Announcement

Collapse
No announcement yet.

Idleup 1 Raptor 50 JR9x2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Idleup 1 Raptor 50 JR9x2

    noen som kan gi meg no tips så jeg stter dette opp riktig? er litt usikker så det skal bli rett når jeg bytter om til idle up1 så ikke helien tar helt av!
    det er vel sånn at det kun er turtallet som skal være høyere en i normal + at du har +10 -10 pitch?
    T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
    Yak 54 m ASP65
    Depron vrak ;)
    masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

    "Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

    -- Ronny --

  • #2
    Er helt nybegynner selv men kan jo forklare hvordan jeg har gjodt det. For det første det du beskriver er vel idleup 2?

    Jeg har -4 - +10 omtrent på på pich både i normal og idleupp 1 trottlecurva på normal er 20 40 55 75 100 på normal og 40 55 55 75 100 på idleup 1.
    Slik jeg har skjønt det og den erfaringe jeg har med det er at ved å holde motorturtallet selv om stikka går under hover så er heliet mye mere stabilt når du skal senke det nedover fordi du beholder rotorturtallet, Spesielt hvis du er høyt og skal ta det litt fort ned. Og slik jeg har det så når jeg står i hover så skjer det ingen ting når jeg slår over bryteren Jeg gjorde slik når jeg skulle justere det at ved å sette stikka der helien hovrer og flippe bryeren så kunne jeg se at det ingen servoer rørte seg.

    En ting du må passe på, gjelder i hvertfall min radio er at når jeg flipper over den bryteren så kan jeg ha andre utslag og expo instillinger slik at de bør vel også justeres til det samme til du har vent deg til det

    Som sagt er dette hva jeg har blitt anbefalt og om det er helt feil så venligst rett meg
    Last edited by tyor; 06-01-07, 13:01.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Klipper og limer litt fra en annen tråd der jeg skrev litt om dette:

      Bruksområde
      Normal: Hover, sirkel, trekant, landing, enkel fig. 8 ,enkel manøvre helt i startfasen
      Idle up1: full fig. 8, fri flyving og lett 3d med litt økende throttle kurve.
      Idle up2: ALT

      pitch
      Normal: -2 , 4, 9 ( i mange tilfeller flyr folk med 0, 5, 9 på normal )
      Idle up1: -4, 3, 9
      Idle up2: -6, 3, 9 ( som man senere med erfaring gjør til -9, 0, 9 )

      Throttle
      normal: vanlig
      Idle up1: 30, 60,100 ( noe høyerer tomgang pga at ikke motor rpm skal bli for lavt ved nedstigning)
      idle up2: 100, 50, 100

      Som du kan se så er ikke overgangen mellom normal og idle up1 stor. Faktisk nesten ikke merkbar. Men man har mer negativ en til vanlig og kommer til å bli komfortabel med dette. Etterhvert som erfaringen og motet kommer kan man øke turtallet på idle up1 til et litt mer tilnærming av idle up2.

      Når det gjelder turtall så kjører jeg selv 1600 på normal - 1750 på idleup1 og 1900 på idleup2. Her må man gjøre litt som det passer seg - fungerer bra med samme hastighet på begge idleup`ene også.
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

      Comment


      • #4
        takker guttær! da skal jeg hjem å mekke til jeg skal ut å fly i morgen! se om jeg får no greier på det her! er mye man må tenke på! men for loops og roll`s holder det vel med 0 pitch? eller hvordan er det? fior å få en pen roll, er det greit med litt mer negativ da?
        T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
        Yak 54 m ASP65
        Depron vrak ;)
        masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

        "Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

        -- Ronny --

        Comment


        • #5
          Dette er mitt oppsett på Raptorene og Jr 9XII
          Raptorene står rolig i hover når jeg slår over idel bryteren

          Pitch
          Throttel Hold: -5,5 0 +10
          Normal: -5,5 0 +10
          Idel up1: -10 0 +10
          Idel up2: -10 0 +10

          Throttle
          Normal 5,5% INH 30% 40% 45% 60% 100%
          Idel up1:100% 66% 53% 43% 53% 66% 100% (revmax 1750)og 1850
          Idel up2:100% INH INH 100% INH INH 100% (revmax 1900)og 2000
          Amund Gårdhammer
          www.ringerikemfk.com

          Comment


          • #6
            Originally posted by amundrg
            Dette er mitt oppsett på Raptorene og Jr 9XII
            Raptorene står rolig i hover når jeg slår over idel bryteren

            Pitch
            Throttel Hold: -5,5 0 +10
            Normal: -5,5 0 +10
            Idel up1: -10 0 +10
            Idel up2: -10 0 +10

            Throttle
            Normal 5,5% INH 30% 40% 45% 60% 100%
            Idel up1:100% 66% 53% 43% 53% 66% 100% (revmax 1750)og 1850
            Idel up2:100% INH INH 100% INH INH 100% (revmax 1900)og 2000
            Bare noen kommentarer. I første omgang kan man sette opp Idle 2 likt som idle 1. Som nybegynner er det ikke vits å gjøre forskjell på disse. Dersom man er litt usikker kan man ha mindre negativ pitch i idle 1. Da blir heliet litt mindre følsomt, men i grunnen er det like greit å bli vant til det.

            Jeg er blitt vant med å hovre på rundt midtstikka i Normal flight-mode. På raptor betyr dette vel 5,5 grader rundt senter. Med governor ligger vel man på 1550-1600 i RPM på hode.

            I Idle 1 har man 0 grader på midtstikka og ca +/- 10 i min/max. RPM kan variere litt fra pilot til pilot, men jeg tror de fleste ligger mellom 1800 og 2000. Som nybegynner ville jeg lagt meg nærmere 1800 enn 2000.

            Throtle hold man helst ha -5/6 og opp til maksimalt. Noen havner helt opp på +12 grader. Jeg bruker mest mulig lik kurve som Idle 1, men "flater den ut" i bunnen.

            Det som man bør være klar over er at når man vipper idle-bryteren endrer pitchen seg raskt, i mitt oppsett fra 5,5 til 0. I tillegg spinner motoren opp. Da vil heliet synket (mot moder jord) og man må kompensere med positiv pitch. I begynnelsen kan det være greit å starte i Normal flight-mode. Når man har stabil hover, øker man pitchen og legger heliet i FF og så flipper man bryteren. Da vil ikke man merke noe voldsomt til at heliet synker.

            Det fine med dette oppsettet er at når du begynner å gjøre øvelser som loop og rolls, osv. vil du implisitt vite hvor mye negativ pitch du trenger. Enklere forklart dersom du hovrer på 3/4 stikke i idle 1, vil den også hovre inverted på 1/4 stikke. Du vil med andre ord ha like stort utslag til vær side.

            Jeg kan også legge til at noen benytter dual-rate i Normal flight mode, mens man ikke benytter noen dual-rate i idle 1/2.


            Men selvfølgelig er det mye smak og behag rundt dette.
            - Erik -

            ------------------------------------------
            Logo 600SX + 6003D
            Logo 400SE

            Futaba 18MZ

            Comment


            • #7
              Originally posted by ehaga
              Bare noen kommentarer. I første omgang kan man sette opp Idle 2 likt som idle 1. Som nybegynner er det ikke vits å gjøre forskjell på disse. Dersom man er litt usikker kan man ha mindre negativ pitch i idle 1. Da blir heliet litt mindre følsomt, men i grunnen er det like greit å bli vant til det.

              Jeg er blitt vant med å hovre på rundt midtstikka i Normal flight-mode. På raptor betyr dette vel 5,5 grader rundt senter. Med governor ligger vel man på 1550-1600 i RPM på hode.

              I Idle 1 har man 0 grader på midtstikka og ca +/- 10 i min/max. RPM kan variere litt fra pilot til pilot, men jeg tror de fleste ligger mellom 1800 og 2000. Som nybegynner ville jeg lagt meg nærmere 1800 enn 2000.

              Throtle hold man helst ha -5/6 og opp til maksimalt. Noen havner helt opp på +12 grader. Jeg bruker mest mulig lik kurve som Idle 1, men "flater den ut" i bunnen.

              Det som man bør være klar over er at når man vipper idle-bryteren endrer pitchen seg raskt, i mitt oppsett fra 5,5 til 0. I tillegg spinner motoren opp. Da vil heliet synket (mot moder jord) og man må kompensere med positiv pitch. I begynnelsen kan det være greit å starte i Normal flight-mode. Når man har stabil hover, øker man pitchen og legger heliet i FF og så flipper man bryteren. Da vil ikke man merke noe voldsomt til at heliet synker.

              Det fine med dette oppsettet er at når du begynner å gjøre øvelser som loop og rolls, osv. vil du implisitt vite hvor mye negativ pitch du trenger. Enklere forklart dersom du hovrer på 3/4 stikke i idle 1, vil den også hovre inverted på 1/4 stikke. Du vil med andre ord ha like stort utslag til vær side.

              Jeg kan også legge til at noen benytter dual-rate i Normal flight mode, mens man ikke benytter noen dual-rate i idle 1/2.


              Men selvfølgelig er det mye smak og behag rundt dette.
              Når jeg begynte med helikopter våren 2006 så fikk jeg hjelp av ThomasB til å se over oppshette på min litebrukt innkjøpte Raptor og 9x .
              Han satte opp med 0 Pitch med stiken i miten noe jeg har lert meg til å fly med, så hvorfor driver dere å setter opp +5,5 i miten på stika det er jo bare vanskligere når en vipper idle bryteren.

              Jeg setter Raptorene mine opp med likk pitch over miten i alle kurver.

              Men jeg er på langt nær ikke utlert når det er snakk om justeringer av helikoptere
              Amund Gårdhammer
              www.ringerikemfk.com

              Comment


              • #8
                Originally posted by amundrg
                Når jeg begynte med helikopter våren 2006 så fikk jeg hjelp av ThomasB til å se over oppshette på min litebrukt innkjøpte Raptor og 9x .
                Han satte opp med 0 Pitch med stiken i miten noe jeg har lert meg til å fly med, så hvorfor driver dere å setter opp +5,5 i miten på stika det er jo bare vanskligere når en vipper idle bryteren.

                Jeg setter Raptorene mine opp med likk pitch over miten i alle kurver.

                Men jeg er på langt nær ikke utlert når det er snakk om justeringer av helikoptere
                Kun smak og behag. Det eneste argumentet jeg kan tenke på er at JR 9xII har Hover pitch trim og Hover throtle trim og etter hva jeg har forstått så fungerer disse når stikka er i senter. Jeg har aldri rørt disse, så jeg skal ikke si noe sikkert her. I stedet ander jeg heller heliet og justerer dette riktig uten å bruke disse.

                Uten at jeg har peiling på det, så er det mulig at dette stammer fra F3C miljøet !!
                - Erik -

                ------------------------------------------
                Logo 600SX + 6003D
                Logo 400SE

                Futaba 18MZ

                Comment


                • #9
                  Originally posted by ehaga
                  Kun smak og behag. Det eneste argumentet jeg kan tenke på er at JR 9xII har Hover pitch trim og Hover throtle trim og etter hva jeg har forstått så fungerer disse når stikka er i senter. Jeg har aldri rørt disse, så jeg skal ikke si noe sikkert her. I stedet ander jeg heller heliet og justerer dette riktig uten å bruke disse.

                  Uten at jeg har peiling på det, så er det mulig at dette stammer fra F3C miljøet !!
                  Jeg har programert vekk den funksjonen på mine radioer når jeg syntes det var litt lett å subbe med seg trimbryterene på siden av radioen
                  Amund Gårdhammer
                  www.ringerikemfk.com

                  Comment

                  Working...
                  X