Unconfigured Ad

Collapse

Stikkedødgang med GY401 og GY611?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kingfisher
    • Feb 2006
    • 833

Stikkedødgang med GY401 og GY611?

Da jeg satte opp T-Rex 450 med 401 gyro, la jeg merke til at det var mye dødgang på siderorstikka. Ved halvt utslag h/v så fikk haleservoen fullt utslag.
    Den gang søkte jeg i ulike forum og "tilstanden" var kjent men uten at det var noen løsning på det, etter det jeg kunne finne.

Nå setter jeg opp en 600 med 611 gyro og oppdager at det samme er tilfelle med dette oppsettet, og det bare ved å koble det hele sammen, før noen justeringer er gjort i det hele tatt.
    Radioen er en Fut. 9HCPS.

Skal virkleig være slik, at stikka ikke har noen funksjon i ytterkanter? ca. 50% av utslaget er dødt.
    PS. Alt av trim/subtrim er resatt.

Stein
    Last edited by Kingfisher; 07-01-07, 11:26.
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

Når gyroen er innstilt i Head-Hold, eller AVSC som det heter på Futaba-språket så får du bare utslag på servoen frem til ca. halvt stikkeutslag. Grunnen er at i Head-hold moduset så er servo-utslaget resultatet av gyroens forventede vinkelforandring pr. tidsenhet. I Normal-mode så er gyroen kun en reguleringsfunksjon som hjelper til å holde halen stille.

Altså, når du har litt utslag på stikka i HH og modellen din står stille på bordet så forventer gyroen en rotasjon av helikopteret. Når denne rotasjonen uteblir så går haleservoen i fullt utslag. Om du nå roterer helikopteret så vil du se at haleutslaget blir gradvis mindre og mindre helt frem til helikopteret har den posisjonen som stikkeutslaget tilsier.
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

Comment

• Kingfisher
      • Feb 2006
      • 833

Takk for oppklaringen. Da er det et "ikke problem".

Stein

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Vel det er en sak til som spiller inn her og det er hva limit er satt til på din gyro. Om du bruker en lang servoarm, f.eks. rundt 10 mm så må du skru ned limit mye så du ikke får binding. Så vidt jeg har registrert medfører det at servoen bare reagerer så lenge du ikke kommer til limiten. Jeg har 2 401er i bruk i 450er og bruker 5 mm servoarm og limit på 100. Mine servoer reagerer på hele stikkevandringen. Bruker du 10 mm arm så har du fullt utslag ved halv stikke på en 450, dette gjelder ikke på f.eks. en R50 eller TRex 600 der man fortsatt kan ha limit på omtrent 100 med en 10-12 mm arm.

Comment

• Minibønna
          Administrator
          • Oct 2005
          • 390

Originally posted by Tintin
          Vel det er en sak til som spiller inn her og det er hva limit er satt til på din gyro. Om du bruker en lang servoarm, f.eks. rundt 10 mm så må du skru ned limit mye så du ikke får binding. Så vidt jeg har registrert medfører det at servoen bare reagerer så lenge du ikke kommer til limiten. Jeg har 2 401er i bruk i 450er og bruker 5 mm servoarm og limit på 100. Mine servoer reagerer på hele stikkevandringen. Bruker du 10 mm arm så har du fullt utslag ved halv stikke på en 450, dette gjelder ikke på f.eks. en R50 eller TRex 600 der man fortsatt kan ha limit på omtrent 100 med en 10-12 mm arm.
          Men da igjen får du vel en servo og en gyro som må jobbe mye mer, som til slutt vil ta rotta på servoen din.
          Tor Henrik Hernes

Comment

• Tintin
            • Jan 2005
            • 4631

Hæh?
            Hvorfor skulle den ta kvelden fortere om den får en lettere jobb?

Comment

• Minibønna
              Administrator
              • Oct 2005
              • 390

Originally posted by Tintin
              Hæh?
              Hvorfor skulle den ta kvelden fortere om den får en lettere jobb?
              Fordi den må vandre dobbelt så langt hvis du har en arm som er havlparten av lengden, dette er vel enkel geometri!?
              Hvis den må vandre dobblet så langt så får du mere drift på servoen. På en slik høyprestasjons servo så skulle man tro at det faktisk spiller en rolle?
              Tor Henrik Hernes

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Ville tro det er en mindre jobb slitasjemessig å vri seg dobbelt så langt med halv last enn tvert om.
                I og med at du har mindre pitch variasjon med samme utslag så har du også bedre "oppløsning" og det burde føre til mindre behov for korreksjoner, det gir i allefall ikke så lett logring med vanlige servoer.
                En 9650 som er digital og mye sterkere enn haleservoene som vanligvis brukes kan nok godt kjøres med lengre arm uten at det gir negative effekter.

Lorents om du leser, hvor lang arm har du på dine, de ser jo ut til å funke svært godt...

Husk jeg snakker nå om TRex 450......ikke en Raptor eller hva som skal brukes med den 611n

Comment

Working...