Announcement

Collapse
No announcement yet.

Krystaller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Krystaller

    Heisan !

    Jeg har et lite problem med min radio og mottaker.
    Futaba TYPE 35-12 (channel 72 and 35.120Mhz) På mottakeren
    Futaba TYPE 35-1 (channel 72 ans 35.120Mhz) på senderen.

    Går dette bra?
    Jeg mener å ha hørt at dette er single og dualchannel krystaller, går det an å mikse dette?

    Mvh
    Håkon Helgesen
    --
    Mvh
    Håkon Helgesen
    Caliber 30, Trex450 SE, E-Sky HB CP2

  • #2
    Trodde kanskje at du måtte ha samme sort krystaller. enten single conversion eller dual conversion.
    Men det er kanskje andre så har bedre peiling på det enn meg ?

    Comment


    • #3
      Single vs double conversion krystaller

      Originally posted by kaiove84 View Post
      Trodde kanskje at du måtte ha samme sort krystaller. enten single conversion eller dual conversion.
      Men det er kanskje andre så har bedre peiling på det enn meg ?
      Problematikken med single vs. double conversion krystaller gjelder kun på mottakersiden. Det er type mottaker som avgjør hvilket krystall du skal ha, dvs du kan ikke bruke et single conversion krystall i en double conversion mottaker og omvendt. En god regel er å bruke radioprodusentens krystaller både på sender og mottaker. Edit: Du skal ha TX krystall i sender og RX krystall i mottaker, om du prøver med et rx krystall i sender vil du ikke få det til å fungere.
      Last edited by rofla; 24-10-07, 14:31. Reason: tillegg

      Comment


      • #4
        Ok takker for tilbakemeldinger, men hvilke kystaller må jeg ha til en Futaba PCM 1024 R137HP?
        Det fulgte med et krystall som heter TYPE 35-12 (s) da er vel det et single convertion det da?

        Rolfa: Mener du at jeg bare kan ha single convertion i mottakeren og det er ikke så nøye hva jeg har i senderen, så lenge det er samme kanal og riktig merke x-tall?
        Last edited by Mr.Helgesen; 24-10-07, 15:54. Reason: tilleggspørsmål.
        --
        Mvh
        Håkon Helgesen
        Caliber 30, Trex450 SE, E-Sky HB CP2

        Comment


        • #5
          Dette er i alle fall en single conversion mottaker, er ikke sikker på krystallet men siden det er merket med en S så er det trolig et SC krystall. Hva slags krystall har du i senderen?

          Comment


          • #6
            Originally posted by rofla View Post
            Dette er i alle fall en single conversion mottaker, er ikke sikker på krystallet men siden det er merket med en S så er det trolig et SC krystall. Hva slags krystall har du i senderen?
            Som jeg skrev i den første posten:
            Futaba TYPE 35-12 (channel 72 and 35.120Mhz) På mottakeren
            Futaba TYPE 35-1 (channel 72 ans 35.120Mhz) på senderen.

            Så da bør jeg bytte i senderen da kansje.
            --
            Mvh
            Håkon Helgesen
            Caliber 30, Trex450 SE, E-Sky HB CP2

            Comment


            • #7
              Mine senderkrystaller (Futaba-Sanwa-E-sky) er merket med TX. Er dine? Mottakerkrystaller er ofte merket RX.

              Comment


              • #8
                Originally posted by rofla View Post
                Mine senderkrystaller (Futaba-Sanwa-E-sky) er merket med TX. Er dine? Mottakerkrystaller er ofte merket RX.
                Ja det er klart de er.....TX er sender krystaller og RX er mottaker krystaller, det er ikke det som er saken.

                Det jeg lurte på var egentlig om jeg kan ha single conversion i mottakeren og dual convertion i senderen (med rette fabrikat og frekvens selvfølgelig)

                Eller om begge krystallene må være single conversion så lenge mottakeren krever single conversion........
                --
                Mvh
                Håkon Helgesen
                Caliber 30, Trex450 SE, E-Sky HB CP2

                Comment


                • #9
                  Finnes ikke noe som heter single eller dual-krystall til senderen, man bruker samme krystall, en TX-krystall, uavhengig av om mottakeren er single eller dual-conversion.
                  Morten Smøraas

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Psyko-lefse View Post
                    Finnes ikke noe som heter single eller dual-krystall til senderen, man bruker samme krystall, en TX-krystall, uavhengig av om mottakeren er single eller dual-conversion.
                    Akkruat, kjempegreier.
                    Da skjønner jeg mere. Det var vel egentlig det jeg var ute etter å høre.
                    Tusen takk for oppklaringen
                    Da er det vel bare å finne ut hvorfor hale servoen ikke rører seg før jeg har fått trottlet opp litt.
                    Trodde det var noe som ikke stemte med krystallene jeg, men nå har vi eliminert et problem ivertfall.

                    Takk igjen.....
                    --
                    Mvh
                    Håkon Helgesen
                    Caliber 30, Trex450 SE, E-Sky HB CP2

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by rofla View Post
                      En god regel er å bruke radioprodusentens krystaller både på sender og mottaker.
                      Feil. Bruk Krystall av samme merke som komponenten det skal sitte i. For eks. hitec mottaker skal ha hitec krystall. selv om du har en futaba sender.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        det var nok det rofla mente tror jeg
                        arvid

                        Comment


                        • #13
                          Det som jeg merket meg med denne saken er at i mottakeren står det ett singel convertion krystall merket RX CH72 35-12 (som jeg i ettertid fant ut at var single conversion) Mens det i min Futaba radio står et krystall som heter TX CH72 35-1 (som jeg mener er dual conversion) og med disse to krystallene fikk jeg ikke satt opp min T-rex 450SE skikkelig.
                          Da trodde jeg at det kansje var noe gæli med krystall opplegget.

                          Men da får jeg lete videre i selve oppsettet på radioen.
                          ser ut til at haleservoen står dønn i eine sia helt til jeg trottler opp.
                          Ser ut til at det er noe trim, eller noe som må endres litt.......

                          Dette med riktig merke krystall til riktig komponent har jeg fått med meg da.
                          Så det står futaba x-tall i futabaradioen og futaba x-tall i futaba mottakeren min.
                          Last edited by Mr.Helgesen; 25-10-07, 18:44. Reason: tilleggsopplysninger
                          --
                          Mvh
                          Håkon Helgesen
                          Caliber 30, Trex450 SE, E-Sky HB CP2

                          Comment


                          • #14
                            Som sagt tidligere, TX krystaller er ikke single eller dual conversion, dette gjelder bare mottakerkrystaller. Det problemet du beskriver kan ha noe med mixing eller gyro å gjøre. Prøv å poste problemet ditt med nøyaktig beskrivelse av utstyr og oppførsel i heliforumet. Da er det mye mer sannsynlig at noen som vet løsningen ser det. Helioppsett er jeg ikke serlig god på. Lykke til.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by rofla View Post
                              Som sagt tidligere, TX krystaller er ikke single eller dual conversion, dette gjelder bare mottakerkrystaller. Det problemet du beskriver kan ha noe med mixing eller gyro å gjøre. Prøv å poste problemet ditt med nøyaktig beskrivelse av utstyr og oppførsel i heliforumet. Da er det mye mer sannsynlig at noen som vet løsningen ser det. Helioppsett er jeg ikke serlig god på. Lykke til.
                              jepp, skal gjøre dette, og tusen takk for oppklaringen rundt krystaller.
                              --
                              Mvh
                              Håkon Helgesen
                              Caliber 30, Trex450 SE, E-Sky HB CP2

                              Comment

                              Working...
                              X