Announcement

Collapse
No announcement yet.

REVMAX på futaba ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • REVMAX på futaba ?

    Har satt opp 12Z'n min nå slik at jeg er noenlunde snart forhåpentlig sånn passe fornøyd på raptoren min. Men det jeg ikke har fått helt til enda er turtall på rotoren.

    I normal kurven sliter jeg litt med at turtallet er behaglig lavt når jeg løfter, men om jeg bruker litt mere stikke enn hover (som er 3/4 for min del) så virker det som om den "henter" turtallet, og dette faller da ikke om jeg drar av til hover (eller litt under) igjen. Jeg mistenker dog at jeg må forsøke å minke gassen over hover, og øke pitchen på samme stedet.

    Men nok om det, det er ikke spm'et. Spm'et er oppsett av REVMAX på futaba. Jeg har brukt EPA kalkulatoren til modelavionics, og for turtall på 1850 og 2000 rpm så gir den meg settinger op henholdsvis ca 57 og 67%. Jeg satte så inn disse tallene i "governor" siden på futaba'en. Når jeg så slo over til idle 1 (57 % setting) så falt turtallet noe fryktelig, det var jo såvidt rotoren putra rundt. Og altfor lavt til å fly med, tviler på den hadde holdt seg flygende i det hele tatt med det turtallet, selv med maks pitch. På idle 2 (67%) så hjalp det noe, men dette er ikke 2000 rpm, det er jeg ganske sikker på.

    Jeg kjører nå på 75% og 80%, og det virker mere fornuftig, selv om turtallet fortsatt ikke virker veldig høyt. At det er 2000RPM på idle 2 tror jeg nesten er bare såvidt.

    Hva bruker dere andre med lignende radioer ? Hvilke tall altså.

  • #2
    Prøvde også kalkulatoren fra modelavionics, men fikk alt for lave EPA verdier. Bruker nå EPA på 64% og 81% som gir ca 1600 og 1900 RPM. (Bruker Spektrum DX7)
    Geir G
    -----------------------------
    T-Rex 600N Pro VBar
    Raptor 50 Titan
    T-Rex 450SE
    Spektrum DX7
    -----------------------------

    Comment

    Working...
    X