat når stikken nådde toppen. Dette ble gjenskapt på bakken med enkelhet. Akkurat i det stikken gikk helt i taket gikk pitch til 0%, altså full negativ. En enkel endring fra 0 til 99% løste saken.
          Anders Hauge

          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

          www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
          Byggeblog for Eurosporten
          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

          Comment


          • #6
            Bra du sier i fra, var ikke klar over dette... takk for at du antagelig reddet meg fra å lage padde av raptoren... Hadde nemmelig tenkt å justere den til 100% før neste tur...å så syntes jeg det er artig å smikke venstrestikka frem fra hover litt over bakken.... kunne jo blitt fint...
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #7
              Dere skjønner sikkert at jeg er nybegynner... I monteringsmanualen som fulgte med Caliber`en, er det en step by step instruksjon i hvordan man skal programere Eclipse`en til dette helikopteret. Denne har jeg fulgt helt nøyaktig, men når jeg tester viser det seg å være feil. Problemet er som følger: Når jeg beveger "balanserorstikka" mot høyre/venstre, så legger helikopteret seg framover/bakover. Når jeg beveger "balanserorstikka" fremover/bakover, legger helikopteret seg sidesvis. Hva kan årsaken være?

              Comment


              • #8
                Det høres bare ut som om du har byttet om servoene for roll/nick...

                Virket det ikke om du byttet servokablene i mottakeren på kanal 1 og 2 ??

                Hva ble feil??

                Comment


                • #9
                  Hei!!!
                  Hadde caliber 30 med hitec eclipse selv, og gjorde akkurat om deg (fulgte manualen slavisk) det rare er a hos meg fungerte dette helt perfekt. sikker på at servoene står i riktig på motakeren? (jeg gjorde den feilen selv)

                  ellers så må jeg bare advare mot en "ekstremt" høy delepris på caliberen. Men fly kan den uten tvil

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by esmel
                    Bra du sier i fra, var ikke klar over dette... takk for at du antagelig reddet meg fra å lage padde av raptoren... Hadde nemmelig tenkt å justere den til 100% før neste tur...å så syntes jeg det er artig å smikke venstrestikka frem fra hover litt over bakken.... kunne jo blitt fint...
                    Du kan teste det på bakken først, er kun på eldre Eclipse-radioer den tolker 100 som 0.
                    Morten Smøraas

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Psyko-lefse
                      Du kan teste det på bakken først, er kun på eldre Eclipse-radioer den tolker 100 som 0.

                      Er det noen mulighet for å finne ut av om man har en eldre utgave? Designmessig eller meny-messig?
                      -------------------
                      Lars S. Siggerud

                      Comment


                      • #12
                        Er det en mulighet for at du har glemt gyroeffekten? Bladene skal bevege seg 90 grader "feil" sett ovenfra. Alt etter hvilken retning dette snurrer så skal fremover virke som om bladene vrir seg for å legge helikopteret over til høyre f.eks. Husker vi ikke skjønte helt hva som skjedde etter å ha satt opp et helikopter uten tegning. Etter normal teori beveget alt seg som det skulle, men surret fast til et bord og med motoren i gang kunne en se at alt var 90 grader feil. Vet ikke om dette gjelder alle helikoptere, men gyroeffekten skal fungere på den måten.
                        -----------
                        Bengt

                        Comment


                        • #13
                          det er jo bare å se på swash plata.... den skal bikke den veien du vil at helikopteret skal fly.
                          Espen Melby

                          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by lsigge
                            Er det noen mulighet for å finne ut av om man har en eldre utgave? Designmessig eller meny-messig?
                            Er vel ett ver. nr i menyen hvor man velger modell, men vet ikke hvilke versjoner som har bug'en..
                            Morten Smøraas

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by esmel
                              det er jo bare å se på swash plata.... den skal bikke den veien du vil at helikopteret skal fly.
                              Det trodde jeg også, helt til jeg rota meg borti en Robbe Nova.... Der er det 45 grader forsinkelse mellom swash og hode slik at swashen overhodet ikke beveger i samme retning som rotoren vil.. aner ikke om det er slik på Caliber...
                              Anders Hauge

                              www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                              www.JetsOfBergen.no
                              rc.andersh.com

                              Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                              Byggeblog for Eurosporten
                              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                              There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                              Comment

                              Working...
                              X