Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp med med csm sl 420.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp med med csm sl 420.

    Hei.
    Har kjøpt meg et Js 50 heli med hitec servoer og mottager og en csm sl 420 gyro.Jeg får ikke til og sette opp gyroen og fikk tips fra IMPX AS og prøve dette forumet.Er helt fersk i hobbyen så det har blitt en del mas på "fagfolk". Har en Futaba T9CP Super radio.Håper noen har noen gode råd til meg,helst detaliert.På forhånd TAKK.......

  • #2
    Har du manualen?
    Er det noe spesielt du lurer på, eller er det "alt"?
    Anbafaler i hvert fall at du setter deg godt inn i manualen først, for så å heller spørre konkrete spørsmål, tror du får bedre svar da.

    Er klar over at det ikke er lett å spørre om ting en ikke vet en skal/bør spørre om. Men hvis du beskriver hva du har gjort så langt så vil det være enklere å få målrettet hjelp.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      JURAGANTOGEL88 | Daftar Situs Toto Online & Situs Togel Online Indonesia

      Står en del info her.
      Mvh
      Bjørn Tore Espevik

      Team Visa...

      Comment


      • #4
        Skal prøve da.
        For det første så syns jeg at servoen reagerer tregt,prøvde direkte fre mottakeren å da var den kjapp og fin.Når jeg kjørte inn motoren så slo flutselig halebommen voldsomt ut til høyre.Heldigvis så hadde jeg satt fast helien,dette skjedde enda en tur når en kompis hjalp meg.Dette var med head holding.Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal starte programeringen av gyroen.

        Comment


        • #5
          Det står i manualen hvordan du programmerer gyroen... og evnt. hva du gjør dersom du ikke kommer inn i setup'n. Det siste står også i linken du fikk av heliman.

          Innkjøring av motor kan du gjøre mens du hovrer, ingen grunn til å stroppe den fast. Bare kjør den rikt.
          Klarer du å/vet du hvordan du justere motoren så den går slik den skal?

          Vet du hvordan du justerer gain i radioen?
          Vet du hvordan du ser om gyroen virker riktig vei?

          Dersom gyroen virker feil vei vil helikopteret begynne å snurre så fort det mister friksjonen mot underlaget = skummelt og ofte dyrt!

          Bare forbered deg på at det er en del å sette seg inn i.
          Manualene er alfa og omega og bør være med over alt.
          Det tar litt lenger tid å gå den riktige veien men det finnes desverre ingen snarveier det er verdt å ta i denne grenen av hobbyen. Følg manualen og fortell hva du gjør og hva som skjer, evnt. ikke skjer. Det er mye enklere å svare deg på det du lurer på da.

          Har du en klubb i nærheten?
          Noen du kan møte og fly sammen med, som har peiling på helikopter.
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            Quicksetup....

            Originally posted by Heliper74
            Skal prøve da.
            For det første så syns jeg at servoen reagerer tregt,prøvde direkte fre mottakeren å da var den kjapp og fin.Når jeg kjørte inn motoren så slo flutselig halebommen voldsomt ut til høyre.Heldigvis så hadde jeg satt fast helien,dette skjedde enda en tur når en kompis hjalp meg.Dette var med head holding.Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal starte programeringen av gyroen.

            1: Rett etter at du har slått på gyroen, skru av og på gain/gyro bryteren på radioen et par ganger. ( Innen de første 2-3 sekundene, før gyroen har bootet opp skikkelig.) Gyroen vil kjøre halerotoren fra side til side et par ganger for å vise at den er i programmeringsmodus.
            2: Nå er du i "reverserings modus". Sjekk om høyre og venstre rudder fungerer rett vei. Hvis det gjør det, ta stikken helt til venstre og tilbake til midten igjen. Ta så gain/gyro bryteren av og på igjen. Gyroen vil kjøre servoen fram og tilbake en gang for å bekrefte, og gå videre til neste steg.
            3: Digitalservo/standard servo modus. Når du tar stikken til høyre og venstre, vil DS lyset gå av og på. Lys på = digital servo, lys av = standard servo. Skru av og på igjen gainbryteren på senderen når du har valgt. Gyroen vil igjen kjøre servoen frem og tilbake for å bekrefte, og gå videre til neste steg.
            4: Servo "travel limits". Ved å holde stikken til høyre eller venstre, kan du nå bestemme hvor langt servoen skal gå til en av sidene. Skru av og på gain bryteren på senderen for å bekrefte, så gjør du det samme igjen for å bestemme hvor langt servoen skal kunne gå andre veien. Igjen, bekreft men gain - av og på, gyroen vil kjøre servoen 2x frem og tilbake for å vise at programmeringen er ferdig.

            Skru av gyroen/elektronikken i min. 5 sek. før du nå starter den igjen. Nå er den programmert!
            John Kenneth Ellingsen
            Haugaland Modellklubb

            SD/TT Extra 260 30% - RFM Surprise XII - PA Katana MD - Phoenix Spitfire 40
            Top Flite Cessna 182 ARF Gold - masse EDF +++

            Comment


            • #7
              Hei.
              1000 takk for tipsene,jeg har satt meg inn i en god del, men denne gyroen skjønte jeg lite av ja.Har kun en mann i klubben som flyr heli.Han har kun brukt futaba gyroer.Men jeg har allerede skjønt mye etter svar fra dere,og skal prøve imorgen.Blir helt sikkert flere lure spørsmål fra meg.

              Comment

              Working...
              X