Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan redde helikopter ved feil på halerotor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan redde helikopter ved feil på halerotor?

    Jeg har ved et par anledninger opplevd at halerotoren slutter å fungere, noe som resulterte i voldsom spinning rundt-og-rundt og VELDIG vanskelig å få kontroll på helikopteret.

    Som den nybegynner jeg er, har jeg hittil kun tatt det så rolig som mulig med throttle-stikka for å sette helikopteret ned så mykt som mulig. Men det kan fort gå hardt ut over halen bl.a. siden den er i full rotasjon.

    Er det andre måter å oppføre seg på i slike situasjoner som er lurere? Autorotasjon eller noe annet? Kommer kanskje an på hvor god høyde man har osv?

    Forslag mottas med takk!

  • #2
    ville ha gjort en autorotasjon da ja. fordi da vil helikopteret slutte og spinne rundt. grunnen til at helikopteret roterer er fordi kraften på hovedrotorbladene drar det rundt. når man kutter motor kraften så vil hovedrotorene bare spinne rundt fritt. slik at de ikke får nen kraft til og dra heliet rundt.
    Magne 20 År
    www.airfreaks.no

    JR PCM 9XII Synth

    Raptor 50 V2
    Trex 450XL
    Walkera 22E *solgt*

    Comment


    • #3
      Står du i hover og du misser halen er det få muligheter. Full pitch rett opp til 60-70m høyde. Inn med throttle hold, negativ pitch og start auto. Hvis den ikke stopper helt å rotore må du dippe nesen ned å få fart fremover, samtidig som du styrer med aileron til der du vil ha modellen.

      Andre alt er å prøve å sette den sakte ned , men faren for at den tipper er stor.

      Flyr du oppe med god fart er det bare inn med throttle hold også auto.

      Jeg må også si at på ett godt sammenmontert helikopter og riktig ettersyn er faren for å misse halen meget liten.

      Sist dette hendte meg var med an gammel Schulter maskin med piano tråd som driver halen. Igjen med denne løsninger er det viktig at det er montert 100% rett.
      Jan Thore Lygren

      www.f3cnorge.info

      Comment


      • #4
        Kan jeg få lov til å spørre hva autorotasjon er?
        Pål Hodne

        Comment


        • #5
          En auto er en landing med stoppet motor for å si den enkelt. Farten nedover holder bladene i gang om man har negativ pitch på dem mens man daler, så vrir man positiv rett før landing.

          Men, slår det ingen andre at dette kanskje ikke gjelder et heli som kan ta en auto?

          Hva slags heli? Høres ut som et lite med halemotor dette....

          Comment


          • #6
            En autorotasjon er når du kutter motorkraften i luften, og glir helikopteret ned ved å utnytte luften som passerer gjennom bladene til å holde de roterende. Er viktig med litt negativt pitch her, ellers stopper bladene i luften. Når den er nærmt bakken gir man positivt pitch, bremser fallet, og lander helikopteret.

            Dette blir vanskeligere å gjennomføre jo mindre helikopter du har. Hvis du flyr ett lite elektrohelikopter er det svært vanskelig å gjennomføre en autorotasjon.
            Morten Smøraas

            Comment


            • #7
              Helikopteret må ha collective pitch for å kunne autorotere. Når motoren stoppes så vil helikopteret rette seg mot vindretningen fordi dreiemomentet stopper.

              Jeg opplevde at halerotoren stoppa på min Zap en gang. Kronehjulet grep ikke tak i pinion lengre og helikopteret begynte å snurre villt mens jeg fløy forbi. Jeg hadde fart bortover så jeg slo av motoren og autoroterte til en hard landing uten skader. Det er eneste gangen jeg har autorotert et helikopter.

              Comment


              • #8
                Hei,

                Tror det er en glimrende ide å gjøre som Jan Thore foreslår - prøv å få høyde og deretter autorotere.

                Noen helikoptere har en halerotor som går rundt også i autorotasjon. Hvis da du mister halen fordi f.eks. servoen ryker eller gyroen løsner kan halen være like rabiat selv om du kutter motoren - dette fordi halerotoren fremdeles går. Uansett så er det ikke så lett å se hva som er problemet når den spinner rundt så jeg tror det bare er å kjøre på med planen til Jan Thore.

                Noen simulatorer er også slik at hvis du deiser halen nedi bakken så mister du den - bruk da anledningen til å øve på dette. En annen ting som er fint å øve på i simulatoren er å kutte motoren i det du krasjer, eller så fort som mulig etterpå. Det har spart meg for masse penger - chicken dance er kult å se på men du store min å dyrt det kan være
                Last edited by Lorents; 24-11-06, 09:21.
                Hvor er lipoen din a?

                www.airheads.no
                www.bmk-rc.com/

                Comment


                • #9
                  Det er en Zoom/Zap400 det dreier seg om. Altså et lite helikopter. Men det har jo collectiv pitch, så det går nok an å sette opp for autorotasjon... Har så vidt prøvd å øve på dette på simulator, men det er jo ikke akkurat det enkleste for en nybegynner... Allikevel er det sikkert lurt å lære seg til uansett.

                  Ang. autorotasjon generelt: Er det slik at man kun kan "falle" rett ned eller går det også an å flytte helikopteret bortover, f.eks. mot stripa hvis man er langt ute?

                  Comment


                  • #10
                    Du skal vel ha litt fart fremover...

                    Comment


                    • #11
                      Kommer litt an på helikoperet. Det jeg har lest om autorotasjon av en Trex 450 (tør ikke prøve selv enda) er at man skal få den ned raskest mulig, helst rett ned. Og en Zoom/Zap 400 er jo enda mindre, med enda mindre energi under auto, så tror du bør satse på rett ned uansett. Med større helikopter er det ikke noe problem å "gli" det inn hvis det kreves.
                      Morten Smøraas

                      Comment


                      • #12
                        kan ikke noen forklare hva throttle hold bryteren er til?`ligger jo i navnet selfølgelig.. har en eclipse 7. men har lissom ikke satt meg så mye inn i den.. det er vell mange muligheter med den ?

                        Robert.
                        ~Futaba 10C~


                        ~T-Rex 500 v-bar~
                        ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                        ~Min Cnc byggetråd #1~
                        ~Min Cnc byggetråd #2~
                        ~Min Cnc byggetråd #3~


                        ~Trondheim Modellflyklubb~

                        Comment


                        • #13
                          Oki det er vell kanskje en ide å bruke den dah !! kjekt å ha.. men er ikke helt inn på d med pitch å greier.. lissom hvordan får jeg til å sjekke det med pitch grader? må vell sikkert kjøpe ett instrument dah .. ?
                          ~Futaba 10C~


                          ~T-Rex 500 v-bar~
                          ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                          ~Min Cnc byggetråd #1~
                          ~Min Cnc byggetråd #2~
                          ~Min Cnc byggetråd #3~


                          ~Trondheim Modellflyklubb~

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Vegabond
                            Oki det er vell kanskje en ide å bruke den dah !! kjekt å ha.. men er ikke helt inn på d med pitch å greier.. lissom hvordan får jeg til å sjekke det med pitch grader? må vell sikkert kjøpe ett instrument dah .. ?

                            om det er raptor du har så har du en enkel måleenhet på siden

                            http://www.raptortechnique.com/image...hsetting03.jpg

                            eller så kan du kjøpe deg en pitch måler, en pitch måler er nok det beste og mest nøyaktige

                            vet modellers.com? har en fin en, men siden dems var nede når jeg skulle gi deg link! TYPISK!
                            T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
                            Yak 54 m ASP65
                            Depron vrak ;)
                            masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

                            "Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

                            -- Ronny --

                            Comment


                            • #15
                              jess.. skal på stripa i morgen.. kanskje jeg skal prøve en autorotasjon dah .. hehe.. blir spennende det..
                              ~Futaba 10C~


                              ~T-Rex 500 v-bar~
                              ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                              ~Min Cnc byggetråd #1~
                              ~Min Cnc byggetråd #2~
                              ~Min Cnc byggetråd #3~


                              ~Trondheim Modellflyklubb~

                              Comment

                              Working...
                              X