Announcement

Collapse
No announcement yet.

Throttle oppsett futaba 12Z

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Throttle oppsett futaba 12Z

    Jeg har nettopp slått kloa i en futaba 12Z etter mange år med JR.

    Og det jeg ikke helt forstår er dette med throttle oppsett. Throttle trim påvirker (tilsynelatende ihvertfall) ikke kurvens nederste punkt. Og er det slik at man setter opp futaba'en med throttle trim sentrert og justerer ATV til tønna er HELT stengt ? Hvordan gjør man det da med tomgangsjustering ? Beveger throttle trim nesten opp til "toppen" ?

  • #2
    jeg justerer tomgagen med atv og med motoren på tomgang, har alltid gjort det slik, adri brukt trimmen.

    Comment


    • #3
      På 14mz så bruker jeg trimmen og har trottle cut på H (fjerbelastet bryter)
      Er trimmen aktivert? Du kan flytte om på hver eneste knapp/trim og ha dem til og fungere på hva en måtte ønske.
      --
      Mvh
      Rohnny Stormo

      -----------------------------------------
      TowCobra (Hirobo) + Futaba 14mz selges.

      Comment


      • #4
        Hello
        På Futaba-radioene så flyttes ikke punktene i eks throttlekurvene om man brukes trim, etc. Det har du jo oppdaga. -Alle funksjoner er ganske fristilt fra hverandre i så måte.

        Dette med verdi på ATV og hvordan throttletønna står avhenger jo av geometrien mellom servoarm og throttlearm, men det du kan gjøre er å heve det laveste punktet på Throttlecurven noen prosent, da vil du kunne bruke trimmen helt til bunn.

        For ThrottleHold som settes throttle i 50%, så er jeg usikker på hva som skjer. Hva står Position-verdien til i Idle-menyen på ThrottleHold til? Og du har huska å kun enable ThrottleHold-Idle i flightcondition ThrottleHold? (ehhhh, var det forståelig tro...)

        Som en generell betraktning for både 14MZ og 12Z så har Futaba separert det som kalles FlightConditions helt ifra andre funksjoner. Det vil si at selv om man setter opp en FlightCondition "Hold" (på samme måte som Norma-Idle1-Idle2-etc), så må man i tillegg enable ThrottleHold-funksjonen i menyen for at throttle skal settes til tomgang/cut.
        -Hvis ikke så har man faktisk en koselig throttle-kurve i ThrottleHold.......

        Også dette med Group/Single -settingene for de fleste funksjonene er en liten "terskel" å jobbe seg igjennom. Funksjonen med å kunne gruppere eks pitchcurvene til å gjelde alle flightmod'ene er ofte bra, men kan også lage litt krøll.

        Mvh,
        Rune J
        14MZ

        Comment


        • #5
          Originally posted by LN-TAL
          så med andre ord må du da også inn i ATV menyen når du skal stoppe motoren ?
          bruker trottlecut til og stoppe motoren.

          Comment


          • #6
            Hei igjen.
            Ja throttle-cut er alldeles glittrende til å stoppe motoren med, spesielt når alle trimmene er digitale.
            Men, også throttle-cut trenger et område å jobbe på, slik at hvis man ikke passer på ATV-settingene, så virker ikke denne cut'n særlig (på samme måte som trim da ikke virker).

            Futaba har jo endra litt på filosofien i oppsett av sender ifm de nye 14MZ og 12Z radioene og faktisk gjort dem om mulig enda friere mhp oppsett og muligheter (eks at FlightMode's er helt fristilte fra alle andre menyer/funksjoner, og at alle typer kurver kan brukes fritt i absolutt alle mixere/menyer og funksjoner man kan trenge en kurve).
            For å avhjelpe alle mulighetene, så har Futaba innført dette med Group/Single hvor Group er default på det alle meste av funksjonene. Dette betyr jo at man selv må inn og sette Single i de Flightmode's man ønsker ulik setting i forhold til de andre.
            -Dette og Gyro-/Governor oppsett er det som oftest lager litt krøll.

            Mvh,
            Rune J
            14MZ

            Comment

            Working...
            X