Unconfigured Ad

Collapse

Hjelp til oppsett

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Atle
    • Jul 2007
    • 285

Hjelp til oppsett

Nå trenger jeg hjelp fra noen erfarne her. Har fått ny gyro, rotorblader til både hoved og hale. Hovedrotor er balansert og tracket, men har allikevel mye rare bevegelser på helien.

Vet at Walkera ikke det beste innen elektronikk, men må da gå an å få den i lufta.

Så det jeg lurer på nå, er om det finnes noen der ute jeg kan ringe, event treffe for å få litt hjelp til å komme i gang. Jeg stagnerer noe veldig om jeg skal få satt opp dette på egenhånd.

Håper en barmhjertig samaritan trår til her nå...
    Atle Østereng
    Oslo og Omegn Modellhelikopter Klubb
    Msn: a_ostereng@hotmail.com

T-rex 450 SE V2
    Spektrum DX7
    GY401 m/S9257
    3 x HS-65MG
  • makri
    • Jul 2007
    • 65

Hei. Jeg er ingen expert, men har fått en walkera #60 i luften og skrudd litt på den. Hvordan ble de me den nye gyroen? Hvilke rare bevegelser er det?
    T-Rex 600 Nitro Pro
    Kyosho Caliber 3

Comment

• Atle
      • Jul 2007
      • 285

Det er litt vanskelig å forklare, for har fått testet veldig lite. Men for det første er gyro litt ustabil, dvs at om jeg får trimma rudder på ett turtall, forandrer det seg ved høyere turtall. Dette antar jeg ikke spiller så mye rolle siden motor stort sett går på samme turtall etter løft.

Så ser det ut til at swash-plata gjør noen små bevegelser som får heli til å hoppe litt. Og så rett før jeg ga meg for dagen, begynte det å spinne litt rundt.

Jeg er litt på nippet til å gi opp denne maskinen nå. Jeg skjønner jo at det er vanskelig å fly heli, men så lenge en maskin er klar til å fly, og liksom skal være testet før levering, burde jo i hvertfall la være med sånne plutselige bevegelser og merkelig oppførsel.
      Atle Østereng

T-rex 450 SE V2
      Spektrum DX7
      GY401 m/S9257
      3 x HS-65MG

Comment

• bad scientist
        • Oct 2006
        • 1506

Plutselige bevegelser og merkelig oppførsel...Lukter glitch lang vei. Altså at det er ett eller annet som forstyrrer mottakeren din. Hvis antenna ligger for tett inntil motoren, eller fartsregulatoren, så er det lett at sånt skjer. Eller hvis den er surret rundt metall eller karbon. At halen vrir seg når du gir gass er helt naturlig på små helikoptere, da dreiemomentet i hovedrotoren er sterkere enn hva halerotor klarer å stå imot på lavt turtall.
        Har du prøvd en range check?
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

Comment

• makri
          • Jul 2007
          • 65

Originally posted by Atle
          Så ser det ut til at swash-plata gjør noen små bevegelser som får heli til å hoppe litt
          Hopper det rett opp?

Det kan være litt slakke i hoved akslingen, hvis den er slakk kan pitchen plutselig forandre seg når rotorene begynner og får løft og helikopteret vill hoppe opp.

Hvis det ikke er problemet kan du prøve og senke/øke throtle kurven eller pitch kurven. Bare bitte litt om i gangen og bare en av de.

Det er fort gjort og bli litt skremt når det hopper opp, og hvis du da er rask med å få det ned kan ramma bli skeiv. Disse tynne alu rammene tåler ikke harde landinger, og spesielt ikke på asfalt eller lignende.
          T-Rex 600 Nitro Pro
          Kyosho Caliber 3

Comment

• Atle
            • Jul 2007
            • 285

Originally posted by bad scientist
            Plutselige bevegelser og merkelig oppførsel...Lukter glitch lang vei. Altså at det er ett eller annet som forstyrrer mottakeren din. Hvis antenna ligger for tett inntil motoren, eller fartsregulatoren, så er det lett at sånt skjer. Eller hvis den er surret rundt metall eller karbon. At halen vrir seg når du gir gass er helt naturlig på små helikoptere, da dreiemomentet i hovedrotoren er sterkere enn hva halerotor klarer å stå imot på lavt turtall.
            Har du prøvd en range check?
            Var kanskje ikke noen god ide å surre antenneledningen rundt støttestaget til bommen da?

Skal rette på det og få noen til å hjelpe meg med med oppsett. Hadde jeg hatt en skikkelig manual, kunne jeg gjort det sjøl... Takk for tips
            Atle Østereng

T-rex 450 SE V2
            Spektrum DX7
            GY401 m/S9257
            3 x HS-65MG

Comment

• Atle
              • Jul 2007
              • 285

Endelig, nå har jeg kommet ganske langt skjønner dere. Fikk ny esc av butikken i dag, og da blei det liv igjen Og via et forum bare for mitt heli har jeg fått masse hjelp, og klart å satt opp pitchkurve, lært meg gain og sensivitet på gyro og greier

Men jeg får fankern meg ikke bort logringa på halen. Ganske korte og kjappe bevegelser fram og tilbake. Har satt gain på 0 (prøvd meg litt fram og tilbake), satt sensivitet på rundt 70% som jeg har fått beskjed om, prøvd å låse den helt også. Logringa kommer ikke før jeg legger på litt pitch, altså i det det prøver å løfte.

Noen råd/ideer?
              Atle Østereng

T-rex 450 SE V2
              Spektrum DX7
              GY401 m/S9257
              3 x HS-65MG

Comment

• bad scientist
                • Oct 2006
                • 1506

Lenge siden jeg slet med heli, liker bedre å lime enn å skru, så det blir mest fly på meg... Men hvis jeg ikke husker feil, så finnes det noe som heter Rev mix, eller noe slikt, den gjør at motoren gir på litt mer idert du gir pitch. Tanken er at når du øker pitch, så stjeler du krefter fra halen (hvis det er èn motor som driver begge rotorer) , men det skal kun være for å unngå vridning når du stiger eller synker, logring virker mer som et gyroproblem, medmindre du har et tannhjul eller belte som mangler en tann, eller ikke sitter tett nok på, så det slipper en gang i blandt. Etter å ha lest litt på forumet her, så er mitt intrykk at walkeraen er et heli med masse trøbbel... Helidelen av forumet er i perioder dominert av folk som sliter med det helikopteret.
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

Comment

• makri
                  • Jul 2007
                  • 65

Som bad scientist sier så kan det være revomixinga. Den skal være av når du flyr i avcs. Justerer du gyro gain fra radioen?
                  T-Rex 600 Nitro Pro
                  Kyosho Caliber 3

Comment

• Atle
                    • Jul 2007
                    • 285

Ja, justerer gain fra radio, og kan ikke se at noen av de to justeringsskruene på gyro er til gain, men kan jo være at jeg oversetter feil ut i fra manualen til gyro. Fikk høre at jeg helst ikke skulle røre de på gyroen.

Er revomix det samme som ruddermix? Finner ikke noe på min radio som heter revo...

Gyro står nå i normal, har tenkt å sette den over i avcs når jeg får satt den opp skikkelig. Var i alle fall det jeg fikk beskjed om å gjøre et annet sted.
                    Atle Østereng

T-rex 450 SE V2
                    Spektrum DX7
                    GY401 m/S9257
                    3 x HS-65MG

Comment

• makri
                      • Jul 2007
                      • 65

Originally posted by Atle
                      Ja, justerer gain fra radio, og kan ikke se at noen av de to justeringsskruene på gyro er til gain, men kan jo være at jeg oversetter feil ut i fra manualen til gyro. Fikk høre at jeg helst ikke skulle røre de på gyroen.

Er revomix det samme som ruddermix? Finner ikke noe på min radio som heter revo...

Gyro står nå i normal, har tenkt å sette den over i avcs når jeg får satt den opp skikkelig. Var i alle fall det jeg fikk beskjed om å gjøre et annet sted.

Ruddermix er det samme som revo mix ja. Sett dip bryter 7 på off, slå over 12 på on og juster V1 til -100 så 12 til off for og koble den helt ut.

Riktig att gyroen skal stå i normal når du trimer justerer deg inn. Har du prøvd om halen jager i avcs?

Kan du justere delay på gyroen din? Kan være att servoen ikke er rask nok så du må ha litt delay.
                      T-Rex 600 Nitro Pro
                      Kyosho Caliber 3

Comment

• RC Hansen
                        • Sep 2007
                        • 90

Hei, jeg har et annet spørsmål.. Har koblet til en Futaba g190 gyro for å teste.. Og den er det ikke Headlock på og da må man jo bruke revo/ruddermix... Har futaba radio, og det jeg lurer på er hvis jeg stiller - minus på revo mix gir det mindre hale eller omvendt?
                        T-REX 450 SE V2 Futaba FASST HS-65HB GY401 S9257
                        Hansen -74

Comment

• RC Hansen
                          • Sep 2007
                          • 90

Ingen som kan svare??
                          T-REX 450 SE V2 Futaba FASST HS-65HB GY401 S9257
                          Hansen -74

Comment

Working...