Unconfigured Ad

Collapse

Problem med Gy 401 og JR 9xII

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lbjordal
    • Nov 2006
    • 27

Problem med Gy 401 og JR 9xII

Sitter å tester hurricanen på benken her for å plukke vekk feilkjelder.

Etter at gyro er koblet mellom servo og mottaker får eg ikkje lenger servofunksjon gjennom hele stikkebevegelsen på radioen. (Kun 1/3 til kvar side for senter)

Skal det vere slik? Kan ikkje huske det var slik på Rexen

Lars Olav
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Mener du at du har fullt utslag etter 1/3 vandring på stikka eller at du bare får 1/3 utslag på roret ved fullt stikkeutslag?

Det første er normalt, særlig i HH, nr 2 er limit som er satt feil på gyroen
    Last edited by Tintin; 18-04-07, 20:15.

Comment

• Lbjordal
      • Nov 2006
      • 27

Nr1

Takk for oppklaring.

Var en tur ut å testa, men er framdeles noe galt, når helikopteret blir "lett" på meidene får det plutselig en voldsom vibrasjon og halen slår så ut 20-25 grader. først eine vegen så den andre. Om det skyldast feil med gyroen slik at den plutselig gir pitch eller om det skyldast vibrasjonar er eg usikker på.

Har satt gainen til 70% limit ca 90.

Lars Olav

Comment

• Skauber
        • Mar 2007
        • 73

Høres nesten ut som om du burde ha reversert funksjonen til gyroen..

Lars

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Om retningen på gyroen er feil så pleier ikke heliet å logre på den måten men snarere gå inn i en voldsom spin, men du får jo selvsagt teste både at stikke funksjonen går rett vei og at gyroen kompenserer rett vei.

Stikke funksjonen tester du jo lett ved å bevege stikka, sette den i rate når du driver med dette.
          Gyro funksjonen tester du ved å ta tak i halen og vri heliet og så sjekke hvilken vei den kompenserer.

Comment

• Lbjordal
            • Nov 2006
            • 27

Helikoperet vil som du sier få en stadig raskere spinn dersom reverseringa på gyroen er feil. Dersom reversering av ror kanalen på radioen er feil vil feilen kun bli at en flyr halen av helikopteret. Dette virker slik det skal.

Etter litt research på forum ser det ut til at for høy gain er bakgrunnen for slike problem. Sjølv trur eg ikkje dette kan vere grunnen fordi gainen allereie er relativ lav....

Lars
            Last edited by Lbjordal; 18-04-07, 21:06.

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Verdiene for en 401 og en 611 virker ikke som de kan sammenlignes. For meg høres 70% helt normalt ut. Ligger i det leiet på alle 4 401ene jeg bruker og det funker.

Her er det jo interessant om vi snakker %en som står på skjermen eller virkelig gain også....om gyroen er på kanal 7 på den radioen og skjermen viser 70% så har du 40% reell gain i HH siden skalaen for HH går fra 51-100.
              Bruker du ATV på kanal 5 så er %en på skjermen reell.

Går linken til halen 100% glatt og hvilken servo har du?
              Hvor lang arm har du på haleservoen?
              Det kan være vibrasjonene som forstyrrer gyroen.
              Hva slags vibrasjoner snakker vi om, høyfrekvente fra halen eller litt lavere som skyldes at bladene ikke har rettet seg helt ut?
              Prøv å løsne/skru til bladene litt + øk evt turtallet du kommer opp i før den løfter slik at du er sikker på at bladene er på linje.

Du har ikke satt en stor delay?

Comment

• Tom Erik
                • Feb 2004
                • 1601

Hvor mye er egentlig 70%?????

Om utgangen på senderen går fra 0-100% så blir 70 det samme som 40% gain. (50% på senderen i dette tilfellet er 0% gain)

Eller om utgangen går fra -100% til 100% så blir 70% på utgangen det samme som 70% gain i HH.

Går sender-utgangen fra -150% til 150% så er da -70% på utgangen det samme som 47% gain i gain(normal)-modus. Se vedlegg for komplett tabell.

Altså, man kan ikke sammenligne gain direkte uten først å ha forsikret seg om at betingelsene er det samme.
                På en 601-gyro så er det normalt med 35-40% gain. På en 401 så er det normalt med 65-80 gain. Dette forutsetter at servo-armene er standard lengde, altså ca. 12mm. Lengre armer skal ha mindre gain.

Og som nevnt tidligere her, så er det helt normalt at servobevegelsen ikke følger stikka når gyroen er i HH-mode. I HH modus så måler gyroen vinkelforandring pr. tidsenhet og når modellen står på bakken og du drar litt høyre-sideror, men modellen fortsatt står stille, så vil gyroen kjøre servoen til maks-utslag i håp om at modellen skal reagere. Dette ser rart ut på bakken, men når du flyr så fungerer dette utmerket.
                Attached Files
                Last edited by Tom Erik; 19-04-07, 07:34.
                Tom Erik Smedal
                www.artistic3D.net
                www.photopia.no

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

Originally posted by Tom Erik
                  Hvor mye er egentlig 70%?????

Om utgangen på senderen går fra 0-100% så blir 70 det samme som 20% gain. (50% på senderen i dette tilfellet er 0% gain).
                  Mener du ikke 40%?
                  (50=0, 60=20, 70=40 osv...)
                  Tror det var deg jeg lærte dette av

Comment

• Tom Erik
                    • Feb 2004
                    • 1601

Originally posted by Tintin
                    Mener du ikke 40%?
                    (50=0, 60=20, 70=40 osv...)
                    Tror det var deg jeg lærte dette av
                    Jo, skriveleif.... rettet opp nå
                    Tom Erik Smedal
                    www.artistic3D.net
                    www.photopia.no

Comment

• Lbjordal
                      • Nov 2006
                      • 27

[QUOTE]Går linken til halen 100% glatt og hvilken servo har du?[QUOTE]
                      Etter mine begrep går halen helt fint, har desverre begrenset erfaring så eg vil prøve med litt olje før neste tur.

[QUOTE]Hvor lang arm har du på haleservoen?[QUOTE]
                      Ca 11-12mm

[QUOTE]Det kan være vibrasjonene som forstyrrer gyroen.
                      Hva slags vibrasjoner snakker vi om, høyfrekvente fra halen eller litt lavere som skyldes at bladene ikke har rettet seg helt ut?Prøv å løsne/skru til bladene litt + øk evt turtallet du kommer opp i før den løfter slik at du er sikker på at bladene er på linje.[QUOTE]
                      Tok med heliet til noen her lokalt, de mente hovudrotorbladene var for løse, så de ble strammet, Før dette hadde eg sjølv flydd noen pakker uten problem. Må prøve å løsne de litt igjen.

[QUOTE]Du har ikke satt en stor delay?[QUOTE]
                      Har satt delay til null

Håper på bedre vær snart, I dag har det komt 15cm nysnø og tidligere i kveld regnet det.

Lars
                      Last edited by Lbjordal; 19-04-07, 20:06. Reason: Ble ikke helt bra denne quotinga

Comment

Working...