Unconfigured Ad

Collapse

Normal og 3D (idle) bryter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lostfields
    • Oct 2004
    • 98

Normal og 3D (idle) bryter

Hei

Jeg testa 3D bryteren min for første gang her om dagen, da jeg antok at det var mye bedre å fly med dette i litt vind og slikt. Uansett er den ganske stabil men ikke fullt så mye når jeg skal prøve å få helikopteret ned fra en upassende høyde, he he...

Da jeg slo denne på i lufta så steg faktisk helikopteret da jeg hovret. Jeg fikk da jojo-effekten da den reagerte som en jojo da jeg kompanserte for dette med throttle-stikka... vel, fikk den ut av runddansen ved å ta på normal-mode igjen. Prøvde den ikke mer enn det.

Mine innstillinger er idag

Normal: Pitch / Throttle = (35, 50, 100) / (0, 65, 100)
    3D: Pitch / Throttle = (0, 50, 100) / (100, 80, 100)

på 3D modus, skal jeg justere pitch'en litt ned for å kompansere for det økte turtallet?
  • Holger
    • Feb 2006
    • 734

hvorfor ikke ha like kurver, bortsett fra throttle i idle up selvfølgelig?
    Anders Bruneberg
    Raufoss

Comment

• Lostfields
      • Oct 2004
      • 98

Jo, men minnes å ha hørt at helikopteret ikke skulle gjøre noe når du satte igang idleswitch bryteren (3D), men det er vel muligens naturlig at den begynner å stige da?

Comment

• Vegabond
        • Jun 2006
        • 1921

Faktisk så skjer det samme til meg og.. helin går enten opp eller ned.. husker ikke helt.. så jeg må passe på å ha litt høyde når jeg switcher over...

Pitch / throttle kurvene er like.. 0-50-100
        3d (throttle 100-50-100)

Skal helin være slik? sier det seg selv? syns det er litt rart...
        ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
        ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
        ~Min Cnc byggetråd #2~
        ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• Holger
          • Feb 2006
          • 734

Hvis kurvene er like, og det eneste som endrer seg er turtallet.....så vil vel helien teoretisk stige...lik pitch og mer turtall vil jo gi mer løft!
          Men viktig at sliderne på radion...på siden eller oppå som på fut 9c......er i senter. På min gamle optic spillte dette meg ett realt puss. Disse sliderne gir deg mulighet til å trimme throttle/pitch uavhengig av hverandre i normal mode, men i idle-up 1/2 har de ingen virkning.
          Så er disse ute av senter kan dette også påvirke ganske kraftig når du switcher til idle-up.
          Anders Bruneberg
          Raufoss

Comment

• Vegabond
            • Jun 2006
            • 1921

ja.. selfølgelig.. turtall.. :P hehe.. tenkte ikke på det.. jeg har max på turtall slidern.. å ca 75 % på pitch slidern.. så .. er godt og fly.. kjenner ikke noe ekkelt.. men nå er jo jeg nybegynner å da.. men når jeg switchet over til idle.. så var det ikke noe mye utslag.. kan prøve å justere litt på slidene.. så få det til å ikke bli noen forandring når jeg switcher...
            ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
            ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
            ~Min Cnc byggetråd #2~
            ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• Holger
              • Feb 2006
              • 734

Jeg har satt opp helien slik at jeg har like kurver i idle-up og normal...mer eller mindre! Ikke riktig så mye negativ pitch i normal mode, og throttle kurve som går fra tomgang til 100%...ellers alt likt!
              Og så er det viktig at linker er satt opp slik at du er mest mulig senterert på swashplata når stikkene er i midtpos....uten trim selvfølgelig. Og EPA bør være så lik som mulig og helst helt lik på begge sider. Dette gir deg linjære bevegelser på servoene og alt blir mer riktig!
              Last edited by Holger; 02-10-06, 09:15.
              Anders Bruneberg
              Raufoss

Comment

• ehaga
                • Feb 2005
                • 1173

Hei,

Kan det være at en del av problemet ligger i at man før et større område for pitch'en, noe som resulterer i at helikopteret blir mer følsomt.

Jeg har inntrykk at det vanligste er å sette opp heliet slik at man hoverer på senter-stikka i Normal, og at man i idle posisjon har 0 grader pitch på senter. Dette gjør selvfølgelig at man må korrigere pitchen når man slår over bryteren.

Eksempel fra min heli :

Normal pitch -6, +9 grader (ca 5,5 grader på senter-stikka)
                Normal throttle (trex) 0,65,65,65,65
                Normal throttle (Raptor) 1650 RPM (governor har kontrollen)

Idle 1 pitch -10, +10 grader (0 grader på senter-stikka)
                Idle 1 throttle (trex) 85,85,85,85,85 (governor har kontrollen)
                Idle 1 throttle (raptor) 1850 RPM (governor har kontrollen)

I Normal er begge helikopterne veldig snill og greie. I idle 1 blir de mer følsom.

Poenget med et slik oppsett er at når man flyr i idle 1 vil man få like mye (positivt/negativt) utslag i vær rettning. Dvs. at i en roll går venstre-stikka like mye utslag fra senter.
                - Erik -

------------------------------------------
                Logo 600SX + 6003D
                Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Holger
                  • Feb 2006
                  • 734

Jeg er ikke uenig, og det er ganske normalt med hover på midtstikke ... men slik jeg ser det utfra mitt ståsted, så har jeg derimot mindre tilvenning når jeg flyr i idleup 1 mtp stikkebevegelser. Jeg har like utslag dvs ingen expo på noen av modene....og på den måten lærer jeg meg å fly med de utslagene jeg skal ha senere. Og min raptor er satt opp ganske så opp mot det som er mulig mtp utslag....og allikevel er den "snill" når jeg flyr.
                  Dette er jo vanskelig nok i utgangspunktet, og når man har tilvendt seg noe kan det være en overgang som er stor for noen når man plutselig skal forholde seg til nye stikkebevegelser.
                  Husk også at det er viktig å ha throttlekurver som er flybare i alle flightmodes i tilfelle governor svikter. Kan være greit å ha mulighet til å redde helien om en slik situasjon skulle oppstå!
                  Jeg mener fortsatt det jeg skrev i forrige innlegg er ett godt utgangspunkt, men det er så klart smak og behag...men det passer godt for meg
                  Last edited by Holger; 02-10-06, 11:16.
                  Anders Bruneberg
                  Raufoss

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

65% throttle på en Trex er lite, da kan ting fort gå en kule varmt.

Jeg prøver å ha 0 grader pitch på midstick uansett mode (50% pitch). Spinner opp heli på bakken til midstick og slår over til idle før jeg tar av. Om jeg ikke har tukla med trimmen så er det eneste som skjer at turtall øker noe, heliet står pent og rolig på bakken.
                    Skjønner ikke poenget med å gjøre det på noen annen måte enn det.

Comment

Working...