Announcement

Collapse
No announcement yet.

Futaba 9c synth vs JR 9x2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Futaba 9c synth vs JR 9x2

    Hei!

    Har stilt dette spørsmålet før, men spør nå igjen for dypere mening. Hvilken sender er egentlig best til helikopter av disse to? Det står jo på elefun at
    JR 9x2 er en heli-radio. Jeg vet ikke hvordan det er med 9c. Det står også at Jr 9x2 inkluderer 140 graders ccpm-miksing, noen fordeler/ulemper med det? Jeg trenger egen lader til sender, ikke sant?
    Last edited by Mathias; 16-02-07, 17:16.
    Mathias
    Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

  • #2
    radio

    Hei hei!

    De er begge fine helikopterradioer. Begge har støtte for helikopter,fly å segl. 140 graders ccpm miksing er noe som kun finnes på JR Vigor/Vibe (som jeg vet) pluss at man får ombygningskit til noen andre. For og benytte 140 grader systemet på disse (man kan også velge 120) må man ha JR (tror faktisk også Futaba 14 MZ/12Z støtter dette). Man må ikke ha noen egen lader! Det smarteste er og kjøpe seg en grei computerlader som lader alt. så trenger du bare en ladekabel til radioen (Futaba og JR har forskjellige kabler).
    -Futaba 14 MZ
    -2 JR Sylphide 90 med Funtech Staysee kropper
    -Robbe Futura Nova
    -Robbe Futura Contest
    -Schlüter Champion
    -Schlüter Mini Boy
    -Schlüter DS22
    -Century Ninja ProMaster
    -TSK Mystar 46
    -X-Cell 40
    -Ikarus Piccolo
    -ZN Line Synergy
    -BVM Aggressor
    -Cheveron 60 på flotører
    -Yoshioka Model Factory Viking 40
    -Donut models Nexus
    -noen biler og båter

    Comment


    • #3
      Hei Mathias,

      Tror du vil få mye "smaken er som baken" her, etter det jeg har skjønt går disse senderne for å være relativt likeverdige. Futaba 9C Super kommer i 2 versjoner, en som er "heli-versjon" (9CHP) og en for fly (9CAP), der førstnevnte kommer med smooth throttlestikke og sistnevnte med "ratchet" på throttle.

      140-graders CCPM benyttes etter det jeg kan se, kun i et fåtall helikoptre. De mest vanlige er mekanisk miksing (ThunderTiger Raptor, JR Airskipper, JS TianZi), mens Synergy N9, alle JR sine heli, og kommende Avant Aurora benytter 120-graders CCPM, disse to virker å være de mest vanlige.
      Futaba 9C Super støtter imidlertid også 140-graders CCPM, ref. brukermanualen, så uansett hvilken radio av disse du velger, vil du nok kunne fly så godt som alle RC-heli du finner på markedet i dag.

      Vil jo også nevne Spektrum DX7, en rimelig radio som har kommet som en "hit" som mange piloter går over til, og er verdt et søk på forumet her før du bestemmer deg for radio.

      Det følger med en standardlader til senderbatteri på ihvertfall Futaba 9C, sikkert også JR 9xII også. Dette er imidlertid ikke hurtiglader, så du må påregne 12-24 timers ladetid på batteriet. En hurtiglader som f.eks. denne vil på sikt være verdt investeringen.


      Sitat hentet fra en av de som står bak Avant Aurora vedr. 140-graders CCPM:
      I have done extensive analysis and research and actual tests on this.
      With today's servos there isn't much of a difference in response time and when doing maneuvers that use them in a 360 degrees fashion such as when stirring the stick while doing piroflips there is an unbalance in the way the aileron response tries to be faster but less powerful (less leverage from a smaller distance between left and right balls).

      I have noticed in flight that the speed under load is more dependent on torque than on servo rated speed. When I did tests on it I noticed that shortening the distance between the left and right balls lowers the applied torque considerably and you could tell under heavy load like when a head is setup in super-active mode so I went back to 120 and was happy again. Another side effect I noticed was that there was also less resolution on the aileron.

      From the tests I did my opinion is that the 120 degree presents a much more balanced torque application from an equally 120 degree spaced torque distribution between the three support points that balances this torque effects much better with today's servos.

      Augusto.
      Håper det ga deg noen svar du leter etter.
      -//\_____________
      // Steinar Forshaug
      / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
      www.mikronor.no
      Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

      Comment


      • #4
        Noen av disse som er helikopter-radio?: Siden finnes ikke

        Siden finnes ikke

        Betyr "ratchet" stikke at det er hakk på stikka?
        Last edited by Mathias; 17-02-07, 15:58.
        Mathias
        Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

        Comment


        • #5
          9c super

          Alle 9c super radioene har helikopter meny! 9c synth har muligheter for å velge kanal på radioen.

          Ratchet er at throttle stikken har hakk slik at den får punkter den står i. Dette kan som regeles justeres slik at den blir trinnløs eller svakere ved å åpne radioen.
          Lars Norberg

          Comment


          • #6
            Skriv som kommentar når du bestiller, at du vil ha heli-versjonen uten "ratchet", så slipper du å bruke tid på å tilpasse throttle-stikka selv.

            Men som Lars også nevner, så kan fly-versjonen tilpasses ved å åpne radioen, så det er ingen krise om det er denne du får tak i. Det følger typisk med en glatt metallfjær som du bytter ut med den med "hump" i. Byttet tar ca 10-15 minutter inkl. justering av stramheten.

            Bestemt deg for Futaba 9C?
            -//\_____________
            // Steinar Forshaug
            / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
            www.mikronor.no
            Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

            Comment


            • #7
              Er ikke helt sikker på om det blir 9c eller 9x2. Tror jeg vil ha "ratchet" på throttle siden det er det jeg er vant til fra før av. Ingen av radioene som er litt bedre enn den andre da? Bare bitte litt? Synes at valget er fryktelig vanskelig siden dere sier at de er helt like. Har 9x2 "ratchet" stikke på throttle?
              Mathias
              Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

              Comment


              • #8
                hva slags radio er det du har brukt til nå?
                tror ikke det er lurt å ha "ratchet" på throttle når man flyr helikopter. kan bli vanskelig å finne et punkt hvor helikopteret hovrer stabilt.
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment


                • #9
                  Har brukt en Walkera-radio til nå med ca 32 hakk. Har jeg misforstått det med ratchet stikke? Vil ikke "ratchet" stikke si at det er maaange hakk som på Walkera-radioen da?
                  Mathias
                  Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                  Comment


                  • #10
                    joda, det er mange hakk, men er du uheldig så kan det være enten opp eller ned fins sikkert også andre ulemper/fordeler med ratchet til heli flyging som jeg ikke vet om.
                    grunnen til at jeg spurte hvilken radio du hadde brukt til nå var at man venner seg til de forskjellige menyene og hvordan ting fungerer på "sitt merke". og når man først har vendt seg til noe, skal det litt til før man kan venne seg av med det
                    William Jul Ringkjøb
                    Bodø MFK

                    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                    Comment


                    • #11
                      Jeg flyr Realflight G3.5 og der er det "ratchet" stikke på throttle. Hva mente du med dette?:men er du uheldig så kan det være enten opp eller ned.
                      Er det "ratchet" på JR 9x2? Hm...skulle da tro at det blir lettere å finne et punkt hvor helikopteret hovrer stabilt med "ratchet" på throttle.
                      Last edited by Mathias; 17-02-07, 18:57.
                      Mathias
                      Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                      Comment


                      • #12
                        Når du hovrer et helikopter, vil du fortrinnsvis ha en glatt throttlestikke, da du kontinuerlig må kompensere med mikroskopiske bevegelser for å holde helikopteret stødig, og kompensere for varierende vindstrømmer. Med "ratchet" vil du alltid ha mellomstegene mellom hakkene, som du rett og slett ikke får brukt effektivt, og helikopteret vil nesten alltid bevege seg opp- eller nedover.

                        Du nevner RealFlight. Jeg har dyttet en fuelslange innsatt med grease for plastdrev, over ratchet-blikkplata på RF-radioen min, mye bedre. Du kan prøve dette selv, og finne ut forskjellen, men jeg er ikke i tvil om at når du først har flydd noen turer med glatt throttlestikke, vil du ikke tilbake.
                        -//\_____________
                        // Steinar Forshaug
                        / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
                        www.mikronor.no
                        Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

                        Comment

                        Working...
                        X