Unconfigured Ad

Collapse

Heli har kortvarig drifting ved kjapp punching opp og ned

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mathias
    • Feb 2007
    • 1122

Heli har kortvarig drifting ved kjapp punching opp og ned

Hallo!

Når jeg puncher heliet mitt kjapt opp og ned merker jeg at halen begynner å drifte litt til siden, men roer seg når helikopteret står stilt igjen. Vet ikke om jeg kan si at den logrer, men kan vel heller kalle det kortvarig drifting.

Utstyr:
    T-Rex 450SE V2.
    GY401 m/HS81-micro.
    Spektrum DX7.

Hva må jeg gjøre for å få det vekk?

Lurer også på en annen ting. Må ha ca. 4 knepp bakovertrim, da er batteriet flyttet litt fremover for å få riktig tyndepunkt. Går det an at jeg flytter batteriet bakover slik at det det tar borti ramma, også resentrer jeg trimmen?
    Eller er det slik at rett tyngdepunkt er nødvendig for å få mest stabilitet?

Takker for svar.
    Mathias
    Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8
  • telecaster
    • Dec 2006
    • 1062

#1 står gyroen i HH? det virker som om den er i normalmode
    #2 det er viktig å sette riktig tyngdepunkt, få det riktig og juster linkene slik at du ikke trenger å trimme

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Mener du at halen slår litt ut til siden et øyeblikk? Dersom helikopteret er satt opp riktig og går på høyt nok turtall så er det i så fall sikkert fordi servoen er for treg. Du ville merket enorm forskjell om du byttet til for eksempel en Futaba S9650 til halen.

Comment

• Mathias
        • Feb 2007
        • 1122

Originally posted by heliro2r
        #1 står gyroen i HH? det virker som om den er i normalmode
        #2 det er viktig å sette riktig tyngdepunkt, få det riktig og juster linkene slik at du ikke trenger å trimme
        Gyroen står i HH, ja.
        Originally posted by taustvedt
        Mener du at halen slår litt ut til siden et øyeblikk? Dersom helikopteret er satt opp riktig og går på høyt nok turtall så er det i så fall sikkert fordi servoen er for treg. Du ville merket enorm forskjell om du byttet til for eksempel en Futaba S9650 til halen.
        Halen slår ut til siden et lite øyeblikk, ja - men hva kan jeg gjøre for å få det vekk?
        Mathias

Comment

• esmel
          • Dec 2004
          • 2830

Vet du hva slags turtall du flyr på?
          Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Mathias
            • Feb 2007
            • 1122

Originally posted by esmel
            Vet du hva slags turtall du flyr på?
            Nei, dessverre.

Når jeg punchet helikopteret var det i normal mode. Throttlekurve der er: 1 - 24 - 49 - 72 -100. Bruker 12t pinion.
            Mathias

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Da kan du begynne med å lage en kurve som går 0-40-85-95-100 f.eks..Om du har null grader pitch på midstick så er 49% throttle alt for lite og halen vil slå ut.

Comment

• Mathias
                • Feb 2007
                • 1122

Jeg har: IN 1 - 24 - 49 - 72 -100 OUT 2 - 47 - 78 - 89 - 100.

Hva er forskjell på og IN OUT?

Hvis det viser seg nå at throttlekurve er rett. Kan det hjelpe å spe på med litt delay?
                Mathias

Comment

• esmel
                  • Dec 2004
                  • 2830

Prøv å kun øk turtallet ditt du. Gjør en og en forandring på oppsettet hvis ikke er det fort gjort å justere seg bort.

Høyere turtall gjør ikke nødvendigvis helikopteret mer ustabilt. For å kompensere for litt kjappere respons på cyclic kan du f.eks legge inn litt expo eller litt dualrate. Høyere turtall vil gjøre halen din mer effektiv og antagelig fikse problemet ditt.

Jeg hadde problemer med at det ene batteriet mitt ikke leverte nok strøm på zoom450'n slik at turtallet sank for mye. Da glapp halen slik du beskriver.
                  Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Mathias
                    • Feb 2007
                    • 1122

Her kan dere se hvilken throttlekurve jeg har: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=28681 DX7-setupvideo.

Hva er Point-L?
                    Mathias

Comment

• Mathias
                      • Feb 2007
                      • 1122

Ok, min throttlekurve er: 0 - 50 - 80 - 90 - 100. Turtall er altså høyt. 80% ved midstick.

Hva kan problemet være nå som høyt turtall er konkludert?
                      Mathias

Comment

• telecaster
                        • Dec 2006
                        • 1062

Har du justert delay på gyroen og for ordens skyld, servovalget på gyroen skal ikke stå på digital.

Du har kanskje sett denne:
                        Last edited by telecaster; 20-08-07, 20:22.

Comment

• Mathias
                          • Feb 2007
                          • 1122

Ja, har sett den videoen.

Har 25 i delay på gyroen. Kanskje det kan hjelpe å skru denne opp til 30?
                          Mathias

Comment

• telecaster
                            • Dec 2006
                            • 1062

Du kan jo forsøke forskjellige settinger men husk å forandre kun en i gangen,
                            her er mer info

så fra Futabas FAQ:

DELAY: affects how rapidly the gyro responds when input is given, and when the stick is returned to neutral. If hte delay is too low on return and you have a slow servo, it will think the servo should have been there already and give more input, then overshoot, then give more input to corret, and so on, causing a wag. Faster servos can handle smaller and smaller delays.

Over time I notice some slight drift in my gyro, its not a programming issue as everything is set up correctly. It's just that after quite a few flights, the tail drifts slightly to one side. Is this a defect in my Gyro? Should I send this in to be repaired?
                            Before sending this in to the service center, you may want to try one quick fix. Remount your sensor on a new piece of foam tape. Whether you remount it in the same place or not, just make sure that you use new foam tape. The sensor is so delicate that it can detect even the slight amount of wear in the foam tape itself. If you are using the GY401, and you have it mounted on just one piece of foam tape, try using a second piece of foam tape when you remount it, this should eliminate the drift that may occur. Just remember that you will not need to use as much gain if you use the second piece of tape.

Comment

• Tintin
                              • Jan 2005
                              • 4631

Er batteriet ditt bra eller synker turtallet mye når du gir mye pitch?

Jeg tror heller delay kan reduseres en aning så servoen kommer inn raskere.
                              Hva slags gain bruker du ?

Comment

Working...