Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multiplex på Lama

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Multiplex på Lama

    Hei!

    Lurer på om noen kan hjelpe meg med en liten sak!

    Jeg har en Multiplex Cockpit MM computerradio som jeg tenkte skulle få æren av og styre en E-Sky Lama!

    Hvis jeg kjører radioen i Mode 2 uten noen form for mix blir alikevel throttle og "sideror" på motsatt akse.
    Kan selfølgelig koble om inne i senderen, men det blir en dårlig løsning.

    Er det noe lurt jeg ikke har tenkt på, eller skal jeg bare skrinlegge prosjektet?

    Jeg er helt på nybegynnerstadiet men har allerede klart og anskaffe 3 helikoptere!
    Lama, Walkera Dragonfly #4 og en Hornet II.
    Kjøpte først Hornet'en men skjønte fort at det ville bli dyrt og lære seg og fly med den og la det litt på hylla.
    På impuls ble det en Dragonfly (som jeg egentlig føler har gjort en grei jobb), og en Lama for stikketrening inne.
    Mulig Hornet'en får stå til pynt en stund til da jeg går og sikler veldig på en Mini Titan!
    Uansett, mye utenomsnakk...
    Tenkte bare det hadde vært greit med bare en sender, så jeg kan kaste resten av kina-skrotet!

    Mvh Martin...

  • #2
    Originally posted by Hornet
    Hei!
    Jeg har en Multiplex Cockpit MM computerradio som jeg tenkte skulle få æren av og styre en E-Sky Lama!

    Hvis jeg kjører radioen i Mode 2 uten noen form for mix blir alikevel throttle og "sideror" på motsatt akse.
    Kan selfølgelig koble om inne i senderen, men det blir en dårlig løsning.

    Er det noe lurt jeg ikke har tenkt på, eller skal jeg bare skrinlegge prosjektet?
    Jeg har gjort nesten akkurat det du prøver på. Dvs. i mitt tilfelle var det Twister Bell 47 og JR 9XII. Men problemstillingen var den samme, kanalene stemmer ikke.

    Løsningen i mitt tilfelle var å bruke mixemulighetene i radioen. Jeg kan ikke gå i detalj om hvordan det gjøres i din radio, men i min var det ikke uoverkommelig vanskelig. Regner med du finner ut av det ved å lese om mixemulighetene du har.

    Lykke til!

    Comment


    • #3
      Kjør den i mode 1. Du trenger ingen thr/pit kurver uansett

      Comment


      • #4
        Hei og takk for svar!

        Skal lese litt om mixinga i manualen!

        Hvis jeg kjører Mode 1 løser jeg noen problemer da?
        Da vil jo også funksjoner komme i konflikt med hvarandre?

        Uansett, dette er ikke noe kjempekristisk problem det er noe vits i og bruke masse energi på, hadde bare vært greit og slippe og drasse med meg 3 sendere til og fra jobbe hele tiden....

        Mvh Martin...

        Comment


        • #5
          Originally posted by Hornet
          Hvis jeg kjører Mode 1 løser jeg noen problemer da?
          Da vil jo også funksjoner komme i konflikt med hvarandre?
          Jeg tror Tintin og jeg har oppfattet problemet ditt på forskjellige måter og derfor kommet med forskjellige forslag.

          Slik jeg oppfattet det har du balanse- og høyderor på høyre stikke på vanlig måte, men på venstre stikke har du throttle med sidelengs bevegelse av stikka og sideror med bevegelse til og fra deg. Om jeg har rett i det så vet jeg min løsning virker.

          Det jeg ikke nevnte i mitt forrige innlegg (fordi det ikke var relevant for deg) var at da jeg skulle prøve dette på min Twister Bell 47 så var alle kanalene feil. Jeg skiftet først til mode 1. Da fikk jeg to kanaler på en stikke korrekt, mens de to andre var byttet om. Altså samme situasjon som du beskriver. Løsningen derfra var å mixe.
          Originally posted by Hornet
          Uansett, dette er ikke noe kjempekristisk problem det er noe vits i og bruke masse energi på
          Hvis du ser på det som læring så er det verdt litt mer energi enn bare å spare deg for litt bæring. Det var egentlig slik jeg så det. Jeg har jo fortsatt senderen til Twister'n og den funker fortsatt. Og jeg pleier ikke å drasse disse senderne så mye rundt heller.

          Comment


          • #6
            Jeg er ganske sikker på at kanalrekkefølgen i helikopteret (4 i en elektronikkboks) er
            1. Aileron
            2. Elevator
            3.Throttle
            4. Rudder
            Jeg konverterte til Spektrum DX6 engang og det lot seg gjøre med mix i radioen. Jeg byttet imidlertid også mottaker i heliet så det ble litt mere knot.
            Etterhvert virket det hele glitchfritt.
            Hvis du bare skal bytte sender burde det ikke være vanskelig å finne ut av radioens mixemuligheter i manualen slik det er tipset om tidligere i tråden. Kanal 3 og 4 har tilnærmet normal travel rate.
            Lykke til

            Comment


            • #7
              Hops sorry, ja, glemte akse biten. Spørsmålet har vært stilt mange ganger så jeg var nok kanskje litt rask, sorry...om det betyr at det er som lipo sier så er mitt svar feil. Om du mener at du har thr/ror på høyre stikke med mode 2 så funker det å bruke mode 1 i stedet. Det er det jeg gjør på min Lama med en 9XII. Ja jeg har da kurver på elevator/aileron men til denne modellen er alle ting bare en rett linje så det spiller mindre rolle. Øvrige funksjoner som thr hold etc har jeg ikke brydd meg så nøye med på denne modellen.

              HAr du flere moder enn 2?

              På min Lama så er rekkefølgen som følger
              1. Elev
              2. Ail
              3. Thr
              4. Rud

              Comment


              • #8
                Det er vel slik at i mode 1 har throttle og elevator byttet plass i forhold til mode 2. Så
                Originally posted by Tintin
                På min Lama så er rekkefølgen som følger
                1. Elev
                2. Ail
                3. Thr
                4. Rud
                da vil det holde å bytte til mode 1 på en JR fordi bytte av throttle og elevator gir standard JR kanalnummerering. Jeg kan ikke kanalnummereringen for Multiplex så jeg kan ikke si om det vil gi samme resultat.

                Min gjetting er at på Multiplex er kanalnummereringen:
                1 Ele
                2 Ail
                3 Rud
                4 Thr
                Gjettingen er basert på at hans Lama har samme kanalnummerering som din og at jeg har skjønt hans problembeskrivelse rett. Ingen av delene er skråsikkert

                Originally posted by Tintin
                Om du mener at du har thr/ror på høyre stikke med mode 2 så funker det å bruke mode 1 i stedet.
                Det skjønte jeg ikke. Hvis throttle/rudder er på høyre stikke har du vel i realiteten byttet plass på stikkene. I så fall vil det vel virke å bytte til mode 3?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Tintin

                  På min Lama så er rekkefølgen som følger
                  1. Elev
                  2. Ail
                  3. Thr
                  4. Rud
                  Som sagt var det en stund siden jeg tuklet med dette så det er godt mulig at jeg husker feil ! De grå er ikke det de engang var eller skulle ha vært........

                  Det jeg strevet med var at throttle måtte komme før rudder, altså kanal 3 og 4. Hvis ikke virket ikke mikseren i 4i1 elektronikken slik den skulle. Mitt tilfelle er ikke identisk med trådstarters utgangspunkt og derfor litt OT.

                  Om jeg får lov:
                  Mange ler av disse små "chinaflyveinnretningersomkanflyrettutavboksen " og som kan virke veeeeeeeldig useriøse.
                  Det vi bør ha i mente er at disse dingsene for mange er inngangsporten til noe mer, dvs utstyr som de fleste av oss vil kalle mer seriøst. Neste steg videre er ikke sjelden kontakt med lokal klubb og miljø og så har man plutselig fått øynene opp for en allsidig og givende "idrett" hmm... hobby.
                  Derfor er det sunt å fikle slik trådstarter er opptatt av for å nå et praktisk mål, og så heller spørre når man står fast.
                  Stå på karer! Flott !

                  Comment


                  • #10
                    For alldel, jeg begynte med en Twister FP selv som jeg flyr en gang i ny og ne med min JR samt Lamaen som jeg kjøpte senere. det er mye å lære om radioer og elektronikk av dette som man har glede av senere og det er myue billigere å lære på en slik enn på større greier. Å blåse noen lipoer på en Lama fordi man ikke har fått med seg alt er noe helt annet enn å blåse et par TRex 600 pakker.

                    Comment


                    • #11
                      Her velter det inn med gode tips.

                      Originally posted by lipo
                      Slik jeg oppfattet det har du balanse- og høyderor på høyre stikke på vanlig måte, men på venstre stikke har du throttle med sidelengs bevegelse av stikka og sideror med bevegelse til og fra deg.
                      Dette er problemstillingen ja!

                      Jeg har 4 forskjellige mode's og velge mellom i heli.
                      Ingen ga meg umiddelbart riktig oppsett.
                      Jeg ser i prinsippet hvordan jeg kan løse det med mixingen (tror jeg) men skal som sagt lese litt manual.
                      Selv om Multiplex leverer rimelige computerradioer tror jeg de er rimelig fleksible med tanke på software og funksjonalitet.

                      Dette med inngangsportal osv. er veldig riktig!
                      Det er en fun factor med i bildet her, og jeg tror de fleste ville miste interessen ganske tidlig hvis hver eneste flytur skulle koste 1000 kroner i deler!
                      Jeg er nå på det nivået at jeg smeller i bakken, ler litt og bytter en del til en 50 lapp.
                      Når jeg blir mer trygg og fingerene reagerer mer på automatikk skal jeg nok over på mer seriøse varianter.
                      Som tidligere nevnt sikler jeg litt på MiniTitan.
                      Eller kanskje jeg gir Hornet'en en ny sjanse!
                      Sist vi lekte ble vi litt uvenner!

                      Topp respons på forumet forresten!

                      Martin...

                      Comment

                      Working...
                      X