Unconfigured Ad

Collapse

Agresivitet på kontrol utslag?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wavesearcher
    • Dec 2006
    • 85

Agresivitet på kontrol utslag?

Hei, har klart å ta av nå, men lurer på om det er smart å stille ned utslagene på stikka mi. Sånn som den er nå er det ikke mye som skal til før det får store konsekvenser Eller er det bedre å venne seg til den aggressive styringen fra starten?
  • Propepperell
    • Jun 2005
    • 1093

Originally posted by Wavesearcher
    Hei, har klart å ta av nå, men lurer på om det er smart å stille ned utslagene på stikka mi. Sånn som den er nå er det ikke mye som skal til før det får store konsekvenser Eller er det bedre å venne seg til den aggressive styringen fra starten?
    Er vel strengt tatt lurt med små utslag i begynnelsen, enig der.
    Har du mulighet for å programmere din radio kan du stille inn "low"- og "high rates". Da kan du feks starte og lande på low og fly med high i god høyde hvor du har mulighet for å leke litt mer.
    Hvis du ikke har denne muligheten er det lurt å minke utslagen med endpoint adjustment eller hva det heter på din radio.

Peter
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

Comment

• Wavesearcher
      • Dec 2006
      • 85

takk , da prøver jeg det!

Comment

• Propepperell
        • Jun 2005
        • 1093

Ja, du kan jo såklart justere dette på roroverføringene og da...

Peter
        Peter Rahm
        Siggerud
        Cirrus RCFK

Comment

• telecaster
          • Dec 2006
          • 1062

Hvilken radio har du?
          Om du har mulighet for å justere expo på den kan du få utslagene mye "snillere" med 25 - 50% expo. Det gjør at du kan bevege stikkene mere rundt 0 punktet uten at det får store konsekvenser mens du beholder det fulle utslaget ute rundt endepunktene.
          Jeg har ofte rundt 20% expo på flere av kontrollene selv om jeg har holdt på en stund.
          mvh
          /RO

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Jeg setter konsekvent dual-ratene opp på alle modellene mine.

Etter en tur eller to har man følt saken på tenna og gjør en siste justering av max-utslag og dual-rate verdier. Justèr linker til trimmene står nær senter, flytt linker på rorhorn og servohorn slik at du bruker 100% av servovandringen osv. Altså ikke bruk reduserte servoutslag for å kompensere for store utslag! Gir mer slakk i systemet.
            Første takeoff skjer normalt med dualrates på.

I utgangspunktet står mine dual-rater til 60% av maks utslag. Så bruker jeg 10% expo på alle rora på vanlige modeller siden dette faktisk gir nær lineære utslag.
            3D-dertene får normalt 20-30% expo på balanse og sideror mens høyderoret får minst 40%.

Valg av dual-rate og evt expo er en personlig sak som man setter slik det passer egen flystil og smak og behag. En pattern-modell har jeg gjerne satt opp med så små utslag med dualratene på at jeg bruker 3/4 stikkebevegelse for å gjøre en stor loop. Og fullt stikkeutslag for en forholdsvis rask roll.

Siden du snakker om "agressive utslag" regner jeg med du skal opp med en acro/3D-sak...? Selv om man ønsker å fly den heftig er det en befrielse å kunne slå ned utslagene og fly litt rolig på takeoff og landing og innimellom. Må du slite hele tiden for å fly saken har det en tendens til å flikke seg i moder jord.
            Last edited by joo; 30-12-06, 12:37.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Wavesearcher
              • Dec 2006
              • 85

er nybegynner så 3d er ikke så smart enda tror jeg hva mener du med expo?

Comment

• william123
                • May 2005
                • 2330

expo, eller eksponential er en betegnelse for kurver man kan sette opp på radioen slik at stikkene blir mindre eller mer følsom rundt senter. dette gjør at man fortsatt kan ha de samme store utslagene ved full stikkebevegelse, samtidig som modellen er mindre følsom rundt senter på stikken. veldig kjekt til 3D fly. kan også settes opp som omvendt eksponential slik at stikken bli mer følsom rundt senter.
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

Working...